Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab miggy 125 3-fas maskin och komponenter

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

valmetman (trådstartaren)

#31 » 20:45:31, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skall märklampan ha för spnningsvärde visar sig vara mörk.
Framgår det av kopplingsschemat ovan.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#32 » 20:51:21, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du ser av schemat och stycklistan så finns det ingen spänningsangivelse för lampan. Men däremot ser du att den är ansluten tvärs över manövertransformatorns sekundärlindning, så genom att mäta spänning där eller läsa märkning på transformatorn bör det gå lätt att avgöra saken. Annars är väl den gamla lampan uppmärkt med spänning och effekt?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcus.bonde

#33 » 19:12:08, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har så sent som igår dristat mig till att köpa en Miggy 125 1-fas och dissikerat den en aning för att se hur skicket är. Då noterade jag att manöver-kretsen är på 42 V på mitt exemplar, och enligt elschemat så får den strömmen därifrån, så en kvalificerad gissning är att den ska vara på 42 V.

Jag har ju mest svetsat med "pinne" och har inte kört MIG (MAG!) sen skolan (snart 30 år sen) så upplevelsen var ju långt från upplyftande inledningsvis. Efter en dags testande så har jag äntligen börjat komma överens med den...

:back_to:

Hur har det gått med renoveringen av 3-fasen? Jag har följt den här tråden, och fick inpirationen till mitt köp härifrån... :thumme:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

valmetman (trådstartaren)

#34 » 22:40:40, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar som en dröm gjorde igen precis såsom man inte skall göra köpte billigt och bra alla komponrenter som finns i den och bytte dem även alla dioder samt köpte en adapter till den så att jag kan använda euro kopplat slangpaket till den.
Den har ju inte många komponenter och trådmatsstyrningen är ju "skit" enkel inga kretskort eller annat krafs i den och en skaplig matarmotor och inte någon leksaksmotor och plastväxellåda.
Skaffade även en 1-fas Miggy125 och tänker byta ut elkomponenterna även i den så har jag som reserv.
Dessa Miggyn är ju bra med det att det finns magnetventil till gasen och inte något skräp i handtaget och även kontaktor som styrning.
Man märker hur mycket sämre mig svetsar blivit om man talar om gamla hederliga och inte dagens inverter modeller.
En fläkt är bra att sätta t.ex på bakväggen och koppla fast till 220v så kyler den likriktnigen och även trafo lindningen.
Om du skruvar isär och byter t.ex till euro adapter sätt samtidigt en snabbkoppling till jordkabeln så kan du laborera med olika längd osv. på den också.
Har märkt att trådmatningen orkar bra med vi 4meters euro slangpaket fastän man har slangen litet hur som hellst.
LYCKA TILL MED DIN MIGGY.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

marcus.bonde

#35 » 16:06:20, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

valmetman skrev:Funkar som en dröm gjorde igen precis såsom man inte skall göra köpte billigt och bra alla komponrenter som finns i den och bytte dem även alla dioder samt köpte en adapter till den så att jag kan använda euro kopplat slangpaket till den.
Den har ju inte många komponenter och trådmatsstyrningen är ju "skit" enkel inga kretskort eller annat krafs i den och en skaplig matarmotor och inte någon leksaksmotor och plastväxellåda.
Skaffade även en 1-fas Miggy125 och tänker byta ut elkomponenterna även i den så har jag som reserv.
Dessa Miggyn är ju bra med det att det finns magnetventil till gasen och inte något skräp i handtaget och även kontaktor som styrning.
Man märker hur mycket sämre mig svetsar blivit om man talar om gamla hederliga och inte dagens inverter modeller.
En fläkt är bra att sätta t.ex på bakväggen och koppla fast till 220v så kyler den likriktnigen och även trafo lindningen.
Om du skruvar isär och byter t.ex till euro adapter sätt samtidigt en snabbkoppling till jordkabeln så kan du laborera med olika längd osv. på den också.
Har märkt att trådmatningen orkar bra med vi 4meters euro slangpaket fastän man har slangen litet hur som hellst.
LYCKA TILL MED DIN MIGGY.


