Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

ESAB A10 160K Trådmatnings problem och reparation.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Punktarn (trådstartaren)

#1 » 18:12:07, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara dra historien kort om min ESAB 160K, utifall det kan hjälpa någon med samma problem.

Då jag fick överta den så fick jag köra på högsta trådmatningen för att den skulle kunna gå att svetsa med, och ändå kom tråden lite för sakta.
Punktsvetsfunktionen har aldrig ens fungerat i min ägo.

En dag när jag var i full gång med att reparera bil dollyn så fick den för sig att sluta mata tråd överhuvudtaget.
Skryvade lös sidoluckan och knackade lite lätt på ett par kondingar och den fungerade igen en stund för att sedan vägra. skruvade ur matarmotorn och provkörde, fungerade felfritt.

Så, ur med kretskortet och kika runt lite,, Aha! ett par tunna banor som smält av :???: :

Bild

Gjorde ett par nya förstärkta och till den mittre banan i förebyggande syfte av vanlig tvinnad tråd.

Bild

Glad i hågen så åkte kretskortet i maskinen igen,,, men fortfarande ingen trådmatning.
Gick vidare på vredet uppåt mot läge 5,, då blev det fyrverkeri nere vid kretskortet och två likriktardioder fick för sig att smälla :aaargh:
Konstigt nog så fick trådmatningen för sig att börja fungera igen efter det och det gick att svetsa med den :klia:

Bild
Bild

Efter ett utmattande letande efter dessa SKE 1/12 dioder så fann jag info om en i England som sålde dessa,,
12 Pund/st.
Glöm det tänkte jag, då tanken va att byta alla som test, och se om den skulle funka då.
Efter att kretskortet blev liggande i ett par månader så gjorde jag ett nytt sök :skriva2: fick fram att 1/12 var 1A/1200V.
Jag har noll koll på komponenter så det va nått nytt för mig,, men med den informationen så fann jag en Spec, matchande variant på Reichelt.de,, för 4.70kr/st!
De hade även det mesta i komponentväg.
Någon vecka efter en liten lista blev nedskriven och beställd så dök det upp en låda i posten :mail:

Bild

Nu skulle allt gammalt som jag kunde tänka mig ha blivit föråldrat bytas ut.

Bild
Bild

Efter att transistorer, kondensatorer och dioder blivit ersatta av modernare komponenter så var det en ny tur till garaget och montera i kretskortet,, för att se om svetsen magiskt skulle mata tråd igen eller få för sig att skapa ett nytt fyrverkeri.
Vred strömläges vredet från 1-7, ingen smäll iallafall :svettas:
Provade svetsen och den matade på i full sprutt på halvt matarläge,, slog över till punktsvetsning och det funkade klockrent
Svetsen blev som ny och har aldrig bränt så jämt och fint i min ägo som den gör nu, även på halv trådmatningshastighet :thumme:

Så kortet åkte ur igen och jag bytte ut resterande gamla likriktardioder då jag beställde nya till hela kortet.
Så summa sumarum,, allt på bilden nedanför som är rödmarkerat är nytt, och summan slutade på 268kr,, inkl frakt, och jag har fått en ny svets :grin:

Bild

Så jag hoppas att detta kan hjälpa någon som har samma dilemma och problem med denna modell av ESAB A10 svets.

10 personer gillar det här inlägget.
Punktarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:57, 09-10-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Lastbil



igelkottar

#2 » 18:43:48, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för en utförlig beskrivning av fel och avhjälpande av de samma. :thummar: :thummar: :buga: :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#3 » 19:08:49, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna där SKE-dioder ÄR ökända. De satt som nätlikriktare i en del tv-apparater på 70-talet, och gick ofta sönder. Ibland med stora brännhål i kretskort som följd.

Förmodligen var det inte alls nödvändigt att byta alla halvledare på kortet, däremot skulle jag rekommendera att du kontrollmäter de få kolmassamotstånden (fyra större och ett litet 1/4 W 33 k som sitter intill elektrolytkondensatorn du har bytt långt till höger på kortet) och byter de som ev har ändrat värde. Såna där motstånd kan ibland få olika resistans beroende på vilken polaritet man mäter med, om man råkar på ett sådant är det säkrast att byta även om det inte verkar ha drivit iväg anmärkningsvärt mycket i värde.

