Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Einhell BT-GW 190d Elschema med färgkoder

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

valmetman (trådstartaren)

#1 » 23:36:53, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Einhell BT-GW 190d Elschema med färgkoder och eller bilder av innandömmet i dylik svets att man ser vart kablarna skall kopplas.
Vi har en dylik svets dock med beteckning Herkules sgs190 men torde vara fråga om samma sak och även i likadan förpackning.
Det är fråga om en 2 fas svets som använder nollan osv.
Har sökt på nätet men inte hittat något men kanske någon av er lyckas bättre.
Tackar på förhand.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 00:20:38, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på den kanske kan underlätta. Rent allmänt tror jag aldrig jag har sett en manual för en Einhell-produkt, som det har funnits med schema i. Och jag har en känsla av att det är litegrann som med Telwin och andra italienska svetstillverkare, att färgmärkning på kablar kan variera även på identiskt likadana produkter.

Jag jobbade nyligen med en italiensk pinnsvets, som det stod Luna på. Det gällde att återställa den efter tidigare ägares klåparkopplingar. Nu hade jag ett vrak av en likadan svets tillhands att jämföra med - vraket var "oskruvat" men svårt tillbucklat och hade stått ute utan kåpa i flera år.
Kunde snart konstatera att färgmärkningen på ledningen från transformatorn var helt olika i dem. På den ena svetsen är alla lindningar märkta med röd för början och svart för slut , gul för ev mittuttag. Den andra svetsen har samma färg på början och slut, men varje lindning har en unik färg (röd, svart, grå). Mittuttaget är gult även på den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se