Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Terminologiutbildning?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Simnil (trådstartaren)

#1 » 15:28:42, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat fantisera i banorna att byta mig-svets.

Direkt orden "Inverter" och "Synergi" ingår i namnet på svetsen så stiger prislappen en hel del, och skulle den ha båda orden i titeln blir det värre.

Vad innebär dessa lite kort? Har snabbgooglat lite men inte handlöst snavat över någon strålande förklaring.

Någon påstod exempelvis, då vi pratade små kompakta 230V pinn-svetsar att en invertermaskin var mindre känslig för matar/nätkabellängd. Har det alltså att göra med strömkällan i maskinen?

Vilka av budgetmärkena är att rekommendera? Ska ha en 400V maskin på ca 200-250A+, sneglat lite på exempelvis Parweld, tankar och åsikter?
(och där har vi exempel på "inverter/synergi", kikar man på deras XTM 193/303 & 254 så är det ju inga jättehopp kraftmässigt men 254an som ligger i mitten storleksmässigt är där jag kikat betydligt dyrare än de båda andra)

Jag blir glad om vi Kan hoppa över snacket begade märkesgrejer kontra nya budget? Jag vill ha nytt, den ska användas måttligt och budgeten är även den måttlig.
Polarn har just fått pensionera en dyr Migatronic TIG då den krepperade efter två år och några veckor, dvs precis efter garantin gått ut så att han köpte märkesgrejer var han lite hjälpt av, (om nu Migatronic räknas dit längre?)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



torbjorn_forsman

#2 » 16:27:41, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inverter betyder på utrikiska och i allmänna elkraftsammanhang ungefär samma sak som växelriktare eller frekvensomriktare på svenska. I svetssammanhang så betyder inverter snarare samma sak som "switchad nätdel" på svenska. Dvs att svetsen inte har en stor, tung transformator för nätfrekvensen 50 Hz efterföljd av en likriktare, utan att den först likriktar nätspänningen, sedan hackar upp den till en högre frekvens som man kan transformera till svetsspänning med en mindre, lättare och billigare transformator, till sist likriktar man igen. En invertersvets bygger alltså på samma teknik som man idag hittar i t ex varenda mobilladdare eller lågenergilampa, och som har använts i nätdelen i nästan alla tv-apparater sedan 45 år, datornätdelar sedan 30-35 år. På senare år har man också börjat hitta precis samma teknik i mikrovågsugnar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#3 » 16:48:05, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Parweld har diskuterats tidigare och verkar som de flesta anser det är ett ok märke. Jag skulle inte tveka o köpa en sån.
Lokala handlaren här säljer både gula, orange och sådana lila.

Mitt slangpaket är ett parweld till min gula svets, har inte märkt nåt fel men jag är bara lekman också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1

#4 » 19:10:54, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synergi däremot får man lite svårare att hitta på nåt bra när det gäller svetsar... Men det betyder ungefär "samarbete", "samverkan" . I detta fall med en svets så blir det hur samarbetsvillig svetsen är? Om den vill gå med på att man svetsar med den, hmm. Och detta ger en tillverkare chans att ta mer betalt för sin svets! Det låter som ordmissbruk alá turbo som allt hette förr... Kanske är synergi ett ord för att upplysa om proffsanvändning?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Turbodiesel

#5 » 19:26:50, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synergi handlar om att du i princip har en ratt för att justera både spänning & trådmatning. Ofta har svetsen olika program för att välja material & tillsats.

Det har inget med hur den svetsar/upplevs att göra, utan det betyder att du inte behöver ställa in varje parameter själv. Eftersom det bygger på en liten dator (och i stort sett kräver att strömkällan är av invertertyp) kommer ju livslängdsfaktorn in, så en något "dummare" proffsmaskin kan vara ett bättre val för en gårdsverkstad. Gärna med transformator.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Klazzon

#6 » 19:46:04, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synergi I svets sammanhang betyder ofta att det är ett lättare handhavande av svetsen när man ställer in den. Om jag vill svetsa 1mm stålplåt vrider jag bara på ratten till det är förvalt 1mm och den har då redan en förhoppningsvis väl beprövad grundinställning vad gäller startström, svets ström, trådmatning mm.mm.
Den brukar sedan gå att fininställa men behövs oftast inte. Så samarbete som ni var inne på tidigare är inte helt fel.

/M

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Edit Td hann före :)
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28

Simnil (trådstartaren)

#7 » 22:01:32, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Parweld har diskuterats tidigare och verkar som de flesta anser det är ett ok märke. Jag skulle inte tveka o köpa en sån.
Lokala handlaren här säljer både gula, orange och sådana lila.

Mitt slangpaket är ett parweld till min gula svets, har inte märkt nåt fel men jag är bara lekman också.


Tack för svaren allihopa.

Gula, orange och lila, Menar du att samma svetsar säljs under flera varumärken?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magloman

#8 » 22:19:41, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer säkert men i detta fallet refererar jag till de mest kända utan att behöva ge dom reklam genom att skriva namnen :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simnil (trådstartaren)

#9 » 07:50:04, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det händer säkert men i detta fallet refererar jag till de mest kända utan att behöva ge dom reklam genom att skriva namnen :-)



Aha =)

Jag har en gammal "guling" nu. Den har börjat visa antydningar till att jävlas ibland och frågan är om jag ids jävlas tillbaks eller om jag byter.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Simnil (trådstartaren)

#10 » 09:17:24, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sammanfattningsvis:
Inverter = Modernare, (och bättre?), nätdel
Synergi = Enklare inställning då man slipper ratta ström och trådmatning separat

....typ, eller? :smile:
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torbjorn_forsman

#11 » 10:00:11, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt så blir en invertersvets mycket lättare (och mindre) än en traditionellt byggd med samma prestanda. Nackdelen är dock komplicerad kraftelektronik som kan vara känslig för om kylfläkten drar i sig metallspån mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Toost

#12 » 11:33:19, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den glade amatören är definitivt en "synergisvets" att rekommendera.
Det går ju alldeles förträffligt att lägga en sträng med Mig/Mag som ser tämligen bra ut men som är skräp hållfasthetsmässigt.
på lite tjockare material så smälter svetsen bara in på ena sidan.
En Mig/Mag sprutar ju mer eller mindre loppor, även denna mängd justeras till det bättre.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#13 » 11:37:48, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inverter
Skall man bära med sig svetsen till jobbet så är det en inverter som gäller om man inte ser jobbet som ett träningspass som man desutom får betalt för.
Skall den stå i ett hörn och jobbet kommer till den så kan den ju vara större om man har platsen.
Synergi
Har jag inte provat, men det kan visst vara trevligt....
Själv har jag haft tur med mitt auktionsfynd till MIG. Köpt beg på slutet av 90 talet. Fungerar fortfarande. "gul" fast inte det märket...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron