Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hjälp en Noob med sin första svets (Köpråd)

93 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera svetsning här

3KGT (trådstartaren)

#1 » 15:44:31, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Allihop.
Funderar på att skaffa min första svets till enklare hemma arbeten och kanske nå bil arbeten.
Som första projekt blir det nog ett försök att fixa avgassystemet på bilen. (Får så klart testa på lite annat och se mycket youtube klipp innan)

Mina frågor är följande

Sitter mellan valet av dessa 2
Stanly Invertersvets WD200 för 2000 kr kampanj Jula.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/invertersvetsar/invertersvets-006192/
Problemet är att jag har endast 16A i garaget. Efter att ha läst en annan tråd här så verkar en del köra starkare på 16 och några funkar det inte för dem. (Ej porslin säkringar, utan nyare)

Eller denna som klarar sig med max 16A säkring.
https://www.bauhaus.se/svets-gysmi-e163
5 års garantin hos bauhaus lockar.

Det är säkert inga expert svetsar som era. Men kanske räcker för mina behov.
Tacksam för alla tips

Edit: Frågade i butikerna också, dem erkände att de kunde inget om svets :(
3KGT
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:47:14, 28-12-2019
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



bert

#2 » 16:11:24, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall du mest svetsa sånt tunnt typ bilplåt så är det fördel med en migsvets istället för pinne

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Ivar Risslén

#3 » 16:36:05, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver att du har 16A i garaget. Menar du att du har 3-fas 400 Volt så har du bra med ström eller har du 1-fas 230 V och 16 A då klarar du många av hobbysvetsarna för tunnplåt. Med 3-fas så klarar du det mesta som en hobbybrukare kan tänkas hitta på.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Foton

#4 » 16:37:28, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du svetsa mest tunnare material, typ bil, så tror jag att det är lättast att lära sig med en MAG (MIG) svets. Nackdelen är att du då också måste skaffa gasflaska eller köra med flusstråd som gärna sprätter och ryker en del. Billiga MIG/MAG svetsar kan du nog få från omkring 1500 och vill du ha en gasflaska till så räkna med ett par tusenlappar till!

1 person gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Toost

#5 » 17:08:45, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

som tidigare sagt, byt planen till en mig/mag/rörtråd med fluss. . Alla Mig/Mag, (bara sortens gas som skiljer mellan Mig och Mag), kan svetsa sk rörtråd utan gas.
att svetsa tunnplåt med MMA( Pinne) som de två du länkat till är inget att rekommendera en nybörjare.
det är tämligen svårt att svetsa tunnplåt med pinne, och även för en van svetsare lätt att bränna hål.
med Mig/Mag/rörtråd kan man fylla igen ett hål om det uppstår tämligen enkelt.
jag har en Migatronic Rallymig 161, den funkar förträffligt på enfas 16A säkring.

titta gärna på en sk "Synergistisk maskin", på en dylik ställer du bara tex tjocklek på svetsgodset, då ställer maskinen alla variabler åt dig.
Att ställa in strömstyrka, trådmatning mm kan annars vara lite labbande för att hitta rätt för den givna situationen .

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

3KGT (trådstartaren)

#6 » 17:51:20, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar
Ärligt så är känns det som en djungel än så länge :svettas: får bli mycket Youtube :skriva2:
Om vi böjrar med särking så är det 1 fas 16A 230V

Sen valet av svets (Mag, Mig, MMA osv).
Värför jag just valde dessa 2 ovan är ju storlek, pris och att modellen från Bauhaus har både Tig Lift (Som tillbehör och köpa seperat) samt MMA pulse.
Men då ryker jula modellen bort i alla fall nu.

Vad säger ni då om Bauhaus modellen E163 den skall väll vara både MMA och Tig eller Denna ?
https://www.bauhaus.se/svets-gys-smartmig-110-utan-tryckreducerare

Den som Toost har verkar vara bättre så klart, men därefter priset med. Frågan är det värt det för en hobby nybörjare?
https://www.svetsochtillbehor.se/rallymig-161i-ml-161-30-m/

Mitt första projekt blir att fixa ett avgassystem på bilen. Kanske F-ar upp det, men nånstans måste man börja. Innan dess så är det valet av maskin först som är viktigt för att jag skall försöka lära mig sen om just den typen av maskiner.

Ursäkta mitt okunskap, men är verkligen en noob i detta. :klia:

1 person gillar det här inlägget.
3KGT
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:47:14, 28-12-2019
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#7 » 17:51:57, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta råden ovan till dig!
Mitt råd är att du köper en begagnad kvalitetssvets för samma pengar.
Är det en reko säljare så får du både delar och tips med köpet :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

3KGT (trådstartaren)

#8 » 18:07:19, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ta råden ovan till dig!
Mitt råd är att du köper en begagnad kvalitetssvets för samma pengar.
Är det en reko säljare så får du både delar och tips med köpet :thummar:

Tack men jag kan ju inte vilka som är bra, eller om den funkar 100% osv. Så vågar inte ta den risken. Bättre men butik och garanti osv.
3KGT
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:47:14, 28-12-2019
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#9 » 18:36:34, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja håller med de andra men förstår det här med att köpa nytt oxå, fast billigare.

Tror ingenting på de där du länkat till.

Vill du köpa nytt billigt så köp nåt gammalt känt lågprismärke.

Telwin är väl rätt bra? Är dom inte italienska?

