Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Nytt slangpaket till Telwin 150 Turbo

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Nilssonpatrik88 (trådstartaren)

#1 » 09:52:17, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har skaffat mig ett nytt slangpaket till min gamla Telwin då det förra läckte gas!
Det nya handtaget har 2st kablar som ska kopplas in så att trådmatningen får ström, men vart?
Det är ca 6 månader sedan jag plockade bort det förra paketet och det hade bara 1 kabel som jag inte minns vart den satt!

Tack på förhand!



Bild
Bild
Nilssonpatrik88
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:48, 30-07-2019
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Kran



torbjorn_forsman

#2 » 13:33:01, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är de två kablarna anslutna till var sin pol på strömbrytaren i handtaget, och båda helt fria från ledaren för svetsström?

Har du kvar det gamla slangpaketet och kan kolla hur det var kopplat? Det kanske går att lura ut var den kabeln var ansluten genom att se på längd, böjning, ev kabelsko i änden mm.

Om jag får gissa, så gissar jag att den ena av de två kablarna från nya slangpaketet ska kopplas till utgående svetsström och den andra till flatstiftet på vit kabel som syns till vänster om transformatorn på bilderna. Om den vita kabeln går till kretskortet med varvtalsreglering för trådmatningsmotorn, så är det än mer sannolikt att det blir rätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

storfräsarn

#3 » 21:38:08, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du ordning på vart de 2 kablarna skulle gå? Sitter nämligen själv med exakt samma problem.
storfräsarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:29, 03-07-2011
Ort: Danderyd
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se