Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsglas TIG

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Toost (trådstartaren)

#1 » 15:46:13, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Esab Origo tech svetshjälm, DIN 9-13
Tycker att det är svårt som attan att se vad jag smälter då jag kör TIG på tunnplåt, ofta hinner det bränna hål innan jag fattar vad det är jag ser...

idag 2018-06-28 har Clas Ohlson 25 % på allt (!)
även en Telwin hjälm https://www.clasohlson.com/se/Svetshjä ... ings=true#
som enl specen har DIN 5-13
alltså ett ljusare glas än min Esab hjälm.

-Löser jag mitt problem med denna hjälm ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 15:48:23, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte men sätt i nya glas till o börja med.

Har en esab hjälm själv och vet det skiljer mkt mellan de olika prisklasserna. Köp ingen som du inte provat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Toost (trådstartaren)

#3 » 16:14:23, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

den jag har är automatisk , solcells driven.
Har inga andra glas att testa, och jag gissar att ett nytt svagare Esab-glas är dyrare än 750 pix som Telwin hjälmen kostar...
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#4 » 16:15:02, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar slitglasen som man byter då o då

Esab har solcellsdrivna automatiskt bländande hjälmar i olika prisklasser.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Toost (trådstartaren)

#5 » 16:27:22, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tyvärr inte många timmar slitage på det glaset, snarare damm... - Ska kolla det.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#6 » 14:21:51, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Jag har en Esab Origo tech svetshjälm, DIN 9-13
Tycker att det är svårt som attan att se vad jag smälter då jag kör TIG på tunnplåt, ofta hinner det bränna hål innan jag fattar vad det är jag ser...

Du får väl ta av dig solglasögonen till och börja med.... :grin:

Kan du ställa till DIN 9 så borde du ju nästan se för bra (bländande) när du kör med tigen, eller är den automatisk?

Det är inte så att du får in ljus i hjälmen bakifrån, då kan man uppleva att det blir mörkt som fasen.

Själv kör jag med läsglasögon, ibland starka biltema när jag svetsar, upplever att allt blir ljusare samt oerhört mycket tydligare. Förstorningsglas till svetshjälmen står på agendan.

Som nämnts, gör ren eller byt skyddsglas/plasten (slitglasen) om dessa är gjorda av plast var försiktig, lätt att repa, gnugga inte utan skölj av under rinnande vatten, torka av försiktigt med mjuk handduk.

Själva avbländningskasseten ska man vara oerhört försiktig med, lätt att repa glaset i denna, inte kul.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Toost (trådstartaren)

#7 » 16:11:53, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har testat att ställa styrkan till 9, gjort rent alla sidor av glasen, glasen är inte slitna, sist svetsade jag utomhus i halvskymning. hjälpte inte.
Jag beställde en Telwin, tvivlar på att jag kan hitta en ny kassett med automatik till lägre pris än 750:- ( Gårdagens pris för hjälmen på Clas Olsson.)
Noterade då jag försökte hitta nån form av recension på nätet att samma hjälm kostar allt mellan 999 och 1724 spänn ...
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven

#8 » 23:35:42, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en slik telwin maske og den er nesten for lys på minste din. Men skal ikke mye skitt eller slitasje på skyddglss kombinert med liten og svak lysbue før jeg får problemer med å se, helst om det er snakk om lav amp på veldig små eller tynne ting. Men selve masken er helt grei til den prisen. Fruen i huset sier at jeg heller må få meg briller, blir billigere enn å kjøpe ny sveisemaske hver gang jeg ikke ser det jeg sveiser. Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Loke

#9 » 07:38:24, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på lite mer i avd "mörkt svetsglas":
Jag har en väl använd billig Swedolhjälm som jag upplever att den blivit "mörkare" med åren, har lite svårt att se vad som händer i synnerhet just i början av svetsmomentet. Den har även blivit mörkare i oaktiverat läge så är det skumt där det ska svetsas (tex under bil) så är detsvårt att se grejerna utan extrabelysning. Kom ihåg att jag brukade rigga en sån där billig byggstrålkastare om det var tunnplåt eller knepiga ställen det skulle svetsas på.

Swedolhjälmen eller egentligen vilken svetshjälm som helst kan ju göra de bäste hysterisk om man ska snabbsvetsa lite rost under en bil, den glider av och är allmänt besvärlig så jag mig en superbillig avbländningsbar hjälm (batterdrift) på Jula för att bygga om just med tanke på svetsning i trånga utymmen.

Men den hjälmen visade sig så bra i mörkerhänseende, mycket ljusare i oaktiverat läge samt ett behagligare ljusare sken i svetsläge så numer är det den hjälmen jag kör med mest, i synnerhet om det är små tigjobb.


Så, visst verkar det vara olika på svetshjälmar, man ska nog inte köpa någon utan att testa den först i butiken, gå ut från lysrören, testa utomhus, testa där ljuset är lite sämre , inte minst känn hur den sitter på skallen, det är ju trots allt ett verktyg som man ska dras med i många år.

Det kan ju givetvis bli fel på en svetshjälm, kanske inte DIN-talen stämmer, detta är väl bara en vanlig vridpotensiometer och såna brukar det ju bli fel på ibland, i synnerhet i dammiga/rökiga miljöer.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

johan.eriksson

#10 » 08:50:45, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke kring svetshjälmar, vad nu den är värd, så själv gillar jag inte avbländande hjälmar, föredrar vanliga, antingen Euromaski eller Kemppi Alpha.
Ett vanligt plant glas har nog den överlägset bästa sikten, ganska billiga att underhålla, funkar i alla lägen och är ganska oöm.
Euromaski är nog min absoluta favorit, lätt, stort siktfält, bra när man slipar och plats för hörselkåpor.
Låna en med vanligt glas och testa. Se till att ha nya skyddsglas i så får du en riktig upplevelse.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se