Sikta på nåt max 150ah med 5kg trådrulle. Bra om du kan ansluta gasflaska oxå. Går kanske börja med flusstråd men efter ett tag kommer du vilja köra med gas.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#10 » 18:44:46, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller: Köp en begagnad billig svets, om den inte blir bra så får du skriva av den och räkna kostnaden som lärpengar.

Kom ihåg att även om det i princip är lätt att MIG/MAG-svetsa, och hur bra svets du än skaffar, så kommer du inte att göra några bra svetsjobb förrän du har lärt dig att svetsa och komma överens med maskineriet.

Lappa ihop bilplåt, laga avgassystem mm GÅR att göra även med sämsta möjliga gamla billiga enfas-MIG (s k häftpistol). De svetsströmmar som behövs där är så låga, att det inte är någon risk att en enfas 230 V 16 A eller ens 10 A matning skulle vara begränsande. En vanlig mikrovågsugn är en svårare last för elnätet än en MIG som används för bilplåt.

Sen är det ju en annan sak att en trefasmatad MIG är mycket trevligare att svetsa med eftersom den ger mindre pulserande svetsström, och drosselspolen i svetsen kan dimensioneras enbart för att ge bra svetsegenskaper (i en enfas-MIG används den också för att glätta svetsströmmen, och för att klara den uppgiften måste den göras mycket större än vad som egentligen är nyttigt för svetsegenskaperna).

Beträffande kända italienska lågprismärken så kan man nämna t ex Telwin, CEM/Cemont och Cebora. Einhell ska man väl räkna till samma kategori även om det i princip är tyskt. Många av de svetsarna har dock sålts under återförsäljarkedjornas varumärken (Biltema, Race, Luna osv), det är en stor märkesmystik i den branschen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#11 » 18:57:39, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#12 » 19:02:17, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev: Alla Mig/Mag, kan svetsa sk rörtråd utan gas.


När jag kollade sist på rörtråd så skulle man byta polaritet jämfört med MIG.
Iallafall på den rörtråden så jag kan inte (lätt) svetsa med rörtråd på min svets.
Öppnar man upp svetsen så går det nog att fixa.

MIG anser jag är lättare än MMA (pinne)
Dock så vill MIG att man slipar plåten renare, fast skall MMA bli korrekt så vill den också ha ren plåt.

Det jag läser om TIG är att det går åt massor med gas i början. Har inte köpt någon TIG eftersom jag inte svetsar rostfritt eller aluminium.
Till bilplåt används MIG och till tjockare plåt 5-25mm används pinne. Är den en "seriös" svetsning som skall till (typ accumulatortank) så ringer jag en kompis.

Själv har jag MIG och MMA. det som nog står på tur är en punktsvets.
Efter några hundra pinnar så börjar liggande svetsar se bra ut. Stående svets..... försöker jag undvika
Med MIG så är det lättare med stående svets.

Rekommenderingen är MIG.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

PeterR

#13 » 19:13:22, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Du skall svetsa begagnade avgassystem är enligt min erfarenhet en traditionell gassvets det självklara valet. De billigare/mindre MAG/MIG var åtminstone förr ganska känsliga för rost och andra föroreningar, vilket en gassvets klarar bättre.
Det låter som Du i första hand vill lära Dig att svetsa? Då är en gassvets bra då Du hela tiden ser vad som händer. MMA och MAG/MIG ser man inte lika lätt vad som händer. Sen är TIG nästintill exakt lika som gas gällande själva utförandet.
Jag kan ha fel, men Du kommer att så småningom vilja ha möjlighet till samtliga metoder, och en gassvets är en bra början. Steg två borde bli MIG/MAG eller MMA, det senare om Du vill sy ihop lite grövre material.
Det är mina fem ören.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

QV_

#14 » 19:24:41, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gas finnes, ju men att svetsa avgassystem som sitter kvar på bilen med gas... Känns (mer) vågat än med MIG med tanke på alla plasttankar och plaströr till drivmedlet.

"Lagade" A3:ans avgassytem förra året och det håller fortfarande! Det trodde jag inte. Är det väl rostigt så brukar det vara rostigt nästan överallt.
Gas (acetylen & syrgas) är förövrigt bra till bilmeckandet rent allmänt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

pluton

#15 » 20:01:53, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det står mellan mig/mag med eller utan gas för en nybörjare så är valet självklart med gas.
Det enda extrakrånglet är bara att koppla på en flaska skyddsgas men sen är allt annat enklare.
Den gasfria svetsningen sprätter en hel del vilket kan vara irriterande för en nybörjare. Sen så slaggar det så man måste knacka för att se resultatet. Och till sist så är flusstråden ganska dyr så om man ska köra några kilometer tråd bara för lärandets skull får man verkligen öppna plånboken på vid gavel.

Med det sagt vill jag inte påstå att den gasfria är värdelös. Absolut inte. Den gasberoende svetsen är känslig om det blåser så att jobba ute med en lagning kan vara besvärligt. Där är den gasfria bättre.
Jag har båda delar. En lite finare svets med gas sen gick jag och köpte en mig140 gasfri på biltema när de reade. Den svetsar riktigt bra och har hållt kanon i 5-6 år nu trots tuff användning.
Bröt tryckstången när jag plogade snö. "V-slipade" och fyllde med biltemasvetsen på högsta effekt och det har hållt i några år.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se