Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Driftsätta gammal gassvets

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

Gossebear

#16 » 14:42:57, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

exackt, har kompletterat övan inlägg.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.



taxidriver

#17 » 15:22:15, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:http://www.tradera.com/gassvetshandtag-med-munstycke-auktion_302448_161161504

Svetshandtag med möjlighet att montera gängade säkerhetsventiler.
Finns även de slangnipplanra med inbyggda ventiler, allt i ett så att säga.


Ja det finns det bla dom som aga säljer. Dom som är billigast är dom man sätter mellan handtag och slangnippel/sockel
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Lastzon

#18 » 21:40:56, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grett skrev:Har en gammal gassvetsutrustning som jag tänkte få igång men misstänker att det kan finnas en å annan säkerhetsdetalj att se över först.
Jag är alltså total nybörjare i ämnet men har ambitionen att lära mig använda prylarna hjälpligt :)

Svetsen har stått oanvänd i nästan 10år
Före det har den skramlat runt i en servicevagn till en skogsmaskin och använts ytterst sparsamt och sannolikt servats därefter...

Slangarna ska bytas men vad mer bör jag se över ?
Rensnålar finns samt några packningar, runda plast + aluringar (eller är det stål ?).
Munstycken är de som syns på bild
Vad heter modellen jag hittat ?

Huruvida det finns nån gas i flaskorna återstår att se..

"AGA Laga 7" heter den väl om jag minns rätt. Har samma låda (verkar dock vara av lite nyare årsmodell, jag har det nya handtaget med plastgrepp och gänga till slangnipplarna), med alla delar och hyfsat sparsamt använd. Sen har du nog inte originalregulatorerna (som enligt mej var sämre, så jag har bytat till liknande dina) då dessa endast har en manometer och ett graderat vred att ställa trycket med.

Vad du kommer att få erfara är att dom nya tuberna som du får när du byter inte passar i lådan då dem är för höga med skyddskragen på. Tror dock att den går att skruva av, men det är så förbannat trångt i lådan men slangar och hela köret ändå så jag svetsade (med gassvetsen givetvis, jag håller ju på och lär mej :mrgreen: ) ihop en liten vagn istället det på istället.

Är du helt grön så försök hitta någon som kan visa dig i början, det kan vid fel hantering väldigt fort bli väldigt fel, och det vill ju inte.

Hur som, så är det en trevlig liten sats att ha hemma och gassvetsen är skitkul att jobba med. Kör hårt! :P

Tillägg: Vad du ska se till att göra innan du släpper på gasen är att skruva ut skruvarna du ställer trycket med (dom stora som sitter neråt) tills fjädrarna släpper och det går lätt. Är dom inskruvade för hårt är trycket ut i slangarna är antagligen helt åt skogen och något går sönder/spricker/exploderar. Detta kanske är en självklarhet iofs ...
Senast redigerad av Lastzon 21:48:37, 18-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Lastzon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:26, 29-11-2011
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#19 » 22:14:11, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill bara påpeka att denna sats verkar vara av märket " VAHLI" (det står på A -ratten ) Hade en sådan själv på gården och inköptes tidigt -80tal utan låda. Iövrig stämmer allt.. dvs kompatibel med AGA X11 coh handtags backventilena var inte påtänkta ens..men original backslaget fick vi inte gas igenom så det åkte av med en gång.... :cool:
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

DennisCA

#20 » 09:04:00, 09-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uuurgammal tråd så ursäkta för det. Men jag har ju också ett Vahli och jag tycker jag vill dela med mig den info jag har ifall någon söker info. Jag tycker ju personligen att det är jättelätt att modernisera detta och liknande handtag på ett säkert sätt. Och man kan göra det med riktig gasssvetsutrustning, inget hemmamög.

Man behöver inte göra något annat än att kapa några slangar och montera slangkopplingar och det är väl inget som så åpass avancerat att det är förbjudet. Sådant säljs ju separat och folk klipper egna slangar och gör egna kopplingar hela tiden, detta är på samma nivå.

