Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kemppi super med dålig kraft

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

Flygare (trådstartaren)

#1 » 11:37:46, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal kemppi super en fas som tappat lite hopp om att svetsa igen. Det känns som det saknas kraft i den då fogen inte tränger ner i metallen jag kan justera kraften men tar jag lägsta glöder bara tråden.
Någon som har hört om detta innan eller vet var jag ska börja felsöka?

Bild
Bild
Bild
Flygare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:11, 28-12-2018
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 13:21:02, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla efter dålig kontakt (tecken på varmgång) i kabelanslutningar. Kolla att alla dioder i likriktarbryggan är hela.

Ett tips är att svetsa en stund med relativt hög ström och omedelbart efteråt stänga av svetsen, känna på alla dioder och kolla att de är lika varma. Känn också på kabelanslutningar för svetsströmmen (runt transformator, likriktarbrygga, drossel mm) för att kolla att det inte går varmt någonstans.

Om den har tyristor/triacstyrning för strömregleringen, så kan man misstänka något fel på styrkortet - t ex spruckna lödningar, krypströmmar pga damm och smuts, uttorkade elektrolytkondensatorer, papperskondensatorer som har dragit åt sig fukt och försämras. Med några skarpare bilder på styrkortet kan det gå att ge tips om saker att titta närmare på.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Flygare (trådstartaren)

#3 » 15:46:23, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kolla efter dålig kontakt (tecken på varmgång) i kabelanslutningar. Kolla att alla dioder i likriktarbryggan är hela.

Ett tips är att svetsa en stund med relativt hög ström och omedelbart efteråt stänga av svetsen, känna på alla dioder och kolla att de är lika varma. Känn också på kabelanslutningar för svetsströmmen (runt transformator, likriktarbrygga, drossel mm) för att kolla att det inte går varmt någonstans.

Om den har tyristor/triacstyrning för strömregleringen, så kan man misstänka något fel på styrkortet - t ex spruckna lödningar, krypströmmar pga damm och smuts, uttorkade elektrolytkondensatorer, papperskondensatorer som har dragit åt sig fukt och försämras. Med några skarpare bilder på styrkortet kan det gå att ge tips om saker att titta närmare på.


Bild
Bild
Bild

Tror svetsen vart i ett garage i minst 10 år utan att användas. Jag har tagit bort några saker från kretskortet som jag trodde var dåliga men får hämta nya dela på jobbet för det var till mataren av tråd bara. hur mäter man på de olika sakerna också vill förvänta mig ett värde innan jag gör det.

1 person gillar det här inlägget.
Flygare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:11, 28-12-2018
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 21:48:42, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du redan tagit bort saker från kretskortet när du tog bilden? Det ser ut att saknas någonting som har suttit fast på kylfläns till höger, samt en tvåpolig komponent till vänster på kortet ...?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Flygare (trådstartaren)

#5 » 22:33:26, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tagit bort några saker jag trodde var dåliga men de var de icke men ska byta de mot nya stället för sätta tillbaka gamla ! Hur kan man som amatör mäta på tyristorn om den är hel har två som är av samma sort men får olila värden när jag kör diodtest!
Flygare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:11, 28-12-2018
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 23:13:58, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var det för saker du tog bort?

Om du mäter på en tyristor med en multimeter med diodtest så bör du få en resistans mellan G och K. Kan vara mycket stor skillnad i värdet även mellan tyristorer av samma sort, och dessutom är den kraftigt temperaturberoende. Brukar bli ungefär samma värde oavsett polaritet. Mellan K och A ska det vara totalt avbrott. En del tyristorer kan ha en inbyggd backdiod, i så fall får du ett diodspänningsfall om du mäter med - till A och + till K.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Flygare (trådstartaren)

#7 » 23:32:50, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Dessa tog jag bort för att mäta över men verkar vara hela. Oklart vad som kan vara konstigt! Lite osäker på hur jag ska ta mig vidare vill inte säga till frugan att svetsen är trasig när jag köpt allt annat till den ;)
men jag har två olika resistanser på tyristorn fast de legat i samma rum så tycker något är skumt..
Flygare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:11, 28-12-2018
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 00:19:05, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mellan G och K du mäter upp olika resistanser, men det är totalt avbrott mellan de andra anslutningarna och A?

Det kan som sagt vara mycket grova toleranser på resistansen mellan G och K. Googla fram datablad för aktuell tyristortyp om du är intresserad av detaljer.

Tänk på att mosfet-transistorer som t ex BUV26 är känsliga för statisk elektricitet (ESD), det kan vara värt att tänka på nu när det är vinter, låg luftfuktighet och lätt hänt att saker blir statiskt laddade.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#9 » 02:20:53, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror BUV26 är en vanlig NPN effekttransistor... Är det den som satt på den tomma platsen på kretskortet? Och tyristorn/tyristorerna var sitter dom ? är det intill den tomma platsen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Flygare (trådstartaren)

#10 » 10:13:47, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den ska sitta bredvid de andra. När jag plockade bort de komponenterna slutade trådmatni gen funka
så ska sätta in nya. Tyrsitorernaggan. Antar jag får plocka bort alla dioder och se så de funkar som de ska!
Flygare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:11, 28-12-2018
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 10:24:56, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta halvledare kan man mycket väl kontrollmäta på plats på kortet. Först om något verkar skumt och man inte kan härleda till någon komponent som man tydligt ser är inkopplad parallellt, så löder man loss för mätning.
Om man har ett oscilloskop och en hembyggd s k komponentprovare, så kan man dra betydligt mer slutsatser än av bara en digitalmultimeter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#12 » 10:51:26, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst (efter det att kretskortet är återställt) så ohmmät alla kraftdioder, dom som sitter på aluminiumplatterna. Det kan vara lite missvisande att mäta dom inkopplade men det skall inte vara någon kortslutning mellan lindningarna och handtaget alt jordklämman.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Flygare (trådstartaren)

#13 » 21:34:42, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog ut en o en och kollade de var bra. tyristorn tog jag och kopplade 12v på gate och anoden sen hade jag en 12v lampa som satt mellan anad och katod. när jag kopplade på så lös lampan vare sig jag hade positiv eller negativ på gaten. lös bättre när positiv var på gate lös svagt på negativt. gjorde samma med alla tre och fick samma resultat. något jag gjort fel när jag testade? har plockat ut allt ur svetsen snart. Har googlat mycket om folk som har hittat trasiga dioder men har fortfarande inte gjort det.
Flygare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:11, 28-12-2018
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#14 » 22:52:46, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här tyristorerna, vad heter dom och hur ser dom ut?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#15 » 22:54:48, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du testar tyristorer, så lägg på triggspänning mellan gate och katod, inte mellan gate och anod. Kolla datablad för tyristorn och lägg inte på högre triggspänning än att triggströmmen är inom tillåtna gränser för just den typen.
Tänk på att när en tyristor väl har triggat, så fortsätter den leda mellan anod och katod fastän man har tagit bort spänningen från gaten, den slutar inte leda förrän strömmen mellan anod och katod har gått ner till 0.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se