Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hjälp en Noob med sin första svets (Köpråd)

93 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera svetsning här

magnusk750

#31 » 20:35:03, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Köp en esab rebel 235ic

Den kan mig/tig/mma
Även alu på tig

Bra kvalité



Eh, föreslå en svets för 25 000 till en ren nybörjare som vill svetsa ihop avgassystemet på bilen och har tittat på svetsar för 2-3 000 kr...

Alltså Magloman, ta det inte personligt, det är bara ett exempel av massor på hur råd på Maskinisten ofta drar iväg till nåt som är way off vad frågeställaren behöver. Tänk på det när ni svarar.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#32 » 20:40:24, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han vill köra alu och rostfritt och inte dumsnåla, samt köpa nåt som håller.

Det var inte mitt första förslag heller, om du hade läst tråden från början :thumme:

Ta inte illa upp men det är sånt här som är ett stort problem på forum. Det kommer in nya inlägg från folk som inte ens läst tråden.

M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magnusk750

#33 » 21:49:39, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade läst tråden från början till slut. En svets i bra kvalitet som går att köra kolstål, rostfritt och alu kan köpas ny för långt mindre pengar. Vi ser fram emot att trådstartaren hittar en apparat som passar hans behov.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#34 » 22:24:46, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

försök till sammanfattning:
Det finns en handfull skandinaviska tillverkare varav de tre största och mest kända (?) är ESAB, Kemppi, och Migatronic. Alla skandinaviska räknas som kvalitetsmaskiner och framförallt kan du köpa reservdelar och få service. Blocket eller auktionssajter. Jula säljer några ESAB modeller. Jag köpte min Migatronic på https://ipprodukter.se/

Torbjörn nämnde ett par stycken Italienska tillverkare, Telwin, CEM/Cemont och Cebora. Troligen bra maskiner till lite lägre nypris än skandinaverna. Reservdelar och service lite knepigare men bör funka.
( Jag har en Telwin svetshjälm som jag välte en högtryckstvätt på , kåpan sprack men glas o elektronik oskadat. har försökt hitta hur köpa en reservkåpa men lyckas inte. Tejpad.)
därefter kommer "internetmaskinerna", bitvis osannolika priser men reservdelar och service troligen tveksamt.

jag hade nog , i ditt ställe, letat efter en skandinavisk eller italiensk maskin på blocket.

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bmrobban

#35 » 23:24:57, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp inte billigt skit, det straffar sig i längden.
Jag har inte läst tråden så noga, men mitt tips till avgas/ bilplåt är en trefasmig av känt märke.
Om man ska fuska ihop rostiga bitar är gas överlägset, dock svårare att lära sig.
Mitt tips är: köp en vettig mig/mag svets till att börja med, komplettera med en billig inverter/mma för grövre gods/rostfritt. När du tycker du behärskar dom två, köp en dyr tig för att svetsa alu.
Jag tror inte man har någon större glädje av en en tig om man inte kan svetsa.

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

3KGT (trådstartaren)

#36 » 01:11:51, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry för att göra tråden långdragen.
Några har nog missförstått mig eller så är det jag som är otydlig.
Bauhaus modellen kostar ca 3600 så budgeten är ej 2000 kr.

Nu efter alla era tips så kan jag hoppa upp till ca 8000 kr. För sen måste jag ju köpa skyddsmask, handskar m.m som också kostar en slant och lär nog hamna på 10.000 vilket får vara nog för en nybörjare. Tror mig ej använda svetsen mer än 2-3 gånger per år så vill tyvärr inte köpa nåt för mer än så då 8000 är redan overkill för mina behov. Men då några skriver att dem billigare klarar inte av Alu, rostfritt!

Så jag Tackar ännu en gång för all era tips. Uppskattas mycket. Kommer även läsa om dem när maskinen är köpt. Men har ej kommit fram till vilken maskin som skall köpas. :myzsko:

Budget: Maxxx 8000 kr, men Helst halva det :grin: .

