Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Sprucket motorblock ford v8-60hp

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Christensen (trådstartaren)

#1 » 18:11:31, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har gått igen forumet angående att svetsa i gjutjärn, närmare bestämt ett motorblock!

Tänkte höra vad folket här säger om mitt, om det är lönt/går svetsa/laga.
Eller om man ska göra ett fint groggbord eller använda det som ankare !

Vet att det bästa är ju att skaffa ett nytt block men ford v8-60 block är ju inte så vanliga direkt...

Så vore kul med lite input om hur ni hade gjort


Bild
Bild
Bild
Christensen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:21:24, 12-11-2018
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



G-son

#2 » 19:42:51, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mina gamla gassvetsningshandböcker finns fina instruktioner om gassvetsning i delar med komplicerade former som motorblock. Proceduren innehåller långsam förvärmning av hela blocket så det glöder, t.ex. i en provisorisk koleldad eller gaseldad ugn gjord av (eldfast) tegel uppstaplat runt blocket, när blocket är varmt öppnar man så man kommer åt att svetsa (med tillsats av riktigt gjutjärn), sedan stänger man till igen och låter blocket kallna mycket långsamt. Frågan är hur många av de bearbetade ytorna i ett block som måste bearbetas igen efter en sådan behandling... Det GÅR säkert göra, om det är värt det är en annan femma.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 19:50:41, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som en utvändig sönderfrysningsskada, som tyvärr berör topplockspackningens tätningsyta litegrann också. Sådana skador på utsidan av kylmanteln har lappats ihop många gånger på gamla traktormotorer, och ofta har de mest hårresande klåparlagningar (tenn/blylödning, tennspackel, aluminiumplåt, popnit mm) faktiskt hållit i många år.
Motorblock är ju oftast gjorda av ganska bra gjutjärnskvalitet, betydligt lättare att svetsa med bra resultat än billigt gjutjärn som man hittar i t ex kaminer och grenrör.
Och eftersom skadan är på ett ställe som inte är särskilt hårt belastat, så är det stor chans att lagningen kommer att hålla.

Man får nog sikta på till att börja med grundlig avsyning av blocket för att se att det inte finns några andra sprickor eller fel som gör det hopplöst. Sedan fogberedning - kanske bryta loss den lossfrusna delen och ersätta med en "lapp" av annat material. Förvärmning av hela blocket (kanske inte glödgning men upp till ca 400-500 grader) och sedan antingen elsvetsning med nickel-elektrod eller hårdlödning. Planslipning, hyvling eller fräsning av anliggningsytan mot toppen och omslipning/borrning av åtminstone de närmaste cylindrarna. Som cylinderloppen ser ut misstänker jag att det blir omborrning av allihop.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Christensen (trådstartaren)

#4 » 22:02:55, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får börja i den änden att syna hela blocket nog, kolla om någon har möjlighet att "magnafluxa" blocket.

Sen har jag funderat på om det är bäst att svetsa det "varmt" eller kallsvetsa det?
Har också hört att man kan använda gassvets och gamla kolvringar???
Christensen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:21:24, 12-11-2018
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#5 » 22:51:43, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varm svetsning med förvärmning, långsam avsvalning och gjutjärn som tillsats ska ge svetsfogar som är så gott som identiska med grundmaterialet, och mjuka nog för bearbetning.

Kall svetsning med nickel som tillsats får väl själva fogen mjuk och bearbetbar, men det finns risk att gjutjärnet precis intill övergår till vitt gjutjärn (istället för grått) på grund av den hastiga avkylningen efter svetsningen. Vitt gjutjärn är ännu sprödare, och så hårt att skärande bearbetning inte fungerar.
Har ingen erfarenhet av kall svetsning så jag vet inte hur märkbart problemet är, om det märks alls, men när det handlar om en svetsfog som hamnar på packningsytan som kommer behöva planas därefter är det något man behöver kolla upp.


Gjutjärn går svetsa med gassvets och gamla gjutjärnskolvringar, jag testade bl.a. att slå av ett öra på en gjutjärnscylinder och bygga upp det med dillonsvetsen och kolvringar ur en gammal Briggs & Stratton för några år sedan. Gick bra och resultatet är mjukt och bearbetbart. Men för ett "finare" jobb skulle jag köpa riktigt tillsatsmaterial av gjutjärn och tillhörande flussmedel, lägger man en massa tid och pengar på att göra jobbet kan man lika gärna lägga några kronor extra på att skaffa materialen som faktiskt är avsedda för det. Fel tillfälle att vara dumsnål.


Bild

Bild
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#6 » 19:59:43, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se