Tack för dina lyckönskningar!
Jag lär säga att med tanke på hur utskämd 1-fas-miggyn är på det här forumet så köpte jag den med stor skepsis, men sanningen är den att jag fick den så billigt, MED en 5l halvfull argon+co2-tub så jag räknade att jag köpt en tub. Svetsen är gratis.... Allt bättre än skit är en ren bonus...

När jag kom hem och började prova så var alla mina värsta farhågor besannade... Den kändes som att det fattades någon diod, ungefär. Var inte imponerad, men samtidigt så har jag bara svetsat pinne i säkert 30 år, så vad vet jag vad jag ska förvänta mig?!

Nu sen lunch, sen jag kom hem från stan i ett ärende så har jag klätt av den helt, den ser ut som ny inuti..., men jag konstaterade att ALLA skruvar som kopparledarna på dioderna är skruvade i, var från dåligt dragna till helt lös... Så jag kopplade isär och mätte dioderna, vilka var ok, och drog fast dem ordentligt. Kände på ledarna från trafo till likriktarplåtarna och från desamma till slangpaketets- och jordens anslutningar, men de var åtdragna.

Blev HELT annorlunda! Tänder glatt å lätt, brinner och matar tråd på ett helt annat vis.
Så mitt råd till alla med en dåligt fungerande miggy är : Lyft upp den på en bänk i bekväm arbetshöjd, klä av den båda sidorna, taket och bakre väggen och plocka fram två 8 mm och två 13 mm fasta nycklar och dra åt skruvar på likriktaren!! -Kommer definitivt inte att bli sämre i alla fall.

Det här vart långt... Hoppas det är ok.
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

dannesjoman

#36 » 18:41:06, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en miggy 3fas för ett år sen. Den spottade och fanns ingen effekt alls.
2dioder va defekta så böt alla 6.
Blev inte bra av det så skjutsade den in under bänken men har plockat fram den nu.
Ser nu att jag satt Byp60k2 på plåten som går till jordklämman, ska det vara så eller har jag blandat ihop dom?
dannesjoman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:29:01, 06-01-2023
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#37 » 20:59:23, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken polaritet blir det på spänningen ut från svetsen? + på tråden och - på jordklämman eller tvärt om?

Att döma av de datablad som jag hittar, så har BYP60K... katoden till pinnen och anoden till höljet, det borde stämma bra med minusdioderna i en trefasbrygga. Säkrast är såklart att också mäta dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dannesjoman

#38 » 21:47:09, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vae ju mindre roligt att höra, hoppades på att det var fel så man kunde få fart på svetsen.
Föjt kretschemat och tycker det ser ut som att det inte kan va så mycket mer än likriktarna som kan påverka effekten.
dannesjoman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:29:01, 06-01-2023
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#39 » 22:12:51, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla en gång extra att det inte är avbrott eller dålig kontakt någonstans i likriktarbryggan. Ett sätt är om du belastar svetsen med en lagom ström (t ex några 24 V strålkastarlampor) och mäter utspänningen med oscilloskop, eftersom det är en sexpulsbrygga (trefas helvåg) så bör ripplets frekvens bli 6 x nätfrekvensen, alltså 300 Hz. Om alla rippeltoppar ser likadana ut så är allt i sin ordning men om var tredje eller var sjätte avviker från de övriga så är något skumt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ulrik95

#40 » 10:45:26, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!

Mye god informasjon i denne tråden.

Har fått en defekt Esab Miggy 125 3-fas av min onkel. Han sa at symptomene var de samme som forrige gang han måtte reparere den, for 20 år siden. Da ble det byttet hvertfall tre dioder.

Har ikke testet den selv, pga mangel på både gass og 3-fas uttak her i byen. Skrudde den fra hverandre igår, og oppdaget at diodene på plussiden er defekt. En av tre målte jeg kontinuitet begge veier (000 og pip på diodetest på multimeteret), mens de to andre gikk sönder da jeg tok platene ut av sveiseapparatet. Anbefales det å byttte alle 6 diodene?
Bild
Bild


Jeg fant også noen svært slitne kondensatorer. 2 stk 100 nF 250Vdc og 1 stk 330 nF 250Vdc.

Jeg ser at veldig mange har kjøpt og brukt BYP60K2 og BYP60A2. Disse er ikke så lett å få tak i lenger. Har kikket rundt på nettet, og fått følgende tilbud på ebay;

3 of Diode: rectifying BYP60K6-DIO /E1UK x1.88gbp =5.64gbp
3 of Diode: rectifying BYP60A6-DIO /E1UK x 2.04gbp=6.12gbp
+ 25 gbp frakt. Ca 500 NOK...

