Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Intressant materialval

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Mats i Myrhult

#16 » 10:25:00, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
Även i ditt fall måste jag ställa frågan: Är du säker på att plåten var av aluminium?


Eller så var det tvärtom, plåt i rostfritt, mutter i aluminium. Vet att jag vid ett senare tillfälle, när jag hade loss plåten föra att byta filter konstaterade att jag gjort fel angående materialkombinationen. Men lät det vara eftersom det fungerar.

Skulle det kunna vara någon legering av lättmetall menar du, som gör att det trots allt funkar?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



fretchi

#17 » 10:41:50, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den stora skillnaden i smälttemperatur mellan stål och alu gör att jag har svårt för att tro att det går att svetsa ihop dessa material. Innan du fått stålet ens nära sin smälttemp har aluminiumet lagt sig i en stor pöl på golvet. Möjligtvis någon form av lödning som skulle kunna funka.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Göran Ekman (trådstartaren)

#18 » 14:28:12, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något bra sätt att kolla vad något som känns som någon form av lättmetall är förnågonting egentligen .
Böjen sitter ganska nära turbon på sugsidan.
Brukar Volvo använda konstiga legeringar som luft ledningar på sina bilar från 80 talet ?
Om man lägger en loppa åt gången så kan det bli så att det inte blir för varmt aluminiumet
Börjar bli lite sugen på att prova att svetsa järn till aluminium
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mats i Myrhult

#19 » 14:58:48, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förra gången vi hade det uppe till diskussion provade jag på lite aluminium. Det fäste, men satt inget hårt. I gränsen mot alu blev det kristaller som inte höll.

Jag hade förmodligen tur när jag gjorde fel och fick det rätt. :razz:
Lovar att inte göra om det, för jag vet inte hur jag gjorde. :svettas:
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

joelericsson

#20 » 23:54:15, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger inte att någon inte lyckats fästa aluminium mot stål/rostfritt men att ex. 1.4301 har 1400 grader som smältpunkt mot aluminiums 660 gör det ju onekligen svårt att fästa ihop med hjälp av svets!
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se