De två RC-näten 0,5 uF + 33 ohm bör avsynas noga, och bytas om det finns sprickor i plasten.

Ett annat tips är att inte bocka ben på större dioder alldeles intill plastkapseln, det finns risk för sprickor i plasten så att fukt tar sig in om man gör så. Då är det bättre att montera dem stående och bocka lite längre bort, eller att välja dioder med ett nummer mindre kapsel.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Punktarn (trådstartaren)

#4 » 22:02:41, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag böjde benen försikigt mot köksbordet i trä, lät dem rull-böja sig, så det är inget böjt med kraft där, men de passade perfekt.
Dock glömde jag nämna att ena likriktardioden är en 1/16, den som sitter i mitten i höjdläge, rakt ner under gasventils reläet.
Får kika på de där kolmassamotstånden, vet inte riktigt vilka det är du menar, men får söka på det :)
Isåfall kan jag beställa en sats med sådana med, skadar inte att få dem bytta oavsett.
Svetsen fungerar finfint nu iallafall och bränner som en dröm :) så nu går det äntligen använda den på riktigt,, inte splutter pjuff fogar som jag varit van med den de senaste åren till småbyggen.
Punktarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:57, 09-10-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

123ost

#5 » 11:22:11, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå, väcker liv i den här gamla tråden. Har också en gammal 160 K som nu kördes för första gången på säkert 20 år. Gick bra ca en halvtimme sedan kom det en rökpuff ur den och den var död. Hittade den här tråden och pillade därefter loss kretskortet. En av glassäkringarna hade gått, men en kondensator såg inte helt pigg ut och luktade.

Verkar vara just de där RC-filtren som Torbjörn nämner som brunnit. Ett har tydliga sprickor i plasten och det andra har spruckit helt och innehållet runnit ut. Lite bränt på kortet runt om.

Bild

Hur noggrant behöver specifikationen matcha på dessa? 500nF 33 ohm 200V står det på dem. Hittade t.ex. denna:

https://www.mouser.se/ProductDetail/KEM ... DcIA%3D%3D

470nF 33 ohm 250 VAC. Skulle det funka? Finns det andra alternativ? Från Sverige?

Tacksam för hjälp
Johan
123ost
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:10, 20-05-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 15:24:04, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fungerar utmärkt. 470 är ju "modernt" standardvärde som ersätter det gamla 500. Det är nog i stort sett bara Kemet (som har köpt upp Rifa) som tillverkar såna där RC-nät idag, så det är samma sort man får oavsett var man köper dem. Man kan naturligtvis ersätta med en X2-godkänd kondensator på rätt värde i serie med ett motstånd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

123ost

#7 » 15:29:20, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Ja jag funderade på den varianten också men kändes enklare om man hittade en enkel modul som direkt ersätter den gamla. Jag beställer ett par sådana där och gör ett försök :)
123ost
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:10, 20-05-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Magnus F

#8 » 16:30:22, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, plockar upp denna tråden igen. Har samma bekymmer här med kretskortet till en mig ESAB A10 125K. Ett 0,5uF RC-filter brann plötsligt upp efter att svetsen varit påslagen i knappt 10 minuter. Närmast liggande likriktardioder ser inte heller så vackra ut längre. Ni som har råkat ut för detta problem och lyckats lösa det. Skulle ni kunna vara jättebussiga och skriva benämningen på de komponenter ni ersatt de gamla utgångna med? Främst då RC-filtren och likritardioderna hade varit väldigt tacksamt. @123ost/Johan, fick du det att funka med 0,47uF som du ersatte originalet med? Och @Punktaren, har du möjligen kvar spec. eller länk till 1200V dioderna? All hjälp uppskattas mycket! /Magnus

Bild
Magnus F
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:26, 20-11-2023
Maskin: Esab svets

torbjorn_forsman

#9 » 16:48:44, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande RC-nätet så fungerar det utmärkt med ersättaren som nämns i inlägg #5 , Kemet PMR209ME6470M033R30 . De går bra att handla hos praktiskt taget vilken elektronikkomponentnasare som helst, förutom Mouser som nämndes, så har vi ju t ex tme.eu , RS Components, Farnell, Digi-Key. Vill man absolut handla från en "svensk" nasare så går hela Farnells sortiment att beställa från Electrokit, men till lite högre priser och längre leveranstid.

Dioderna är som sagt också synnerligen okritiska. Det är knappast troligt att hela spänningståligheten på 1200 V behövs någonstans på det där kortet, så enklast är väl att köpa vanliga 1N4007 som finns "överallt" och görs av tiotals olika tillverkare. Eller också tar man den lite kraftigare BY255 som det en gång i tiden var standard att man ersatte trasiga, kanske underdimensionerade nätlikriktardioder i tv-apparater med. BY255 har dock lite grövre ben än originaldioderna så man får borra upp hålen i kretskortet. Annars finns det många fler alternativ också, t ex BY133. Ev extra siffror och bokstäver efter den egentliga beteckningen kan man bortse från.

Byt dock inga dioder som inte bevisligen är trasiga. Om de bara ser fula ut utvändigt men fungerar som de ska, så kan de gott få sitta kvar.
Tvätta dock bort sot och klet från det exploderade RC-nätet, kan vara lämpligt med isopropanol och tandborste, sen skrubba av kortet med varmvatten och diskmedel, skölj ordentligt och låt det torka.

Glöm inte att kontrollmäta de suspekta kolmassamotstånden, om det finns sådana även på ditt kort, se inlägg #3.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Magnus F

#10 » 21:01:31, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för utförligt svar! Mycket bra input. Efter lite googlande hur man identifierar kolmassa-motstånd så verkar det finnas bara ett sådant på detta kortet. Det som är precis framför den större orange Siemens kondensatorn. Jag undrar en sak till, just ang de olika kondensatorerna. Kan de fortsätta funka eller borde de bytas ut pga sin ålder? De är väl en typ av komponent som är känd för att ha begränsad livslängd men de ser faktiskt fortfarande ok ut vad jag kan se. Inte ”tunn-formade” eller så.
Magnus F
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:26, 20-11-2023
Maskin: Esab svets

torbjorn_forsman

#11 » 22:37:28, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör kontrollmäta kolmassamotstånd och har de drivit iväg utanför toleransområdet (mer än ± 10 % från vad som står på) eller har olika resistans beroende på vilken polaritet man mäter med, så är det bäst att byta dem. Min erfarenhet är att de minsta kolmassamotstånden som tål t ex 1/8 eller 1/4 W och som det kryllar av i gamla radio- och tv-apparater från 60-70-talet är de sämsta, lite större typer som tål t ex 1 eller 2 W brukar vara mer stabila.

De orange Siemens elektrolytkondensatorerna är av mycket hög kvalitet och verkar kunna hålla hur länge som helst om de inte utsätts för hög värme eller något annat otrevligt.
De stående rödbruna är förmodligen också bra, när en sån elektrolyt blir dålig brukar man kunna se fina radiella sprickor på toppen.
Det finns ett par mindre, blanka liggande elektrolyter till höger på kortet, man kan ju hoppas att även de är av ett bra märke.

De små plastfoliekondensatorerna, både Rifa och andra märken, brukar man också kunna lita på. Det är ju de gulaktiga Rifakondensatorerna där beteckningen börjar med PME som är opålitliga.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johnte

#12 » 19:08:58, 13-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Väcker liv i denna tråden igen. Jag har börjat använda min 160 K svets igen... Det funkade fint i 10 minuter sen rök det till och trådmatningen slutade fungera... Efter lite kontroll på kretskortet ser jag att filmkondensatorn på 0.50 UF 33 Ohm har brunnit upp. Efter att rengjort kontakterna på kretskortet så fungerar matningen igen.. Har svetsat en hel del och den funkar fint. MEN känner jag bör nog byta den där kondingen innan allt exploderar :huh:

Är det någon som kan hjälpa mig vilket konding på Elfa jag ska ha som ersätter den ( eller rättare sagt dom 2) som sitter där? 0,5 UF 33 Ohm står det på den.

Vill helst ta det från Elfa eller någon annan svensk säljare.

Med vänlig hälsning, John
johnte
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:28, 13-12-2023
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 00:24:03, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se inlägg #5 och #9 . Finns hos vilken komponentnasare som helst. Elfa handlar man inte av numera sen de blev uppköpta av Distrelec. Det är inte mer komplicerat att handla av någon av de utrikiska heller.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se