Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Prova Biltemas mig MMi160 som alusvets.

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

danne mähl

#31 » 13:13:54, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade runt lite och har nog inte tänkt hela vägen
Obs tror (ifall jah har fel)
ska man tiga svart med mig ska polariteten ändras pag som skrevs ovan Men ska man miga alu så är det tvärt om mot tig
Vilket är då tvärt om mot tvärt om = vanligt
Var det någon som fattade det

Slutsats det ska vara som du har redan

Ber om ursäkt för förvirringen :screwy:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984



AN

#32 » 13:17:17, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:ska man tiga svart med mig ska polariteten ändras


Tiga svart med mig?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

danne mähl

#33 » 13:20:23, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska tiga med en mig svets så byts polariteten om det är vanligt järn eller svart som man säger (samma sak för rostfritt mm) men efter som vi har diskuterat alu hela tiden ville jag förtydliga att det var ett anat material men skulle kanske ha skrivit det
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

AN

#34 » 13:27:50, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Om du ska tiga med en mig svets så byts polariteten om det är vanligt järn eller svart som man säger (samma sak för rostfritt mm) men efter som vi har diskuterat alu hela tiden ville jag förtydliga att det var ett anat material men skulle kanske ha skrivit det


Då är jag med, om du ska använda strömkällan i miggen till att kör tig.
Jo då får man ju ändra.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#35 » 15:28:43, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte va utomhus, tror skyddsgasen inte funkar då. Därför man brukar köra mma ute.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fuskmek (trådstartaren)

#36 » 15:41:13, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inga svetsmöjligheter inne, vet att det är mindre lämpligt ute men får ordna något vindskydd då det ska svetsas. Har svetsat med mag sedan 80 talet så vindens påverkan har jag sagt många fula ord om under åren. Men Alu är väl säker ännu mera känsligt för stört gasskydd.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#37 » 17:28:35, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Tja,, färgen är misstänkt lik Biltema :vissla: , hoppas likheten stannar där.
J..ar vad svårt det är att börja med Tig men man får i alla fall lära sig slipa wolfram !
För att hålla sig till tråd titeln så går det visst inte för Biltema att inse att det inte sitter någon elektrisk gas ventil i denna trots att de har haft flera månader på sig att kontrollera.De skulle återkomma med besked men det dröjer visst och det står fortfarande fel på deras katalogsida. Nu kanske just detta inte spelar så stor roll för normal användaren men om man tänkt att använda den i något speciellt syfte kan man ju få problem.
Så jag har för tillfället övergett planerna på att montera en spool-gun och ska försöka lära mig lite hjälpligt att Tiga. ( Kan ju vara bra då jag brukar snacka för mycket !! :mrgreen: )

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#38 » 20:08:09, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter i denna tråden med lite uppföljning av köpet av Stahlwertigen i stället för att skriva sönder denna tråd DennisCA @ TIG tråden för nybörjare där jag har en del frågor. Borde väl byta namn på tråden då det blir lite annat än Biltemas mig. Nå fick hem slangpaketet och kunde konstatera att det sitter den stora OKC anslutningen på paketet men den lilla på Tigen. Det gick enkelt att lösa med följande del https://verktygsboden.se/slangpaket-mig ... loevergang
Däremot anslutningen för styrningen "knappen" passade inte heller och jag kunde inte finna någon likadan, borde nog ha gått att köpa från Stahlwerk men det blev att klippa och löda dit en skarv från Kjell å Compani i stället. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ane-p37583
Använde kontakten på originalpaketet och satte på en skarv även där så att det går att använda vilket som. Är väl en fuskmetod men,,,,
Gasanslutningen passade direkt men den nya är uppborrad om man jämför mot originalet vet inte om det har någon betydelse för ev läckage i framtiden men nu verkade det hålla tätt.
Gjorde ett litet prov och kunde konstatera att det är betydligt enklare att använda mot originalet. Nu var det bara ett kort prov då temperaturen inte inbjuder till att stå i en snödriva och svetsa. Lägger in några bilder, vet att det är en slutkrater och att det är lite peppar i pölen men det var en snabb svets med 2T utan downslope.



Bild
Original slangpaket kopplingar.
Bild

Nya slangpaketet med adapter.
Bild
Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se