Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

tigge syrefast

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

ghaven (trådstartaren)

#1 » 11:15:31, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Regner meg som en over middels erfaren seiser , men nå har jeg et problem. Sveiser for tiden sammen noen rammer av syrefast firkantrør 40x40 med tig. Rammene er 1 meter bred og to meter høye De sveisene blir fine, men tre stag som skal stå i mellom sidene har sveis på tre sider og blir konsekvent svarte. Rundt 67 amp 2,4 wolfram 2mm pinne 5sek post flow 2 pre flow 8liter gass. Ikke linse da det blir for stor cup Har sjekket og byttet det som kan byttes i pistol og knekker av wolfram om jeg dypper. Er det noen som kan ha noen tips rundt dette ,da jeg ikke har flere ideer. Eneste jeg mistenker er at det er litt åpning som gjør at det kommer oxygen fra baksiden som forurenser sveisen på noe vis eller danner virvler av noe slag .Hilsen en som begynner å tvile på egne ferdigheter
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



magloman

#2 » 15:27:04, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan va luft bakifrån som krånglar.

Går det få in argon bakom? Gärna med ett flöde oxå.

Bild?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#3 » 18:03:43, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ju att fixa någon enkel skärm bakifrån, tejpa någon bit kartong så gasen blir kvar.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ghaven (trådstartaren)

#4 » 18:58:33, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ikke få til noe fløde, ramme ligger i en jigg og blir snudd tre ganger under sveising på grunn av bøy og vrid så det skal bli mest mulig fordelt og ikke bare gå en vei som en banan. Er snakk om 40 stk, og har prøvd med 1,6 tråd og wolfram. 0g mindre strøm ,uten at det ble betydelig bedre. Tok bare dobbel tid. Det med sjærm kunne muligens gå. Jigg er laget på en hel plate så bakside er tett. Er snart ferdig med rammene , men det er ett mysterium hvorfor noen sveiser blir som de skal og noen svarte og ganske konsekvent hvor. Blir liksom ikke helt ferdig før jeg har svaret på hvorfor det blir slik. For det kommer altid en neste gang og da er jeg like langt om jeg ikke finner et svar.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

magloman

#5 » 20:41:05, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fasat eller slipat där du ska svetsa med en slipskiva du kört vanligt järn med eller aluminium kan det bli så
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ghaven (trådstartaren)

#6 » 22:27:24, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nei ingen deler er slipt. Alt firkantrør til ramme er kuttet med bandsag , men stagene er en u profil som er bøyd og stanset av plate. Har lurt på om det kan være noen form for kjølevæske eller smøring når deler er kappet eller stanset, alt matriale er nytt og fint. Men kjennes ganske tørt og fint. Kunne muligens vasket med rød eller aceton for en test. Vet at noen sier det er et must ved tigsveising, men har som regel ikke gjort det til vanlig med nye matrialer. Igjen så er det den derre at det er de samme stedene som blir svarte og de sveisene som blir fine er på samme deler som noen blir svarte. Lurer på om jeg bare må konkludere med gassvirvler og gi meg der, skal se om jeg kan få lagt inn et bilde
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Volvot24

#7 » 23:02:15, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Du skriver att du knäcker elektroden, när du doppat den. Men slipar, vässer du änden till en spets därefter?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

tortap

#8 » 23:27:59, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De svetsar som blir dåliga. Är det med fyrkantsrör som skapar ett stängt utrymme? Och när du svetsar vill luften komma ut kanske? Kan du gasfylla rören? Borra ett diskret hål, leda gas på baksidan inne i röret?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

ghaven (trådstartaren)

#9 » 23:46:15, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Når jeg skal være helt sikker på at ingenting kan forurense sveisen fra wolframen legger jeg wolframen på kanten av skrustikka og slår av 6 millimeter ca med hammer om wolfram er dyppet eller noe har forurenset spissen, deretter blir den slipt spiss og den slipes med sporene i lengderetning , muligens litt spissere enn til vanlig da det er litt lite plass noen steder. Utstikk kan vel være 4 millimeter ca og fargen på wolframen er vel gull for øyeblikket. Gasshylse nummer kan jeg ikke huske men kan sjekke.Til vanlig slår jeg ikke av wolframen bare sliper ny spiss om det er jen eller lignende som sveises. Men denne gangen har jeg blitt nødt til å gå grundig til verks for å eliminere flest mulig kilder til sveise feil, for å vite til neste gang hva en lkke skal gjøre
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven (trådstartaren)

#10 » 00:30:36, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fleste sveisene er utenpå liggende kil sveiser ,og det spiller ingen rolle hvordan det ser ut inni bare det blir tett og helst blankt og tålig glatt. Alle ender lukkes med lokk til slutt, da det er til stativer som kveiler med pølser skal henge på under røking. Og stativene stimes og desinfiseres etter hver gangs bruk. Opprinnelig ble det regnet med migsveising men det ble så mye ekstra arbeid med pussing og glatting av sprut og perler , gjerne på steder som en ikke kunne komme til i eftertid. Da ble det bestemt at tig var tingen, men for min del økte det tids bruken på selve sveisingen minst tre ganger da det er små men mange sveiser pr ramme og to og to skal sveises i sammen med skråstag så de kan kjøres inn i hverandre som handlevogner når de lagres. Jeg er jo ikke helt arbeidsfør og har vel litt lavt tempo ,men bruker 4 til 5 timer på en vogn om alt klaffer. Noen ganger må det varmes noen punkter for å utvide eller krympe skråsagene litt ,da jeg har en stang som er mal på maks og minimums avstand mellom sidene når alt er sveist og da går tiden fort mens en venter på at ting skal kjølne. Toleransen er rundt en cm ,og høres mye ut men det er ganske mye bevegelse i matrialet underveis, så det har blitt noen rettinger. Og de fleste vet vel hvordan lange firkant rør som blir sveist mye på en side oppfører seg. Skal se om jeg kan fikse et bilde så skjønner folk lettere hva det dreier seg om
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se