Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab KHE 125 B&S

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

johan.eriksson (trådstartaren)

#1 » 11:48:10, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem ett nyförvärv igår via en maskinisttransport. En Esab KHE 125 B&S från 1979.
Ska börja med lite översyn och service på den innan det blir startförsök. Ska bli kul att se hur den är att svetsa med. Kan vara smidigt med en bensindriven svets ibland. Funderar på om man kunde få dit en lite bättre ljuddämpare på den med.
Manual finns att hitta i download nu med.

Och utan bilder har det ju inte hänt.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



Holger

#2 » 11:50:58, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

johan.eriksson (trådstartaren)

#3 » 17:15:03, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och den krävde inte mycket övertalning heller, ett oljebyte och lite pill på förgasaren så var den igång.
Ska provsvetsa imorgon, ville inte störa grannarna mer idag, den var ganska ljudlig :mrgreen:

https://youtu.be/e_wQ5SBuAQE

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

johan.eriksson (trådstartaren)

#4 » 17:51:33, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och nu fungerar den riktigt bra. Sist jag körde med den så orkade den inte hålla igång en 2,5mm pinne även när den stod på max ström. Anade dåliga dioder eller spänningsfall. Efter byte av kopplingar samt friska kablar så går den som en dröm igen, möjligen lite ljudlig dröm :mrgreen:

https://youtube.com/shorts/eTeWqMLR5dM?feature=share

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

G-son

#5 » 20:13:52, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsa ihop en bättre ljuddämpare. ;)
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

johan.eriksson (trådstartaren)

#6 » 20:53:58, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det skulle nog inte skada.
Fast å andra sidan så brukar jag ändå ha hörselkåpor när jag svetsar.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Chuckwobbel

#7 » 16:04:33, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Hej du råka inte veta vart den hära gula kabeln ska gå till ? Vet att den ska gå ihop med tändspolen på någotvis men ägaren innan mej har slängt orginal spolen :(
Chuckwobbel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:07, 31-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Bm 4400

torbjorn_forsman

#8 » 16:10:53, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en sån där B&S-motor sitter tändspolen innanför fläktkåpan. Kabeln som är ansluten till polskruven på plåten vid gasreglaget ska gå till "dödaren", alltså en strömbrytare som kortsluter brytarspetsarna till jord då man vill stänga av motorn.

Om du kollar typbeteckningen på motorn (tre nummer som brukar heta Model, Type och Code eller liknande, vanligen instansade i fläktkåpan), så är det lätt att hitta reservdelslistor mm på B&S website, "briggsparts" här på forumet kan också hjälpa till med delar. Med största sannolikhet är tändspolen likadan som på en vanlig 3-3,5-4 hk B&S gräsklipparmotor från 70-80-talet, och de går ytterst sällan sönder.

De vanliga felen på ett sånt där tändsystem är dels att kondensatorn kan gå sönder (i synnerhet om motorn har stått fuktigt till), och dels är det fullt normalt att man måste putsa av brytarna innan man får igång motorn, om den har stått oanvänd mer än ett år.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Chuckwobbel

#9 » 18:17:21, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tack så mycke för svaret. De är en esab 125 motor svets som jag inte får att gå riktigt, tänder inte pinnen som den ska känns som de saknar amp, har läst lite i manualen, och den gula kabeln som jag la ut bild på går till diod bryggan på svetsen,
Jag bifogar lite bilder, har mätt dom 3 dioder och en ger inget utslag och de är den som gula kabeln går till, när jag provade koppla ihop den gula kabeln med dödar kabeln från tändspolen så dör motorn,
Bild
Bild
Chuckwobbel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:07, 31-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Bm 4400

johan.eriksson (trådstartaren)

#10 » 18:45:06, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min var likadan när jag fick tag på den, bytte anslutningar till svetskablarna, sen funkade min. Var nog oxid eller liknande som orsakade spänningsfall.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Chuckwobbel

#11 » 19:04:24, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej har bytt mina men ingen skillnad, kan ju va oxid nån annanstans också, nästa steg är att göra rent allt, men är skeptisk till den gula kabeln vilken den ska gå ihop med på tändspolen, men har hitta en trasig diod men den går via den gula kabeln men om den inte går nånstans känns de långsökt att byta den.
Chuckwobbel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:07, 31-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Bm 4400

torbjorn_forsman

#12 » 22:36:53, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det pulser från tändspolen på den gula kabeln då motorn går? Kolla med oscilloskop, det är inte säkert att en multimeter kan visa något vettigt.
Är kondensatorn som ingår i magnetiseringskretsen, K3 i schemorna, hel? Vad har den för data?
Vilken diod var det som var trasig, och vad hade den för slags fel?

Vilken av schemavarianterna i manualen är det som gäller för ditt exemplar? Före eller serienummer 11334?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Valter.Öhman

#13 » 13:59:30, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en diod den där gula kabeln är fäst i?
Tycker att jag ser två gula kablar i den första bilden som finns i den här tråden…
Som jag förstår det är det den gula kabeln till för att ge initial magnetisering till generatorn precis som kretsen med laddlampan gör i ett fordon med batteri.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Chuckwobbel

#14 » 22:14:20, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar jag va till garaget och försökte beta mej igenom felsöknings listan är lite svårt då jag inte är helt inne på alla termer, jag mätte dioderna igen och alla va hela, va jag som mätte en fel sist, alla hade samma värde och släppte bara igenom åt ett hål, där imot så va de väldigt svårt att mäta kondensatorn, ibland fick jag värde på den och ibland inte, pendlade väldigt mycke när jag mätte, mätte med Ohm läget på min fluke,

Torbjörn = Min svets har serie nr efter 11334 vill säga min är nyare,
Något oscilloskop har jag ej tillgång till tyvär,

Valter= ja den gula kabeln går från en diod på diodbryggan,
Finns bara en gul kabel som går från diodbryggan och den går ner på sidan och sitter
På en skruv som är isolerad från att jordas, han jag köpte svetsen av hade bytt tändspolen
Och inte tänkt på att den kabeln som gick ihop med den gula på den isolerade skruven
Det finns en kabel över från tändspolen som man dödar motorn med, men orginal på dess
Svetsar så dödar man motorn med ett metalbit mot tändstiftet, så jag vet inte om orginal tändspolen har nån annan
Kabel,

Bifogar bild på den gula kabeln från diod bryggan



Bild
Chuckwobbel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:07, 31-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Bm 4400

torbjorn_forsman

#15 » 22:23:23, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man försöker ohmmäta en kondensator med digitalmultimeter brukar den visa gradvis ökande värde tills kondensatorn är uppladdad till den spänning multimetern ger ifrån sig, sedan visar den oändligt. Det enkla provet visar åtminstone att kondensatorn har någon form av kapacitans och att den inte har kortslutning. Vill man veta mer om kondensatorn, så får man antingen använda något mer avancerat instrument (mätbrygga, RCL-mätare etc), eller rigga upp en labbuppkoppling så man kan lägga på en växelspänning över kondensatorn, mäta strömmen genom den, räkna ut reaktansen och därefter kapacitansen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se