Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa ihop 1mm med 1.5mm plåt

106 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera svetsning här

Volvot24

#76 » 08:10:43, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Håller säkert. :buga:

Minns när min far skulle svetsa ihop nån järnkonstruktion med våran nyinförskaffade MAG.
Alltså i dagligt tal MIG.

Han punktsvetsade med mörka solglasögon på näsan...

Tillbringade natten på sjukan.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Göran Ekman

#77 » 09:15:51, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl tunneln som är bärande, från vilket sida plugg svetsade du den över eller under?
Det som skulle varit möjligt att göra är att slipat ned punkterna när det är en punkt kvar att svetsa då går det åt mindre energi att svetsa, när man inte behöver smälta ned rågen på svets punkterna.
Benskydden är väl bara att det ser bra ut och att det sitter ihop. Tror inte dom är väldigt mycket bärande.
Göran i Björnarbo
Senast redigerad av Göran Ekman 13:44:54, 05-12-2019, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stefan1972

#78 » 09:20:00, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du bör öka spänningen lite och öva på lite plåtar först. Du har helt rätt i att det inte bränt igenom . Det där är bara kallsvetsar som ligger på ytan . Nu tror jag inte det har nån betydelse på det där men på tex skarven så blir det ju inte mycket som håller ihop det sen när du har slipat bort det som är.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#79 » 09:59:57, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Jo, jag försökte med rådet om fals.

Fals är ju ett sätt att sammanfoga plåtar omlott i samma plan, åtminstone åt ena hållet. Så mycket lättare att få en fullstark fog i tunnplåt, tycker jag som
hobbysvetsare.


När man lägger två plåtar omlott, så blir det mer material som kyler, verkar temperaturstabiliserande och förhindrar att värmen vid svetsning skenar och större mängd material smälter okontrollerat.
Lättare att undvika att svetsen lägger sig som loppor ovanpå plåten, typ kallsvets.

Och med lite handarbete går det utmärkt att forma tunnplåt till en nära på perfekt fals, även utefter formad plåt.

När jag svetsar plåt i bil, t ex skärmkant med ekonomiplåt, så händer det även att jag lägger minimalt omlott utan fals. Svetsar då en sträng på vardera sida. Blir ingen ficka som samlar vatten. Spacklar sedan ut.



- En fråga. Förekommer det robotsvetsning av bilplåt, kant mot kant, ev med spalt?

Om inte, varför då?

.
Senast redigerad av Volvot24 10:52:02, 05-12-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stefan1972

#80 » 10:21:26, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag är det nog sällsynt med kant i kant inom produktion och särskilt ihopfogning av karosser av enheter. Där förekommer det inte alls skulle jag vilja påstå.
Annars är det ju vanligt att man gör det vid tillverkning av komplexa detaljer. Framskärmar på volvo pv och duett är tex gjorda av två plåtar. Är en skarv tvärs över lykthålet nånstans som är kant i kant och som stumsvetsas ihop och slipas bara. Men på nåt i produktion idag tror jag knappast.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

robertr81 (trådstartaren)

#81 » 10:40:41, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Jag tror du bör öka spänningen lite och öva på lite plåtar först. Du har helt rätt i att det inte bränt igenom . Det där är bara kallsvetsar som ligger på ytan . Nu tror jag inte det har nån betydelse på det där men på tex skarven så blir det ju inte mycket som håller ihop det sen när du har slipat bort det som är.


Skarven kant i kant har brännt igenom. Man ser tydligt svetspunkterna på båda sidor, ska göra en nogrann översyn och förstärka om det ser klent ut på vissa punkter. Detta är 0.8mm plåt.
Men där jag ”pluggsvetsat” har jag borrat hål i 0.8mm plåt som ligger an mot en 2.5mm plåt och genomträngningen där syns mest som en blå nyans. Lite mer på vissa.

Volvot24 skrev:.

Jo, jag försökte med rådet om fals.
.

