Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

190 amp 2-fas svets och trafo koppling

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

valmetman (trådstartaren)

#1 » 20:08:34, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en icke märkes 190 amp 2-fas kopplad svets som någon lycklig plockat i delar och jag fick skräpet. Alla delar kablar mm. finns och ett kopplingsschema har jag hittat till den . Alla ledningar mellan olika komponenter såsom styrkort strömställare trådmatning mm. har märkning så allt det är ok. men från trafopaketet kommer det 3st med två ledningar inom samma skal och ihopkopplade i ändan till samma stöpsel samt 2st separata sammma färg varande från sammma trafopaket.
Dessa 3+1+1 skall kopplas tiil strömställarvredet för det har exakt de stift lediga som behövs men HUR VETA VILKEN SOM SKALL VART?
Trafons utgående är kopplade till diodbryggan och drosseln är också kopplad så utgående är under kontroll
Har bilder på trafopaket och kopplingsschema men vet inte hur få de synliga och införda.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 20:11:56, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns flera trådar med förklaring till bilduppladdningen på How-To .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#3 » 12:49:22, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick några bilder mailade till mig som jag lägger upp här (men det hade ju varit mycket enklare om de hade lagts upp redan i trådstarten).

Bild
Bild
Bild

Enligt schemat ska ju transformatorns primärlindning ha totalt fem anslutningar, märkta A - F. Om de nu totalt saknar märkning, så får man använda uteslutningsmetoden. De båda ändanslutningarna A och B bör ha bara en tråd var ansluten till flatstiftskabelskon, och uttagen D E F bör ha två trådar var. För att lista ut vilken som är vilken av D E F kan man t ex lägga på en svag ofarlig växelspänning mellan A och B (t ex 24 V från en ljusslingetransformator) och sedan mäta spänningar mellan de olika uttagen för att få klart för sig vilket som är vilket. Det största spänningssteget bör, att döma av hur transformatorn är ritad i schemat, vara mellan E och F. Och F tycks ligga ganska nära änden A i spänning.
Man kan också dra slutsatser genom att kolla var de olika trådarna kommer ut ur primärlindningen.

Lägg märke till att svetsen är kopplad så att i läge 1 på omkopplaren Q2, går den helt och hållet på 230 V enfas (L1-N). I läge 2, tas manöverström för trådmatning, elektronik, fläkt mm fortfarande från L1-N men transformatorn matas med 400 V mellan L1 och L2.
Så den här svetsen är fortfarande beroende av nolla även då den körs i "tvåfasläget".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#4 » 18:28:24, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Et nærbilde der hvor lederne kommer ut kan være til hjelp. Da ser man rekkefølgen på lederne.

Bild
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

valmetman (trådstartaren)

#5 » 21:45:17, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
I en anna spalt har svaren varit följande:
Genom att titta på hur trådarna kommer ut ur trafon bör det vara möjligt att se hur det skall vara. A och F kommer nära varandra, sedan kommer ett tjockt lager med lindningar och därefter E, D och B. Genom att lägga på en låg växelspänning går det att mäta och verifiera så det är rätt.

Om Du inte förväxlar A/F med någon av B/D/E bör det inte kunna bli något tjoff, bara att effektlägena kommer i fel ordning om det skulle bli förväxling mellan t,ex. D och E. Troligen de enda som är lätta att förväxla.

De som är två ledningar i varje måste D, E och/eller F. Man gör i princip aldrig skarvar inuti en trafo (för det går inte att inspektera om de lossnar), så när det är en lindning ritad med "mittuttag" så är det i princip alltid draget ut två trådar från trafon (det är alltså snarare två lindningar i serie än en med mittuttag).
texten jag har där är följande:
Sista grova är utgående från drosseln det vet jag och den kommer till jordklämman
Röd-svart och vita plastskalet innehåller vardera 2 ledningar som är ihopkopplade i flatstiftet i ändan.
på stora avbrytaren finns 8s stift lediga enligt följande:
1x stift 1
2x stift 3
2x stift 5
2x stift 7
1x stift 9
troligtvis är stiften 3-5-7 tänkta att ledningarna i skalen rö-vit-svart kommer som 2 separata till brytaren men sedan har de kopplats ihop i flatstiftet.
Hoppas någon kan lösa mitt problem kanske har en likadan svets och kan berätta.
Man skall väl kunna mäta trafon också men hur?
denna är av märket Herkules men jag tror det är samma som Einhell.
Om jag mot förmodan får igång svetsen så kommer en följdfråga.
Svetsen är ju med fast kabel och brytare/ventil för svetsgasen i handtaget men om jag vill konvertera den till euro kontajt så måste jag ju få installerat en magnetventil för skyddsgasen men var skall jag ta styrning till den/vad får jag att ge impuls till magnetventilen när jafg trycker på pistolens avbrytare.
Bilderna och kopplingsschema som ovan
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#6 » 22:12:35, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur man mäter på transformatorn beskrev jag i inlägget där jag lade upp bilderna. Bara du har någonting som ger t ex 12 eller 24 V växelspänning, så är det nog lätt att reda ut det hela.