Du köper allra enklast en sånhär skarv kitt för slang samma gång som du köper slangar och sånt som behövs:
https://www.linde-gas.se/shop/sv/se-ig/ ... ken-delbar

Du kopplar en kort bit slang till din Vahli eller liknande handtag, 10cm kanske. Du monterar ena sidan av skarvkittet på de korta slangstumparna (syre på syre och acetylen på acetylen såklart). Du lämnar mellankopplingsdelen fastmonterad på handtagssidan. Nu har du gängkontakt på ditt gamla vahli och här kan du montera vanliga backventiler. Jag har svårt att se här vad som skulle vara farligare än att skarva en slang.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#21 » 10:47:57, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tar mig också friheten att låna den här urgamla tråden.
Tog en titt på ett gammalt skärbrännarhandtag som jag har haft liggande länge. Det sitter som sig bör backventiler på båda gasinloppen, det anmärkningsvärda är att på vardera nippeln är två backventiler påskruvade efter varandra. Finns det någon bra förklaring till de dubbla backventilerna?
Backventilerna är märkta Harris Flash Guard 88-3FGR respektive 88-3FGL (höger- resp vänstergängad).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#22 » 11:34:32, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flash Guard, det är alltså ett bakslagsskydd och inte bara en backventil.

Det är kutym bland jänkarna att ha bakslagsskydden på handtaget istället för regulatorn. I Sverige är det på regulatorn och backventil på handtaget som gäller. I Finland är det på båda ställerna.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#23 » 11:41:38, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där prylarna har bara backventilfunktion och inget annat vad jag kan se. På tillverkarens website verkar det som om alla prylar med nummer som börjar på 88 kallas check valves, alltså backventiler. Bakslagsskydd (flashback arrestors) börjar på 188.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#24 » 12:21:19, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det väl bara nån som satt fel delar tror jag. Kan inte komma på nån orsak till att ha två backventiler, om inte det är fråga om gängor som inte passar så den ena backventilen använts som nån improviserad gängadapter.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Olsson

#25 » 02:27:19, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:Frågan är om det går att sätta backventiler på ett sådant gammalt handtag?
ser ut som att det inte är gängade slanganslutningar eller så är slangen trädd över nyckelfattningen.

Sen glömde jag att det kan vara bra att kolla så att ratt ventilerna på handtaget inte trögar allt för illa (blir jobbigt att få till en fin låga om det trögar)


Det här vet ni nog alla men för säkerhets skull påpekar jag att man absolut inte får smörja kranarna till gastuberna, då kan de explodera.
Detta fick jag lära mej som barn av verkstadsgubbarna.
Maskinen skonar inte mannen från naturens stora mysterier, utan för honom djupare in i dem.
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
Användarvisningsbild
Olsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:30, 16-01-2007
Ort: Mjölby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ferguson ted 20 -53, 2 st. Ferguson 35 -57, Fordson E27N -49, Fordson E27N -51, Gradall 660 - 72, Volvo Amazon Favorit -66, Volvo Amazon Herrgårdsvagn -68, Toro Timecutter Z420 -05, Svarv Blomqvist BS 600 -47(?), Kipphyvel Prema 01, Kallsåg Sajo RC30 -50 (?) Mercedes Benz 280cdi -07, Hyundai Ioniq Electric -17, Nissan King Cab -98

Blockstens trollet

#26 » 08:08:15, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte för några år sedan Biltemas enklare italien tillverkade tror jula har de nå den var lite fel som jag rättade till på den regulator skruvar var för korta allt annat funkade säkerhets över tyck med mera den hade mätare och backventiler och backslag för 5 l Aga tuber den ut gick sedan men kom från tillverkaren för engångs tuber med det röda brännar handtaget hos jula som sats senare då fungerande rättad men för engångs tuber och utan mätare.
Bild
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Edvuld

#27 » 21:57:54, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Väcker återigen denna tråd till liv, och hade uppskattat lite hjälp från er kunniga.

Har fått ta över min fars gamla gassvets. Den har nog stått oanvänd i 10 år.
Jag är inte säker på om jag kommer att använda den, men om jag ska det, så är det väl bra att se över säkerheten.

Borde slangarna bytas till nya oavsett, eller hur vet man om de är slut?
På mitt handtag ser det ut som att man kan montera backventiler direkt?
Har jag bakslagsskydd på tuben? Den större extra grunkan på Acetylenen? Kanske ändå borde bytas till en ny?

Är detta S5 tuber, och går de att byta in mot nya även om "toppen" saknas?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Edvuld
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:02, 28-08-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

QV_

#28 » 22:10:57, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej,
De tar inte emot dom utan skydd.
"förr" så kunde man ibland köpa en hatt när man lämnade in dom, men där jag byter går det inte längre.
Kolla efter hattar på loppis.

Med hatt på flaskan ser jag inga problem att byta in dom.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bengt Erik Eriksson

#29 » 07:55:44, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar få byta hatt med flaskan man hämtar ut.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mattias Petterson

#30 » 08:34:36, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag böt in mina utan hatt och Uppgraderade till airliquids flaskor med inbyggd manometer.
Tycker det är skönt att slippa gasklockorna som sticker ut
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se