Har fått 3 länkar ifrån er. Men då jag saknar kunskapen om Specifikationer och vad man bör tänka på, pinntjocklekar, halvautomatisk maskin och mycket annat så får ni gärna hoppa in och peka på några modeller och säga till. Ni har nämnt märken vilket uppskattas, men varje märke har många modeller och tänk er En Noob det är ej lätt.

Länkar om dem modellerna som ni hittat samt lägger till egna
(Önskemål något mindre maskin då den kommer förvaras mesta av tiden så måste jag tänka på det med, det var en utan fördelarna med MMA :D )
1: Den som Toost har
https://ipprodukter.se/butik/rallymig161i/
Denna gillar jag faktiskt och det verkar ha MIG/MAG, MMA och TIG enligt deras beskrivning. Men är Minus är att den är lite dyr och om jag inte lyckas hitta motsvarande billigare så får jag väl köpa denna. Plus denna tråd har lite negativa omdömen om det gällande Alut svetsning
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=53079

2: Hos bauhaus så gick jag upp till deras dyraste modell som är
https://www.bauhaus.se/svets-gys-easymig-150
Mig, Mag och MMA
Dem har även en billigare som kallas 130.
5 års garanti

3: https://www.svetsochtillbehor.se/focus-mig-130-pfc/?gclid=EAIaIQobChMIsp-f9cTZ6QIVBcwYCh3SSgigEAYYByABEgIhvfD_BwE
4: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=323970&lv
5: Jula
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-mag-invertersvets-006194/
6: https://www.dinaverktyg.se/produkt/telmig-150-1-turbo-230v/

Biltema vet jag inte om dem håller måttet. Så dem lägger jag inte med.
Kollade blocket och hitta inget i SThlm som är intressant just nu. Och jag vill köpa en maskin i veckan och fixa bilen.
3KGT
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:47:14, 28-12-2019
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#37 » 07:27:39, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns några andra aspekter (utöver nytta och ekonomi) som inte kommit fram:

A: Glädjen att sakta lära sig något (som man kanske till och med har nytta av)

B: Nöjeskontots storlek

A kan inte överskattas. Inte om man är en normal Maskinist-wannabe.
B brukar få växa obegränsat. Det vet alla som gett sig in på något nytt.

Ekonomiska kalkyler är för MBA:s. Och om man köper fel grejer så brukar det gå att "återvinna" en del på auktionssiterna.

Have fun!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

magloman

#38 » 07:42:42, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rallymigen är en invertersvets så inte så tung. Bara 13kg. Är väl utan trådrulle kan jag tro.
Jag skulle köpt den alla dar i veckan. Den innefattar ju ett andrahandsvärde också. Kan va bra om du vill sälja av den efter ett tag.

Gastuber brukar gå o hitta på lokala köp o sälj sidor. Viktigt att det är 5l eller 10/11. Alla andra flaskor är hyrflaskor som inte går att fylla utan avtal med en gasleverantör. Inte alla som förstår detta och försöker sälja allehanda flaskor ändå.
Går att bygga om en kolsyresläckare och köra med koldioxid men vet inte om det är lyckat som nybörjare o greja med sånt.

Ska du köra med gas så köp 0.6 tråd. Den tunna är mkt lättare att svetsa bilplåt och avgasrör med. Ska du köra utan gas med flusstråd vet jag inte om man kan välja grovlek på den.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Wizzman

#39 » 07:50:09, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rallymigen är en riktigt fin maskin, nytt för de pengarna hittar du inte bättre!

Men det ingår inte tillbehör för att svetsa MMA, tig eller aluminium så det får du köpa till isåfall. Och tig är enbart skraptändning vilket inte är något vidare. En "riktig" tig har HF-tändning vilket innebär att du kan hålla elektroden en bit över arbetsstycket och tända. Med skräp måste du doppa elektroden mot arbetsstycket vilket kommer förorena elektroden och ge en "spretig" låga.

