Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab KHE 125 B&S

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Chuckwobbel

#16 » 22:37:50, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej jag förstår jag fick olika värden när jag mätte började vandra på mätaren
Och ibland fick min multimeter inga värden alls och blev blankt,
Svårt att förstå hur man ska mäta den provade mellan den vita kabeln och rätt imot generator huset
I aluminiumet då fick jag ett värde sen försvann de och då mätte jag på båda sidor av kondensatorn
Då gav den ett annat värde,

Funderar på att försöka hitta en ny kondensator då jag inte har värre utrustning för att mäta den bättre,
När jag provar svetsen så känns de som att ben bara har hälften av amperen den ska ha för att tända pinnen,
Vreddonet har jag mätt och den visar helt rätt som enligt manualen,
Volten direkt på svetutagen visar vid
tomgång 15-18 volt
Full gas 25-35volt
Volten ändras när man rör svets vredet


Bild
Bild
Bild
Bild
Chuckwobbel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:07, 31-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Bm 4400



johan.eriksson (trådstartaren)

#17 » 06:50:51, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningen är ju väldigt låg på din.

Bild
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#18 » 09:06:18, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån elektrolytkondensator kostar inte många kronor så om man är osäker kanske det är bäst att byta den.
Ett enkelt test du kan göra med en kondensator i den storleksordningen är att koppla den i serie med högtalaren efter en audioförstärkare (t ex en bilstereo). Om kondensatorn är i ordning ska ljudet inte förändras för att den är inkopplad, möjligen försvinner en del av den djupaste basen. Har den stora förluster, blir ljudet tydligt svagare. Har den tappat mycket kapacitans, blir bara diskanten kvar i ljudet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Chuckwobbel

#19 » 13:46:02, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan = ja som jag förstår så ska volten ligga på 55-65volt på fullgas och sjunka ner till ca 25volt när man svetsar, eller förstår jag fel ? Har du någon aning om vad de kan bero på? De enda jag vet med säkerhet är att den gula kabeln inte är ihop med någon annan från tändspolen, om de kan leda till den låga volten ?

Torbjörn= okej ska prova de tack för info
Chuckwobbel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:07, 31-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Bm 4400

johan.eriksson (trådstartaren)

#20 » 20:52:45, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen så skulle jag gissa på en felaktig spänningsregulator i generatorn, eller spänningsfall i anslutningarna mot diodbryggan, möjligen en trasig diod i den stora diodbryggan med, är lite dåligt insatt i svetsreparationer, jag använder dom mest. Men min betedde sig precis som din innan jag bytte mina anslutningar.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Chuckwobbel

#21 » 21:44:22, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tack för svar, jag löde om alla anslutningar på själva kyl koppen där man skruvar fast plus \ minus polerna för svetskablarna, detta höjde volten till 40v men saknas fortfarande lite, löde också om alla dioder på magnet bryggan,
Sen rev jag och kollade tändspolen men finns bara en kabel över för avstängning där,
Ska försöka leta rätt på en oem tändspole, sitter nån kina där nu, i själva kylkoppen verkar det också sitta dioder om jag förstår rätt, har inte mätt dom, ska kika på de imorgon, om du ska serva din svets nångång och skruvar isär vid tändspolen får du gärna ta någon bild, vet du vart spännings regulatorn sitter? Sitter den ihop med kolen kanske, är väldigt tacksam för all hjälp
Chuckwobbel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:07, 31-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Bm 4400

johan.eriksson (trådstartaren)

#22 » 22:43:01, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningsregulatorn sitter ihop med kolhållaren precis som på många bilgeneratorer.
Ska ta bilder om jag behöver komma åt tändningen.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Loke och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se