Sen som Göran skrev så är detta kanske inte optimalt att lägga en fals på ett ställe som syns från båda sidor. Då får man en skarv där. Ditt råd om fals kom också lite för sent in i processen då jag redan kapat av och riktat. Men uppskattar att du delar med dig av din erfarenhet...
Senast redigerad av robertr81 10:53:13, 05-12-2019, redigerad totalt 2 gånger.
robertr81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:39, 29-10-2019
Sverige

Volvot24

#82 » 10:50:23, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Blå färg innebär i vart fall att det varit varmt.
Genombränning av en smälta på baksidan.

Ser att det blivit många s k pipes. Alltså krater och ett hål rakt igenom en svetspunkt eller svetsfog.

Oavsett, så kommer det att se fint ut efter slipning och lite färg.
:grin:

Ska bli kul att se det färdiga åkdonet.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

robertr81 (trådstartaren)

#83 » 11:00:05, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär ser det ut där på andra sidan där det pluggsvetsat genom den lite tjockare plåten.

Bild
robertr81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:39, 29-10-2019
Sverige

Volvot24

#84 » 11:26:18, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Håller säkert i 200 knutar :thummar:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stefan1972

#85 » 15:54:09, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast i inlägg nr 69 där du visar bilder på nåt du provsvetsat på så ser det betydligt bättre ut. Där syns det ju att du haft mer kräm på.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

robertr81 (trådstartaren)

#86 » 16:22:35, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Fast i inlägg nr 69 där du visar bilder på nåt du provsvetsat på så ser det betydligt bättre ut. Där syns det ju att du haft mer kräm på.

Samma inställningar på svetsen men har hållt lite längre där kanske. LIte lättare att få det ok om det är två plattor som ligger mot varande än att svetsa ihop något kant mot kant 0.8mm. Iaf för mig som svetsat 5-6 gånger :)
robertr81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:39, 29-10-2019
Sverige

robertr81 (trådstartaren)

#87 » 18:37:58, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det är väl tunneln som är bärande, från vilket sida plugg svetsade du den över eller under?
Det som skulle varit möjligt att göra är att slipat ned punkterna när det är en punkt kvar att svetsa då går det åt mindre energi att svetsa, när man inte behöver smälta ned rågen på svets punkterna.
Benskydden är väl bara att det ser bra ut och att det sitter ihop. Tror inte dom är väldigt mycket bärande.
Göran i Björnarbo


Svetsade mot tunneln underifrån genom förborrade 5mm hål i golvet.
Tunneln har mycket tjockare gods än själva golvet och ökade jag på spänningen så ville det bränna sönder golvet som är 1mm. Vissa hål blev inte helt fyllda så jag svetsade på dessa ställen en gång till för att fylla igen dessa. Ser kanske därför sämre ut än vad det är
Ja det är tunneln som är bärande.

Jag kan eventuellt borra fler hål längs med och svetsa i. Verkar dock sitta riktigt hårt. Kunde absolut inte bända isär golvet från tunneln med en lite större skruvmejsel iaf.

Benskyddens skarv där framme tror jag kommer bli bra nedslipad.
Där ser man tydligt att punkterna gått igenom till andra sidan.
robertr81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:39, 29-10-2019
Sverige

Göran Ekman

#88 » 18:58:39, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det inringade på den senaste bilden är en bild på tunneln ovanifrån. Du har svetsat i hål borrade från undersidan det vi ser inringat är ”baksidan” på punkt svetsningen av tunneln?
Tunnel ihop med det nya golvet blir väl en väldigt stark profil. Det som kan vara viktigt är att botten plåten ligger väl emot tunnelns utvikta plåt kanter, vilket är lite svårt att se på bilden.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Volvot24

#89 » 19:13:58, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Som konstruktionen är, så blir det lika svårt att rostskydda mellan plåtarna som att lägga svetsfalsar på annat ställe.
:vissla:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Göran Ekman

#90 » 19:28:29, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänker du nu?
Sättet att bygga med slutna hålrum punkt svetsade plåtar. Så brukar väl bilar byggas. Hålrummet rostskyddas väl med lämplig krypande olja efter lackningen .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se