Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Problem med migsvets, KEMPAK 150T+

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

kajdans@home.se (trådstartaren)

#1 » 10:27:02, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej svetskunnige!
Jag har en svets som fick en eldslåga i pistolen under svetsning, så att trådarna smälte ihop i pistolen.
När jag provade med ett nytt slangpaket, så fungerade inte svetsen ändå.
Jag har kollat att motorn som driver matningen av svetstråden fungerar.
Det verkar vara något som borde styra matningen som är trasigt, kanske på kretskortet?
Mycket tacksam för svar och om det finns något sätt att kunna mäta vilka motstånd eller annat som kan ha kortslutits.
OBS: Jag har bifogat bilder på svetsen och kretskortet
Mvh Kaj Söderena
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
kajdans@home.se
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:17, 14-07-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 10:42:11, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla att strömbrytaren i det nya slangpaketet fungerar och att den är kopplad på samma sätt som den gamla.
Har du elschema för svetsen? Finns ofta i bruksanvisningen eller klistrat på insidan av en av sidoplåtarna. Jag ser att svetsen är tillverkad av Telwin, exakt samma svets har säkert också sålts under många andra namn (varje återförsäljarkedja brukar ha sitt eget), så med lite detektivarbete borde det inte vara så svårt att få fram schemor mm.

Om du trots allt fortsätter misstänka kretskortet, så kolla om säkringen är hel, om relät slår till när du trycker på knappen i slangpaketet, om det finns nätspänning (230 V AC) på transformatorns primärlindning och ca 12 V AC på dess sekundärlindning då relät är tillslaget.

Motstånd brukar det inte bli kortslutning i, däremot kan det bli avbrott i dem om de har utsatts för otrevliga spänningar och strömmar. På den där typen av motstånd ser man oftast tydligt att de har blivit brunbrända på mitten när något sånt har hänt, i enstaka fall kan det hända att det inte har ändrat färg men att lacken har krullat ihop sig eller flagnat av på mitten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se