Se den som en Mig/Mma och är den lite halvdant kan agera tig eller svetsa Alu så blir du nog supernöjd

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

bmrobban

#40 » 07:52:25, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här ligger på din maxbudget, men kan nog vara ett bra val om man ska ha enfasmig.

https://www.duabhuset.se/index.php?view ... gJ_FvD_BwE

Sen blir det ju en slant till om du ska ha glasflaska.
Det går ju att köra tråd utan gas, jag har själv aldrig provat sådan tråd så jag vet inte hur bra den fungerar.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

toker

#41 » 08:34:08, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån Esab mig köpte en kompis och visst funkar den men den är absolut inte värd dom pengarna den kostar känns som man betalar mycket för namnat där men annars tror jag jula säljer dom också. Sen är ju jag väldigt skeptisk till att köpa beg märkes maskin för några tusen kr visst dom går säkert laga men gör man det vad kostar det att repa en svets för några tusen kr kr som troligtvis är en massa år gammal är det värt det ? En nybörjare som kommer svetsa några gånger per år tycker jag ska nöja sig med svart svetsning aluminium kräver så mycket mera både av maskinen och svetsaren så dit är det väldigt långt och om du kommer så långt kan man köpa en tig
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#42 » 10:01:44, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte Esab olika produktlinjer, proffs och budget? Lite som att Bosch har blå och gröna elverktyg. De billigaste svetsarna i deras sortiment är väl därefter.

En sak jag tänker på är att TS vill svetslaga avgassystem. Det är ju inte det lättaste att börja ge sig på att svetsa ett rostigt avgassystem i mest ogynsamma läget (under-upp) med svetsloppor som bränner igenom kläderna och hamnar i kallingarna. :grin: Och så slår man i skallen när man i panik försöker kräla ut från under bilen!

Mitt tips är att öva ett tag på nåt annat först.

6 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

3KGT (trådstartaren)

#43 » 19:53:58, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett 2-3 månader tills besiktningen så tänker först experimentera en hel del med annat innan jag ger mig på den
Som tur är den inte så rostig! Är faktiskt förvånad då det rör sig om en Yaris Hyrbid uttagen 2012-08 som frun kör. Slutdämparen har släppt där avgasröret kommer in mitt i stan nära hennes jobb utan någon förvarning (Hål i dämparen som hörs). Ännu har jag inte hunnit gå under bilen och undersöka noggrant.

Bilen är körbar men låter förjävligt pinsamt.
Men så klart det är inget enkelt jobb för mig som inte kan sådan

Är fortfarande Rallyn som är mest intressant.Den har en inbyggd flossmatning, står ej antal kg men gissar på 5. Skall läsa mer om den senare ikväll om tiden tillåter. Samt ringa några företag som säljer för att få mer info.

Är ca 7900 ett bra pris för den eller känner ni till billigare inköp? Kan man förhandla om ett paket pris hos nån ÅF då jag måste börja från scratch med allt som rör sig om svetsning?
Vart chockad med gaspriserna på ca 2500 kr! Lär fan landa på 12-13
Kikade även efter beggad flaska på blocket, fanns inget i sthlm
3KGT
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:47:14, 28-12-2019
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#44 » 20:06:45, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en del kunniga Maskinister i Östra Mälardalen. Folk med go och rätt utrustning.
Visserligen kanske du inte får öva så mycket men du får jobbet gjort och kanske några tips om bra utrustning.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

magloman

#45 » 20:13:32, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan säga så här rent generellt om avgasrör; gamla avgasrör är inget man svetsar, man byter!

Nåt specialfall där tex främre rörets anslutning baköver, gått sönder, kan man svetsa dit en ny sådan efter noggrann rengöring utvändigt och invändigt där man ska svetsa.

Allt annat som är trasigt byter man rakt av! Finns billiga universaldelar idag som man kan komplettera med viss svetsning på bänk när dom är nya.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se