Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hjälp en Noob med sin första svets (Köpråd)

93 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera svetsning här

magloman

#76 » 09:04:53, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



DennisCA

#77 » 09:45:07, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonde456 skrev:
DennisCA skrev:6800 för något noname kinagrejs, låter dyrt tycker jag. För 1200kr till får man ju en Rallymig 161i som gär samma saker, men pålitligare märke.

Rallymigen för 8000kr har inte Eurokoppling och är då helt obrukbar för mitt ändamål.
Fast menar du att man bygger om den till att ha Eurokontakt...om det nu ens går så visst har man en svets för drygt 10000 kr och utan garanti för att den är ombyggd.


Nä det missade jag att den inte hade eurokoppling tyvärr. Men jag tycker ändå det var dyrt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Michael Meier

#78 » 11:17:27, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

34 Amp enfas på fullt sprut, det är nog dags för en trefasare eller hur ser ditt elsystem ut Bonde456?

bonde456 skrev:Lyfter en gammal tråd ....


Du behöver inte lyfta en gammal tråd, tycker frågan om en lämpli svets till din utrustning hör ihop med din egna tråd.

Vad för budget på enbart svets ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonde456

#79 » 16:33:01, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:34 Amp enfas på fullt sprut, det är nog dags för en trefasare eller hur ser ditt elsystem ut Bonde456?

bonde456 skrev:Lyfter en gammal tråd ....


Du behöver inte lyfta en gammal tråd, tycker frågan om en lämplig svets till din utrustning hör ihop med din egna tråd.

Vad för budget på enbart svets ?

"min egen tråd".... Ja det var ju inte min tråd det heller som jag tidigare nämnde arborrningen i, jag kör ekologisk återvinning av gamla trådar.
Jag köpte den svetsen jag länkade till idag, så få vi se om jag var korkad och betalat bort mig lite senare, tänkte det var lite skoj att få en svets med Synergi.
Behöver komma till skott och få hem lite prylar nu för veckan efter påsken kommer utrustningen och jag har ett fästöra till en styrcylinder på en Dumper att fixa nu åt en kund.

Det är rätt många som har en väldigt hög maximal ingångsström men det är inte alltid den skrivs ut.
Exempelvis den här pinnsvetsen som har 41A https://www.amazon.se/Stamos-elektrodsv ... B079P5FB2J
den nominella är 16A på den jag beställt.
Vad jag har för ström hemma och vad det kommer finnas för ström på plats där något ska fixas kan skilja sig rätt markant.
Jag äger inte heller något trefas elverk.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Michael Meier

#80 » 18:01:00, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nominellt ? :) det var en i mitt tycke smårolig beskrivning av vad svetsen behöver i uttaget..
ja skit samma, nu har du kommit till skott så då är det kört ändå.
Kan nog vara lika bra att du int behöver använda ett elverk till den svetsen.
Försök använda 2,5 skarvkabel iallafall och gärna från ett trefasuttag då du ofta har grövre kabel i sådana vägguttag.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Iznogoud

#81 » 19:59:35, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar närma sig inköp av ny svets, och då det finns för mycket att välja mellan...

För hobbybruk, är migatronicen ett bra val eller ska det läggas till 10K och satsas på kemppin istället.
Gillar kemppins upprätta ergonomiska lösning framför den mer traditionella resväskeformen, arbetat litegranna med en sådan i ett tidigare arbete och var väldigt nöjd med den.

Automig 273 UPS 400V
https://www.svetsochtillbehor.se/automi ... twist-30m/

Bild

Kempact RA 253R
https://www.svetsochtillbehor.se/kempac ... wd-250a35/

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Toost

#82 » 11:20:27, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemppi har väl ett svårmatchat kvalitetsrykte , den Danske är ett stycke billigare.
vad tror du om denna ? den har "synergisk funktionspanel" - man ställer bara tjockleken på det gods man skall svetsa och maskinen ställer övriga variabler åt dig.
det går därefter att manuellt justera trådmatning mm. Jag har lillebror Rallymig 161 och tycker det funkar bra , - man slipper oftast att lägga den där provsträngen för att ställa in .
https://www.svetsochtillbehor.se/automig-233i-p92154/
Senast redigerad av Toost 14:40:50, 24-02-2022, redigerad totalt 1 gång.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#83 » 11:42:40, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att modifiera en äldre svets till modern snabbkoppling. Har de två gångerna jag gjort det varit en enkel operation. Första gången var det på en italiensk svets köpt på Jula med fast monterat slangpaket. Andra gången var på våran stor MIG en ESAB med separat matarverk då var det bara någon form av adapter. Så att köpa en ny svets för att den gamle har felkoppling är lite över kurs. Men det är sällan fel att skaffa en ny svets.
När det gäller MIG/MAG svetsar är det förmodligen något fel på mig har inte lyckats komma överens med Kempi 163s.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Iznogoud

#84 » 12:24:12, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag har nytta av, eller kan lita på att en synergisvets håller +20År.
Svetsen håller säkert, men programvara/kretskort mm?

