Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Vilken gastub blir billigast?

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

ghaven

#31 » 04:48:48, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ting jeg lurer på er hvor mange prosent oxygen det er i gassen på oxygen flasker, til vanlig skjærebrenner. Fikk en flaske med medisinsk oxygen, som jeg lurer på om kan benyttes til sveising og brenning med vanlig utstyr. Vet ingenting om trykk eller prosent, bare at flasken ser ut som vanlig og er merket med oxygen fargekode og forsegling er intakt, samt påskriften medisinsk oxygen
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



magloman

#32 » 07:48:58, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är samma dock bättre kvalitet, mer rent.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ghaven

#33 » 16:22:44, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nok stemme, men all luft som inneholder mer enn 22 prosent oksygen betegnes vel som oxygen. Og jeg lurte på om noen visste hvor ren eller hvor mange prosent oksygen det er i gassen på oksygenflasker beregnet til industrien. På ren argon står det 99,99. Så jeg lurte vel egentlig på om de hadde klart å få 100 prosent i oxygenflasken
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Stridis2

#34 » 16:38:34, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta så tror jag liksom Magloman att det är mängden föroreningar som är avgörande. Mängden syrgasmolekyler är i stort sett lika stor.

Jag har kommit i kontakt med en annan gas som maximalt fick innehålla (tror jag) 0,025ppm vatten. Det vill säga 0,000 000 025 liter vatten per liter gas. :uupps: Air Liquid påstod att deras gas uppfyllde detta, ändå fungerade den extremt mycket sämre än AGA:s. Det fanns inte något företag i Sverige som kunde mäta så små mängder vatten i gasen, men maskintillverkaren hittade ett företag i Tyskland som kunde bevisa att AL:s gas inte uppfyllde kraven. Trots detta fortsätter AL att leverera denna gas och påstå att den uppfyller kraven. :hotar2:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#35 » 09:00:01, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det vara mindre oxygenhalt så får man väl öka på handtaget.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#36 » 11:19:40, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det var så enkelt hade det gått lika bra med luft, om man bara ökar mängden tillräckligt. Tyvärr förhindrar "föroreningarna" att förbränningen blir särskilt varm, dels brinner det sämre och dels får man med en massa annat som inte alls deltar i förbränningen som ska värmas upp också. Om jag minns varningarna från AGA om hur "farligt" syre är så ska en ökning från luftens 21% syre till 24% fördubbla förbränningshastigheten. En gassvets/skärbrännare jobbar med nära 100% ren gas.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se