Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

3 i 1 maskin för nästan inga pengar alls?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 23:05:47, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni som håller på vad är domen över denna 3 i 1 maskin för nästan inga pengar alls?

Jag kommer sporadiskt att göra mindre jobb och tänkte försöka lära mig TIG och tänker att en plasma på köpet kanske inte är fel.

Är detta att kasta pengarna i sjön helt eller skulle den duga för att peta ihop ett o annat tunnmaterial i rf.

https://www.ebay.com/itm/Plasma-Cutter- ... 0&LH_BIN=1
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



torbjorn_forsman

#2 » 23:15:00, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm...varför står det "Input Voltages: 220V, 1-PH, 60Hz" i specifikationerna? Här i Sverige, liksom resten av Europa har vi ju 50 Hz nätfrekvens, och mig veterligt finns det inget 60 Hz-land som har 220 V. Troligen är det bara ett skrivfel men kan ju vara bra att fråga säljaren om. En svets som är baserad på inverterteknik borde i alla fall inte bry sig särskilt mycket om nätfrekvensen.

Notera också att den kräver 27 A från elnätet vid plasmaskärning. Har du något 32 A enfasuttag i verkstaden, och klarar dina huvudsäkringar det? En så kraftig maskin borde tillverkas i trefasutförande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#3 » 23:19:20, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet faktiskt inte om 10 tusen är "nästan inga pengar alls"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Anders.B (trådstartaren)

#4 » 23:37:17, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tillgång till 35A 230V om det kniper, men hur fungerar plasman...för om jag tex kör på halva effekten så förutsätter jag att den även drar halva strömmen dvs runt 14A ?

3500 inkl frakt om man väljer annan säljare är billigt, man får sortera om träffarna bara
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: magloman och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se