Esab har jag talat med en svetsreparatör om och det var väl både ris och ros om det märket idag, varför jag inte tittat så mycket på dom även om de är billigare än Kemppi.
Kemppi har vad jag vet, och som du säger ett bra kvalitetsrykte, därav det stora hoppet i pris. Att köpa billigt kan bli dyrt också om man blir missnöjd och måste laga/köpa nytt snart igen.

Gamla svetsen är från -95 kanske och har aldrig gjort mig riktigt glad egentligen, och slutdatumet närmar sig för varje gång den används då vissa vitala delar inte går att köpa nya och har reparerats ett par ggr redan.

Kemppin har jag provat ( eller en storebror kanske det var, en R i.a.f ) och även med min bristande svetskunskap kunde jag få svetsar som man inte behövde skämmas för med den. Även en större Miller gav fina svetsar , men de hittar jag inget pris på, bara info.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Simnil

#85 » 15:01:20, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog inte jämföra Migatronic och Kemppi samma dag i veckan.... Migatronic har allt annat än bra rykte hos de jag träffat på. Ömtåliga och svindyra att reparera är väl sammanfattningen.

Stod själv och valde mellan den där Kemppin och en Esab OrigoMig C280 Pro. Blev Esaben mera för att den gick köpa från en av leverantörerna vi har på jobbet så priset blev några tusen billigare än vad Kemppin skulle ha kostat med slangpaket, regulator tråd etc. Har inte svetsat massor med Esaben än men hittills är jag mycket nöjd!
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Iznogoud

#86 » 15:42:56, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Esaben kräver väl 20A säkring om jag minns rätt, och om jag minns rätt så är det vad som sitter i proppskåpet nu ( även inkommande är 20A ).
Om svetsen kräver 20A, är det på gärdesgården då med 20A både i proppskåp och inkommande eller fungerar det att köra så?

20A är väl då svetsen används fullt ut antar jag, och där ligger man väl sällan/aldrig...

Säkringsstorleken är ytterligare en orsak till att jag inte riktigt tittat på esabs svetsar.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Simnil

#87 » 16:35:59, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Esaben kräver väl 20A säkring om jag minns rätt, och om jag minns rätt så är det vad som sitter i proppskåpet nu ( även inkommande är 20A ).
Om svetsen kräver 20A, är det på gärdesgården då med 20A både i proppskåp och inkommande eller fungerar det att köra så?

20A är väl då svetsen används fullt ut antar jag, och där ligger man väl sällan/aldrig...

Säkringsstorleken är ytterligare en orsak till att jag inte riktigt tittat på esabs svetsar.


Jag har inte "kräm" för att köra fullt ut heller men det var heller inte högprioriterat. Jag kan ju köra 280:n lika hårt innan säkringen ryker som jag kan köra en mindre svets. Sen så får man ju även grubbla över hur många olika trådar man tänkt ha hemma, kör man som jag på en enda, 0,8, lär man ha problem maxa "säkringarna".

Att det blev den storleken berodde på att jag ville/var tvungen att ha trefas, (just för att få ut tillräckligt med kräm för det jag behöver göra), och ska man ha en "bra trefasare" så hamnar man ju på ungefär den storleken, (då anser jag att Kemppi 252an också räknas som "den storleken" även om det diffar några ampere).

Sen har jag fått för mig att "finköra" halvproffsgrejer hemma ger bättre förutsättningar för längre livslängd än att plåga amatörgrejer....

Jag ska inte säga att jag vet vad du ska välja men att ens bry sig om vad det står på säkringen tror jag är fel. Välj en bra prisvärd maskin istället.
Jag har definitivt för stor svets, men jag ska å andra sidan inte bära den särskilt långt heller :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Iznogoud

#88 » 16:48:07, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för säkringar till din svets nu då?
Så 20A skulle fungera, om än kanske inte på full kräm?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Simnil

#89 » 21:31:18, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är mina trefasuttag säkrade 10A per fas. Gissningsvis tänkte killen som byggde garaget att det var bäst att säkra ner uttagen för att inte riskera lösa ut huvudsäkringen som även matar värmepumpen. Verkar gå grilla rätt hårt ändå.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Iznogoud

#90 » 22:46:43, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att veta att esaben fungerar bra för dig även med lägre avsäkrat än specen.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se