Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Inställningar Mag Svetd Aristo 400

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Mr Per (trådstartaren)

#1 » 07:20:24, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har bytt svets till en Esab Aristo 400 och skulle gärna ha lite tips om inställning. Då jag är van vid min gamla Esab Lag som bara har några enkla vred.
På den nya om man nu kan kalla en svets från början av 1990 talet för ny så verkar det vara lite "onödigt" mycket inställningar.

Radar upp lite frågor
1 kort puls/ spraybåge när använda vilken?
Tycker spraybåge verkar lättast att få en snygg svets med.

2 någon som har någon grundinställning trådmatningshastighet till olika plåt tjocklek?

3 Finns det kanske någon som har en liknande svets som har lite tipps/inställningar?

Mvh Per
Bild
Bild
Bild
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255



ianews

#2 » 17:29:22, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken underbar svetsaggregat! Körde mycket med en sån. Kortbågsvetsning är för tunnare plåtar, och tex rotsträngen på rör som är fogberedd (V-fog oftast). Strömmen och spänningen är lägre vid kortbåge än vid spraybåge. Spraybåge är mest lämpad för plåttjocklekar över 5 mm. Ta tex en 10 mm plåt, klart du ska experimentera men 25-30 volt brukar vara bra för en spraybåge. Ställ in spänningen i volt först och möta genom att öka matningen tills du får en perfekt spraybåge. Låter som en dusch istället för "knastra" som kortbåge. Matningen = strömmen. Om du ökar matningen så ökar du strömmen. Den kan du ändra på under svetsningen. Det avrådas på många aggregat att ändra spänningen medan man svetsar men strömmen (matningen) kan man alltid ändra under svetsningen. Det är längesedan jag var yrkessvetsare men 25-30 V och 6-8 meter/minut kan du börja med för spraybågssvetsning av 8+mm stål och 1,2mm tråd. Fulla instruktioner borde vara lätta att få tag på från ESAB. eller googla eller kolla på Youtube. Annars är # för inställning av spänningen i Volt och * för strömmen i meter/minut och ampére. Kolla gärna att maskinen pytsar ut rätt antal meter genom att kör ut tråden 20 sekunder (stäng av gasen först), mät och multiplicera med 3. Då ska det stämma med matningen/minut i visaren. Det finns möjlighet att memorera dina inställningar men jag kommer tyvärr inte ihåg exakt. Lycka till! Glömde nästan att nämna, jag hade två olika rullar med tråd. Homogen på 0,8 mm för kortbåge och rörtråd på 1,2mm för spraybåge. Byt även kontaktmunstycke när du byter tråd.
IanM

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

JPW

#3 » 21:18:16, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder man samma gasblandning för kortbåge som för spray?
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

ianews

#4 » 09:30:19, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPW skrev:Använder man samma gasblandning för kortbåge som för spray?

Det har hänt mycket på den fronten men jag använde samma gas dvs Argon + Co2 blandning för MAG-svetsning (olegerat, låglegerat stål). Vem vill byta tråd OCH flaska :smile: Det finns olika procentsatser men jag tror om jag minns rätt att det var 25% Co2. Idag köper jag Mison med 18% Co2. Svetsar du däremot rostfritt är det ren Argon (nästan) som gäller.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews

#5 » 09:48:37, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att få kopior av WPS:er (svetsdatablad) från firmor som svetsar olika plåttjocklekar. Annars svetsböcker om MAG-svetsning av Thomas Hällman kan jag verkligen rekommendera. En grym svetsare och jag tror att WPS:er finns för samtliga övningar, i olika lägen och olika plåttjocklekar med spänning och ström för varje.
OBS: En WPS, (welding procedure specification) innefattar även hur snabbt/långsam du ska köra i mm på en minut för att få rätt resultat.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

Mr Per (trådstartaren)

#6 » 17:11:58, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tack för hjälpen. Extra intressant att få svar från någon som har använt en likadan.
Jag har en fråga till kortpulsning när använder man det?
Provade lite grann men fick felmeddelande: Maskinfel hög spänning.

Mvh Per
Bild
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

ianews

#7 » 13:43:40, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är jag mindre säker på. Det låter som tunnplåtssvetsning, varför skulle man annars pulsa mellan 2 olika värden? Skulle gissa att det är bra för känslig svetsning av tex aluminium eller tunn rostfritt. Man slipper fotpedal kanske? Hoppas nån med mera kunskap skriver om detta. Googla annars.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se