Det ser ut som en utvändig sönderfrysningsskada, som tyvärr berör topplockspackningens tätningsyta litegrann också. Sådana skador på utsidan av kylmanteln har lappats ihop många gånger på gamla traktormotorer, och ofta har de mest hårresande klåparlagningar (tenn/blylödning, tennspackel, aluminiumplåt, popnit mm) faktiskt hållit i många år.
Motorblock är ju oftast gjorda av ganska bra gjutjärnskvalitet, betydligt lättare att svetsa med bra resultat än billigt gjutjärn som man hittar i t ex kaminer och grenrör.
Och eftersom skadan är på ett ställe som inte är särskilt hårt belastat, så är det stor chans att lagningen kommer att hålla.
Man får nog sikta på till att börja med grundlig avsyning av blocket för att se att det inte finns några andra sprickor eller fel som gör det hopplöst. Sedan fogberedning - kanske bryta loss den lossfrusna delen och ersätta med en "lapp" av annat material.
Förvärmning av hela blocket (kanske inte glödgning men upp till ca 400-500 grader) och sedan antingen elsvetsning med nickel-elektrod eller
hårdlödning. Planslipning, hyvling eller fräsning av anliggningsytan mot toppen och omslipning/borrning av åtminstone de närmaste cylindrarna. Som cylinderloppen ser ut misstänker jag att det blir omborrning av allihop.