Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Röhr WSME200/250 lämplig som julklapp?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Christian.Sundström

#16 » 00:18:43, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där Röhr och liknande "kina" svetsar har väl funnit ett tag.

Betygen är väl alltid:
Tveksam kvalite (kallödningar mm)
Inte helt genomtänka lösningar (menyer, materialval mm)
Sämre än "produktionsmaskinerna"

Men mycket maskin för pengarna och kan fungera utmärkt till hobby.

Svårt o motivera en svets för 30kkr+ som går några timmar om året.
"Trying is the first step towards failure"

2 personer gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet



dc83

#17 » 10:58:31, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svetsat en hel del men den större modellen(320A) av samma svets. Skulle säga att den plus den mindre(200A) är rätt vanlig i hobbygaragen och jag har inte hört någon säga att deras är paj.

Jag kikade nu och det är 10år sen den köptes in :) den svenska firman som sålde har kursat sen länge.

När jag började tigga så var det miller som stog för åskvädret en maskin stor som ett kylskåp. Den har HF start + fotpedal och gas före/och efter, det är funktionerna jag tycker man behöver resten är typ lyx men handlar man nytt ska man såklart försöka få så mycket man kan för slantarna.

När det gäller kinamaskiner så kan samma modell ha olika funktioner beroende på hur snål beställaren har varit, sen skiftar ju färgen, märket och kontrollernas placering hoppar runt lite.
Det jag inte har på någon svets som gjort att jag funderat på att köpa en liten 200A maskin är ställbar AC frekvens, den du kikat på verkar inte ha det.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

Edholm09

#18 » 14:18:15, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kollat på länkarna, men förstått det som att det gäller en tig svets av Kina modell.

Jag har en wse200P tror jag med massa rattar ock funktioner. Funkar bra tycker jag, det som kan va lite drygt är strömsjustrringen när man närmar sig botten, tex när man försöker tända tig-lågan i början eller slutet och vill ligga på riktigt låga strömmar. Känns som den hoppar i steg om typ 5-10-15A medans jag misstänker svetsarna för 30K sjustera finare, mer linjärt.

Som hobby maskin funkar den kanon. Välj en maskin med HF-tändnig då det är smidigare än skraptändning.
Har du råd så tycker jag du ska satsa på en AC/DC maskin. Om inte annat så är det skönt att kunna köra slut om man skulle behöva.

Köper du ifrån Kina så köp till lite slitdelar som gashylsa, elektrodhållare, och framförallt volfram. 1,6 och 2,4 blå tycker jag funkar i allt jag provat svetsa.

Jag är dock bara en glad amatör.

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se