Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Felsökning Kemppi hilarc 450

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

torbjorn_forsman

#16 » 07:48:46, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får nog avsyna just det svetsexemplar man håller på med, för att veta säkert. Totalt sett finns det ju fler kretskortsmonterade kondensatorer i svetsen, men det kan ju ha berott på komponenttillgång, leveranstider och sånt i vilka positioner det sitter tvivelaktiga Rifa och i vilka positioner det sitter plastfoliekondensatorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Simon_91 (trådstartaren)

#17 » 09:32:10, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte nagelfarit min hilarc i detalj. Men vill nog tro att jag bytt dom rifor som sitter där. Bortsett den som jag nämnde sist och en likadan på den andra anslutningen för svetskabeln.

4st 470 nF x2 godkända
4st 15 nF
2st 100 nF
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

bjorkken

#18 » 12:00:54, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Har beställt alla slag av ersättande kondensatorer. Min Hilarc 450 hade ett sådant fel, att endast fläkten och lilla lampan fungerade. Ja och kontaktorn knäppte nog. När jag gick igenom felsöknings dokumentena så läste jag att 3 gröna och sen en röd led lampa skall lysa på ett kretskort. Sökte efter lysande led-lampor utan framgång. Sen hittade jag dessa, men mörka. De sitter i översta framändan. Knuffade till kretskortet med Flukes gula skydds-gummit, och då kom livet tillbaka i Kemppi. Kortet måste ha skakat loss, när vi flyttade.
Så att, jag kom billigt undan detta total-stoppet. Tack för detta.
Men nu undrar jag att, har någon experimenterat med fjärr-kontroller eller tig-pedal till Hilarc/LHF3 kombination. Det finns nog färger på ledningarna osv. men riktigt ingående hur pinnarna i kontakterna är kopplade hittar jag inte någonstans.

Kenneth :rock_on:
bjorkken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:06, 09-10-2019
Ort: Sysmä
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Simon_91 (trådstartaren)

#19 » 21:33:30, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, nu är det skit med svetsen igen. Svetsade lite för två veckor sedan och skulle fortsätta nu ikväll.

I med kontakten, vrider om startvredet, kontaktorn klickar svetsen börjar gny lite precis som vanligt. Men sen försvinner allt liv tillsammans med en blixt. 3x16 A säkringar brunna. Ingen rök, ingen lukt.

Så av med locket!

Bild
Provade att mäta lite, tittade efter uppenbara tokigheter. Såg väll inget speciellt. Så jag letade fram en näve säkringar till och skruvade i. En gång ingen gång? Nää två gånger i rad.....

Det går ju med ljusets hastighet, men jag tyckte det blixtrade i området jag ringat in på bilden.

Bild

Jag hade inte schemat till hands så jag provade mäta lite på måfå.
Jag har kontakt mellan L2 och L3 när jag vrider startvredet till on (kontakten urdragen)
Mäter jag mellan kablarna som går ut från den nedre lindningen (?) på bild två har jag kontakt. På den övre tyckte jag att jag hade kontakt strax, men inte nu.

Några tips?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

torbjorn_forsman

#20 » 21:54:35, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att strömbegränsa matningen från elnätet på något sätt (t ex en kupévärmare på ca 1200 W i serie med varje fas), så att inte säkringarna går direkt vid provkörning, då blir det lättare att felsöka. Det ser ju ut på schemat som om nätspänningen likriktas direkt i en trefasbrygga och sedan glättas med ett antal stora elektrolytkondensatorer. Trasiga dioder i bryggan eller kortslutning i det som matas från likspänningsmellanledet kanske är mest misstänkt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#21 » 08:45:39, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad sägs om att du ställer kameran nånstans så den står riktad mot svetsen, sen spelar du in en video medan du startar svetsen, då borde du ju kunna observera vad som händer i lugn och ro. Och kan även dela det här.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Simon_91 (trådstartaren)

#22 » 22:37:08, 05-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Jag ska samla ihop lite kupévärmare. Och kanske fixa en film, bra tipps.

Detta är nog lite i överkant vad jag behärskar, rifa kondingarna var lättare att fixa. Men det reder sig nog!
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se