Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tips til sveising av støpestål?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

ITW (trådstartaren)

#1 » 09:15:39, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei

Er i gang med fiksing av en Engcon rototilt der festet til tiltsylindret er revet av, materialet er støpestål og ikke støpejern heldigvis så det skal være noe lettere å sveise.

Har demontert alt og testet litt med en mig sveis, men denne var kun 150 amp så fikk ikke nok innbrenning, men jeg oppdaget også når jeg prøvde at sveisen sprakk så det lover jo ikke så godt.

Har nå kjøpt inn noen Esab OK 48.15 pinner som skal være bedre med tanke på spenninger i materialet, og må sveise med elektroder for å få nokk innbrenning.
Tenker også på å forvarme rotoren slik at jeg får best mulig sjanse til at det skal holde er det ellers noen tips å triks for å sveise støpestål?
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw
Användarvisningsbild
ITW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:13:43, 30-01-2017
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC25 2013mod
Kubota U10-3 2007mod
Hinowa HS1100 2008mod



skogsgurra

#2 » 09:45:43, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakugnsluckan till vår spis (Husquarna No 1002) sprack tvärs av när en ovarsam och okunnig person slängde igen den.

Här var det gjutjärn. Så hoppet att kunna fixa den var litet.

En gammal smed från Bofors hade provat på det mesta och spände ihop halvorna så man knappt såg sprickan. Sedan gjorde han en ram där luckan passade, la det hela med insidan upp på en hög med kol på ässjan och värmde så det blev lite rött. Exakt vad han hade för elektroder vet jag inte men när han försiktigt lade på en sträng på baksidan så såg det ut att ta fint.

Sedan var det viktigt att låta det hela svalna på ässjan. Han drog ner på luften lite sakta och efter drygt en timme vågade han spotta på luckan. Det fräste inte. Då lyfte han av den och vände den. Man såg knappt sprickan.

Lite allmän rengöring och blästring gjorde susen och nu sitter luckan på plats. Den ser lite för ny ut i förhållande till den mer än 100 år gamla spisen. Men det får vi stå ut med. Inte så kul att köra sandbläster i köket.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

atlashjul

#3 » 11:48:34, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnad på stålgjutgods och gjutjärn.. Kan inte precisera några exakt variabler på det..Men är mest troligt inte gjutjärn i rotorn.. Då tror jag det hade blivit som med luckan på spisen, att det spricker vid lite hoppsan behandling..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

ITW (trådstartaren)

#4 » 11:51:31, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var nok støpe jern, rotoren er laget av støpe stål i følge engcon det skal være mye enklere å sveise i men ble litt i tvil siden det sprakk med MIG sveisingen.
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw
Användarvisningsbild
ITW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:13:43, 30-01-2017
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC25 2013mod
Kubota U10-3 2007mod
Hinowa HS1100 2008mod

ianews

#5 » 20:52:32, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska säkert att det heter gjutstål eller legerat stålgjutgods. Såvitt jag minns gick det bra med OK 48.00. Fogytorna rengöres och fasas med V, U eller X fog 80-90 grader. När det gäller förvärmning behöver man kolekvivalenten för att bestämma exakt förvärmningstemperatur. Förvärmning är som regel inte nödvändig men en uppvärmning till ca 200 grader förenklar svetsningen av komplicerade detaljer. Castolins 680 S är suverän för ändamålet.
IanM

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ITW (trådstartaren)

#6 » 11:44:55, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svar :thumme:
Fikk testet i går, gikk bra :grin:

Video kommer på youtube kanalen min :thummar:
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ITW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:13:43, 30-01-2017
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC25 2013mod
Kubota U10-3 2007mod
Hinowa HS1100 2008mod


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se