Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab Magma 150

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

qsecofr (trådstartaren)

#31 » 13:56:56, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att jag har hittat felet!
I första segementet av lilla brytaren som påverkar 13-15 & 14 eller 13-15 & 16 hade den gula plastbrickan hamnat mitt i mellan två lägen på axeln.
Förmodligen var det detta som gick trögt i början. Satte tillbaka den så att den påverkar 13-15 & 14 eller 13-15 & 16 som den skall på mma, mig & mag.

Nu skall jag bara skruva ihop allt och se om jag bränner ner garaget eller om den funkar :)
Återkommer.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972



Skru'are

#32 » 16:33:08, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qsecofr skrev:Nu när jag kom hem så är vreden dels till att välja mellan mig eller 'pinnavets' (heter det mma?) supertröga till den grad att jag inte vågar vålda mera utan att något går sönder.

Kan man smörja dom på något sätt? Är det ett vanligt problem?
Vågade inte ösa på med 556 så det kanske inte är så bra


Nej, inte 556 ihop med plast! Det kärvar ännu mer efter ett tag. (Jfr "pissa i byxorna") :djaevul:
Använd teflonspray. :thumme:
(Ren teflon - inte "BTteflon", det är en olja.)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#33 » 16:59:00, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, håller inte riktigt med om det. Det beror helt och hållet på vad det är för slags plast, vad den har varit smord med sedan tidigare osv.
Och man ska inte tro att alla de här vanliga sprayoljorna (5-56, Auto X4, WD-40 m fl) har samma egenskaper. I synnerhet WD-40 kan man behöva passa sig för ibland eftersom den kan torka ihop och kleta fast känsliga mekanismer.

Teflon är alltid blandat med någon olja när det säljs som smörjmedel i flytande eller sprayform, teflon (PTFE) i sig är ett fast material. Man bör undvika teflon i närheten av självsmörjande lager (sintrade bussningar) och elkontakter där det kan förekomma gnistbildning.
Porerna i självsmörjande bussningar sätts igen av teflonpartiklarna så de slutar fungera som självsmörjande. Om teflon kommer i kontakt med gnistor eller ljusbågar så bildas giftiga fluorhaltiga gaser.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr (trådstartaren)

#34 » 17:37:19, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu funkar den, har matning och svetsström på alla lägen :)
Tack torbjorn_forsman för hjälpen, hade nog inte löst det utan dig!

I sin helhet.
Bild

Inte mycket använd ser det ut som på hantaget.
Bild

Lillebror
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Skru'are

#35 » 18:29:56, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nja, håller inte riktigt med om det. Det beror helt och hållet på vad det är för slags plast, vad den har varit smord med sedan tidigare osv.
Och man ska inte tro att alla de här vanliga sprayoljorna (5-56, Auto X4, WD-40 m fl) har samma egenskaper. I synnerhet WD-40 kan man behöva passa sig för ibland eftersom den kan torka ihop och kleta fast känsliga mekanismer.

Teflon är alltid blandat med någon olja när det säljs som smörjmedel i flytande eller sprayform, teflon (PTFE) i sig är ett fast material. Man bör undvika teflon i närheten av självsmörjande lager (sintrade bussningar) och elkontakter där det kan förekomma gnistbildning.
Porerna i självsmörjande bussningar sätts igen av teflonpartiklarna så de slutar fungera som självsmörjande. Om teflon kommer i kontakt med gnistor eller ljusbågar så bildas giftiga fluorhaltiga gaser.


Både rätt och fel!
Alltid är ett starkt ord... PTFE finns flytande. Torkar snabbt till fast form. "Torra smörjmedel" finns av olika slag.
Det finns en stor mängd plaster - ja. Om du inte vet vilken - varför chansa.
Olika oljor - visst. 556 vet jag erfarenhetsmässigt kan ställa till stora problem med vissa plaster i elutrustning. När man inte vet vad man smörjer med och på vad, så föreligger en risk.
Olja i plastdetaljer rinner och kladdar ner.
Att teflon täpper porer i sintrade bronslager är väl uppenbart. Fast ämne. Finns självsmörjande lager/bussningar av PTFE.
De små mängder man använder skall vara på glidytor, inte kontakter. Gasrisken är i sammanhanget minimal.
Det finns en hel del risker med ämnen i vissa plaster redan.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#36 » 18:59:03, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, PTFE är alltid i fast form, men däremot kan det ju tänkas att en del glidlacker innehåller PTFE-pulver tillsammans med bindemedel och lösningsmedel. Ungefär som glidlacker med t ex MoS2 eller grafit.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skru'are

#37 » 19:25:28, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Björn K, Rotfyllning och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se