Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Fläkt konvertering miggy 125

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

toker (trådstartaren)

#1 » 13:30:19, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sen drygt 30 år en miggy 125 som användes till bilplåt en gång i tiden så fort man kör lite grövre blir den varm och bryter visst den startar så fort den kallnat men bryter väldigt fort 2a gången egentligen inget stort problem eftersom jag kör det mesta grövre med pinne men ändå. Hur som helst det tog slut på trådrullen och bestämde mig för att svetsen kanske behövde lite rengöring och service och då kom jag på att en fläkt vore fint så köpte en data fläkt på kjell och company tog hål längst bak på svetsen och skruvade fast fläkten. Provade svetsen en bra stund på max ampere och den gick riktigt bra och i vanliga fall känner man att hela maskinen blir väldigt varm och bryter till slut men nu kändes den knappt varm och luften som man nu känner strömmar ut från svetsen är inte heller speciellt varm. Kostade även på nya munstycken som jag inte trodde fanns att köpa längre men lokala järnbutiken hade hemma med m4 gänga 11 kr st så jag köpte de dom hade tror det var 8 st lär räcka länge åt mig.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



valmetman

#2 » 19:34:29, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

varifrån tog du strömmen till fläkten och vilken spänning arbetar den med
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

magloman

#3 » 19:35:26, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fränt :-)

Skulle vilja ha varvtalsstyrning på min tig för den fläkten går på max hela tin
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker (trådstartaren)

#4 » 21:56:02, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog ström från en av plintarna i svetsen tror det var nr 4 om det spelar nån roll räknar med att fläkten drar så lite ström så det inte spelar nån roll hoppas jag har rätt sen fick jag ta nollan från anslutningskabeln eftersom det inte finns nån nolla ansluten i svetsen. Fläkten är en 230 voltare från kjell och company men inte den kraftigaste som jag tänkt köpa för den fanns inte hemma och jag hade ingen lust att vänta och vet ändå inte hur mycket luft som krävs för ok kylning. Hade nån liten tanke på termostat men fläkten låter inte mycket och har ju ändå hörselskydd när jag är i garaget och även pinnsvetsen jag har kör fläkten hela tiden och det har inte stört mig och går fläkten hela tiden kyler den ju bra även om den skulle vara lite underdimensionerad. Problemet kan ju vara om fläkten kyler temp givaren i svetsen och nån annan del får dålig kylning men tror inte det är så noga och verkade funka riktigt bra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 10:30:19, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Fränt :-)

Skulle vilja ha varvtalsstyrning på min tig för den fläkten går på max hela tin


Om det är 12 V DC-fläkt, så plocka en fläkttermostat från en gammal datornätdel och koppla in till den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se