Sida 1 av 1

Renlighet Alu-svets

InläggPostat: 08:52:56, 07-08-2019
av mans
Teatern jag jobbar på har fått en ny verkstad i o m ombyggnation. Detta är en kombinerad trä/metallverkstad separerat med brandsäkert draperi som inte går hela vägen upp till tak. Låter kanske konstigt men brandingenjörerna har godkänt detta.

Vi ska på sikt ha en fungerande metallverkstad där vi även ska kunna tillverka saker i aluminium. Det kommer förmodligen cirkulera en del damm i luften i o m att det även är en träverkstad och frågan är hur det påverkar kraven på renlighet för att svetsa i alu?

Tillverkningen är inte på industriell basis utan vi jobbar projektvis. Svets och trämaskiner kommer inte att användas samtidigt och vi har spånsug och "normal" ventilation i verkstaden men ingen särskild utrustning för luftrening.

Tankar kring detta?

Re: Renlighet Alu-svets

InläggPostat: 09:48:24, 07-08-2019
av Stefan1972
Det beror nog på de ev kraven ni har på produkterna? Ska det licenssvetsas saker för rymdindustrin kanske man inte ska blanda olika slags produktion men för vanlig skräpsvetsning lär det knappast ha nån betydelse. Den alusvetsning jag är van med var en bänk mitt i en vanlig "verkstad" där allt möjligt hände och det var inget speciellt med det.

Re: Renlighet Alu-svets

InläggPostat: 08:23:43, 09-08-2019
av mans
ok, tack för svar. Känns som att vi kommer att klara oss i s fall.

Re: Renlighet Alu-svets

InläggPostat: 22:56:03, 13-08-2019
av danne mähl
viktigt att göra rent fogen innan svetsning som vanligt när det är alu

Re: Renlighet Alu-svets

InläggPostat: 23:29:57, 13-08-2019
av Mattias Petterson
Är ju inte värre än att blåsa bort ev damm med tryckluft innan du svetsar, det är ju betydligt värre med ev oxid

Re: Renlighet Alu-svets

InläggPostat: 06:48:53, 14-08-2019
av skogsgurra
Oron kan ha sin grund i att vissa bilar (tänker på Audi R8) verkar behöva egna verkstadslokaler. En polare som hade fått lite pengar över köpte en R8. Men när hans verkstadsräkningar började bli lite väl höga så gick han tillbaka till den gamla skruttbilen.
Att det blev löjligt dyrt med R8 förklarade verkarn berodde på att de hade en alldeles egen avdelning för bilar med Al-komponenter. Och att verktygen måste hållas åtskilda så att någon form av "smitta" inte skulle uppstå.

Jag har ingen aaning om detta har någon verklighetsbakgrund. Men kan tänka mig att det är en av alla myter som vandrar runt i motorbranschen. Möjligheten att dra upp timdebiteringen kan ju också vara en orsak. Och en snubbe som har en R8 kanske inte bryr sig.

Eller också finns det en verklig orsak? Den skulle vara intressant att få utredd i så fall.

Re: Renlighet Alu-svets

InläggPostat: 08:37:02, 14-08-2019
av Stefan1972
Inom skadedelen på fordon finns det mycket märkliga krav. Allt har säkert sin teoretiska förklaring men i mångt och mycket är det väl för att de inte ska åka på nå skadestånd om det sker nåt vid krock med skadat fordon. Att de har gjort allt de kan så att säga. Sen har väl de auktoriserade skadeverkstäderna inget att säga nåt om det om de vill ha kvar auktorisationen.