Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Migatronic Macro Rage 182, saknar nolla i handsken

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

wallkabb (trådstartaren)

#1 » 20:48:24, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag behöver lite hjälp med en svets. Hoppas någon kan hjälpa.
Jag har fått en svets, Migatronics Macro Rage 182, som har stått och aldrig blivit använd på flera år. Vad jag vet har den fungerat felfritt hos tidigare ägare. Av en händelse så råkade jag skruva upp handsken, en 16A helt vanlig röd 380V handske, och ser där hur man har satt Gul/grön som jord, Svart och brun på L1 och L2, men den blåa ledaren, vilket i min värld alltid är nollan, på L3 och helt uteslutit att ha någon kabel på nollans stift. Jag öppnade svetsen för att försöka avgöra om det verkligen ska vara så, men min kunskap sträcker sig inte så långt. Är det någon som har en liknande svets som kan säga om det verkligen ska vara så?

Jag tycker oxå att det borde vara riskfritt att testa sätta den blåa ledaren på N stiftet. Värsta som kan hända är väl att jag blåser en säkring?
Tacksam för hjälp. / Willy
wallkabb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:41, 12-09-2017
Ort: Norsjö Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 844 XL
Ålö Quicke 640



Stridis2

#2 » 21:05:14, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I många trefasutrustningar behövs inte nollan. I en fyrledad kabel brukar då den ena ledaren vara blå och användas som fas. Jag känner inte alls till din svets så jag kan inte säga om det är fallet med den, men det är inte osannolikt att det är rätt kopplat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fretchi

#3 » 21:06:54, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog mer sannolikt att det är en trefasmaskin utan nolledare än en trefasmaskin med nolledare men utan skyddsjord. Speciellt då det är en ny maskin. Så allt är nog i sin ordning.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#4 » 22:00:37, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är frågan om fyrledarkablar och trefas utan nolla, så är det fullt tillåtet att använda blå som en av faserna.
Samma sak kan man råka ut för med treledarkablar för 400 V enfas som ska kopplas in till ett trefas 400/230 V-nät (t ex en fast installerad 400 V elradiator eller varmvattenberedare), sådana saker ansluts mellan två faser och då blir såklart den ena fasen brun eller svart och den andra blå. Det finns också en del svetsar som matas med 400 V enfas och treledarkabel, där man kan råka ut för samma sak.

I sammanhang med nolla är det inte heller alltid självklart att den blå ledaren är nolla. Tyska maskiner har långt fram i tiden använt brun som nolla och där är blå alltid en av fasledarna. I Sverige skulle nollan på 60-talet vara vit eller ljusgrå, och om det på den tiden råkade finnas med en blå ledare i kabeln användes den självklart som fas. En del gamla elektriker fortsatte med de gamla ledarfärgerna i många år efter att de egentligen skulle ha utrotats.

Kort och gott: Lita ALDRIG blint på ledarfärger, den enda som möjligen skulle kunna anses som helig är gul/grön för skyddsjord men allt annat kan vara kopplat hur som helst (och i många sammanhang är det, eller har varit, fullt tillåtet). Man MÅSTE mäta eller se efter i andra änden av kabeln hur det är kopplat, för att inte dra några förhastade slutsatser.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skru'are

#5 » 06:52:41, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst Torbjörn!
Länga har de bruna i tyska ledningar varit nollor.

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

wallkabb (trådstartaren)

#6 » 08:02:58, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för alla snabba svar! Då var allt i sin ordning. =)
wallkabb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:41, 12-09-2017
Ort: Norsjö Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 844 XL
Ålö Quicke 640


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se