Har forstått det slik at forskjellen mellom BYP60K6 og BYP60K2 er spenningen og A6/K6 "tåler mer"?
Er det mulig å bruke disse diodene med 600V?

Andre forslag til løsning?

Kondensatorer:
Bild
Bild
Ulrik95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:04, 25-01-2022
Ort: Innlandet
Norge
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Case 580SK 1995 SERVOPOWER

torbjorn_forsman

#41 » 11:28:04, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det gör inget om dioderna tål högre spänning i backriktningen. Ofta säljs bara de dioder som har högsta spänningsklassningen styckevis som reservdelar eller för hobbybruk, de dioder som är lägre klassade kan säljas aningen billigare och används i serieproduktion där högre spänning inte behövs. Det är inget ovanligt att en och samma grundtyp av diod finns med klassningar från 50 V och upp till t ex 600 eller 1000 V.

När man har att göra med dioder som ska utsättas för svåra förhållanden med både stötströmmar och spänningstoppar såsom i en svets, så bör man inte nöja sig med bara vad en multimeter ställd på diodprovning visar. Det kan vara lämpligt att också lägga på 10-20 A i framriktningen genom varje diod och mäta spänningsfallet över dem, och om någon har mycket högre framspänningsfall än de andra så kasserar man den.
Och man kan gärna också mäta läckström i backriktningen vid t ex 100 V likspänning.

Kan du se om det var plus- eller minusdioderna som byttes förra gången svetsen lagades?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ulrik95

#42 » 12:18:22, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Da er det hvertfall dioder å få tak på. Gode nyheter.

Mener det var diodene på minussiden som ble byttet sist. Mener jeg så at den "fremste" eller "venstre" platen gikk til jordklemmen, det var hvertfall på denne platen diodene er byttet. Man ser at de er flyttet også. Det er disse jeg har testet OK, så langt det lar seg gjøre med kun multimeter...

EDIT: Litt usikker på hvilken som er minus og pluss. Må se i ettermiddag.

Bild
Bild
Ulrik95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:04, 25-01-2022
Ort: Innlandet
Norge
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Case 580SK 1995 SERVOPOWER

tronde

#43 » 16:32:55, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg vet at mange setter inn ferdige trefaselikerettere fra Kina som erstatning i små sveiseapparater.

SQL100A -serie og MDS100A -serie er typiske. Selges på både ebay og aliexpress.
Trefaselikerettere funker også som enfaselikerettere; det er bare å la en inngang stå utilkoplet.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Ulrik95

#44 » 09:55:08, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser det var diodene på minussiden som ble byttet sist. Jeg har de gamle liggende, og det var bare en av tre som ikke testet OK med multimeter. De ble visstnok byttet også på grunn av korrosjon mellom aluminiumsplaten og diodene. Derfor er de "nye" montert i andre hull.

Det er altså diodene på plussiden som er ved enden av livet sitt nå. Tror jeg bytter alle når jeg først er i gang...

Etter en omfattende søkerunde på internett bestilte jeg følgende igår;

Dioder fra eBay (Selger basert i Polen)
3 stk BYP60K6 - https://tinyurl.com/2tdrupx5
3 stk BYP60A6 - https://tinyurl.com/4pfcam3x
Fikk tilbud om frakt totalt for 5 GBP
NOK 280 inkl frakt

Kondensatorer fra http://www.lydshop.no
2 stk - 100nF 630vDC 220 Vac MKT 1822 - https://tinyurl.com/2vxd9kvz

1 stk - 330nF 400 Vdc, 200 Vac MKT Vishay - https://tinyurl.com/fab3c34e
NOK 200 inkl frakt

Det blir spennende å se hvordan det fungerer etterpå. Må få tak i ny sveisetråd også, siden den gamle er rusten.
Blir det bra å teste sveiseapparatet uten å kjøpe gassflaske? Eller burde man da koble om polaritet for gassløs sveisetråd?
Ulrik95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:04, 25-01-2022
Ort: Innlandet
Norge
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Case 580SK 1995 SERVOPOWER


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se