Jag tror inte det är någon mening att byta till snabbkoppling för slangpaketet på en sån här enkel enfas-MIG. Det skulle eventuellt kunna gå att ta ut spänning till en magnetventil någonstans på styrkortet, men det vore bra att ha schema för det att utgå från för att säga något säkert om den saken.
Det är för övrigt rätt smidigt att ha en mekanisk ventil för gasen i handtaget. Ofta kan man med den pysa ut gas utan att köra igång trådmatningen genom att trycka in knappen halvvägs, och ibland kan den möjligheten vara bra att ha.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#7 » 23:25:42, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tilgang til lavspent vekselstrøm slik som foreslått, og er du fortrolig med testmetoden?

Hvis ikke, må du se nøye på ledningne ut fra transformatoren.

Det stemmer nok at Herkules og Einhell har noe felles. Herkules selges i alle fall hos Bauhaus, og for ett Herkules-produkt som jeg har, er det ISC GmbH som har underskrevet konformitetserklæringen. De har også skrevet under for Einhell-produkter.

Mange av disse merkene er vel typiske varehusprodukter som ikke har noen allment kjent eier.
Nettisden deres https://www.isc-gmbh.info/isc_de_de/

Tre ulike versjoner av ditt sveiseapparat
https://www.isc-gmbh.info/isc_de_de/ers ... 190-2.html
https://www.isc-gmbh.info/isc_de_de/ers ... les-3.html
https://www.isc-gmbh.info/isc_de_de/ers ... les-4.html

Buksanvisningen som typisk nok ligger på domenet til einhell.com
https://assets.einhell.com/manuals-pdf/ ... gs-190.pdf
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

valmetman (trådstartaren)

#8 » 09:36:33, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag matar in 24 volt växelström i A och B hur vet jag vilken som är vilken av D ochE och F?
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 13:10:18, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du t ex mäter från B, så kommer du att få lägst spänning till D, högre till E, ännu högre till F.
Om du mäter från A så blir det tvärt om. De två mellanuttag som har störst spänningsskillnad är som sagt förmodligen E och F, så med ledning av detta kan du lista ut vilken av ändarna som är A respektive B.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valmetman (trådstartaren)

#10 » 20:44:29, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag är helt ute och cyklar när det gäller el så följande fråga- när jag kopplar spänning för test till trafon (hittade ett 12volts 5A växelströms nätaggregat) så skall jag koppla till A och B från 12v nätdelen eller hur. Och sedan mäta hur? Ena stiftet från mätaren till D eller E eller F man vart andra spetsen från mätaren?
Senast redigerad av valmetman 22:11:58, 29-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#11 » 22:05:06, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det, anslut 12 V till A och B. Mät sedan från A till alla de andra anslutningarna, respektive från B till alla de andra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valmetman (trådstartaren)

#12 » 22:17:41, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag mäter från A till D eller E eller F så får jag vad?
När jag mäter från B till D eller E eller F så får jag vad?
Hur kan jag sedan bestämma vilken som är D - E - F
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#13 » 23:10:02, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som det står tidigare i tråden. Se på schemat hur transformatorlindningen är ritad och i vilken ordning bokstäverna ligger. Från B får du den lägsta spänningen om du mäter mot D, högre spänning mot E och ännu högre mot F. Mäter du från A blir det omvänt, alltså lägst spänning mot F och högst mot D.
Om du mäter spänningarna mellan intilliggande uttag och adderar alla, så bör du få samma spänning som mellan A och B.
Alltså U(AB) = U(AF) + U(EF) + U(DE) + U(BD).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#14 » 08:59:56, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en skiss på hur du mäter och rita in resultatet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

valmetman (trådstartaren)

#15 » 21:27:34, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kopplat en 12v växelströms nätdel till svetsen.
Jag märkte de två svarta entråds ledningarna som troligtvis är A ochB godtyckligt som GUL och BLÅ.
Fick följande resultat vid mätning:inställning på 200v som var lägsta växelströmsläget på mätinstrumentet
BLÅ-RÖD 10.1
BLÅ-VIT 0.8
BLÅ-SVART 00.6

GUL-RÖD 01.7
GUL-VIT 03.8
GUL-SVART 11.3

Mätte ännu mellan de dubbla ledningarna enligt följande:
RÖD-SVART 09.2
RÖD-VIT 01.7
VIT-SVART 0.71

Färgerna hänvisar till bilder enligt ovan och kopplingsschemat finns även.
Kan man av ovanstående mätning få fram vilken som är A och vilken som är B.
Även E och F och D och deras koppling till strömställaren är det som söktes.
Tackar på förhand och efterhand alla som hjälpt till hittills med mitt problem
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se