Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kan jag köra en AGA 200A på DC- Dvs med lite ombygge..

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Jirido (trådstartaren)

#1 » 03:55:17, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har en AGA 200A på skutan.
Så som det ser ut nu så finns det inget sätt att koppla om till DC-

Jag tänkte jag skulle sätta dit en sån där vanlig bajonett koppling på positiva sidan mellan dioderna och mataren så att jag kan koppla om..
Är det en så där enkel affär?

Anledningen att jag vill ha DC- just nu är att jag inte har gas utan använder svetsen med flux tråd och har förstått att jag får en bättre in-smältning om jag kör DC- .

Maskinen har ju lite elektronik men den verkar använda relän till att koppla in mer tråd ifrån spolarna.. Tror jag :klia:
Bild

Bild

Snygg orange svets är det iaf.
Bild

Också så har den ju 3 olika jord utag.. Jag har förstått att de är kopplade igenom en spole för induktans.. Jag vet inte riktigt vilket jag skulle använda.. är de i grovleks ordning helt enkelt?
På en Esab LAG så är uttag A för Aluminium har jag fått förklarat.
Bild

Finns det nån känd konvention för hur jord -1, -2, -3 fungerar på en gammal AGA?
Och om jag kopplar in så att jag kan svänga om till DC-.. gäller det samma att använda dem i grovleks ordning i sådant fall?

Jag gissar att det här är en lite klurig sak att svara på och jag håller förstås ingen ansvarig för mina maskiner oberoende vad den svarar. Jag behöver mest få lite hjälp att spåna och höra om nån har liknande erfarenheter eller ens några tankar om saken. Jag kommer att testa hursom helst gissar jag..

Jag hör tyvärr till dem som inte klarar att låta bli att reparera allt det som inte är trasigt :uupps: :ohnej:
Jirido
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:02, 12-09-2015
Ort: östra och västra nyland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Litet fartyg med en 34 liter SKL 6NVD 24 diesel.



Towil

#2 » 08:28:41, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det dioder är det väl en DC maskin redan.
Står det inte svetslikriktare på typskylten.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

ÅÄÖ

#3 » 10:34:57, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polaritetsbyte!! DC (-) till DC (+) i klämman!
Läs problembeskrivningen igen..
:thumme:
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 10:44:29, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ett elschema för den bör det vara ganska lätt att reda ut hur och var omkopplngen ska göra.

Drosselspolen som finns i serie med svetsströmmen och kan kopplas om efter behov, finns på alla MIG/MAG-svetsar. Dock är den ofta inte omkopplingsbar på billigare modeller. Det brukar stå i alla svetshandböcker, kompendier mm om hur den ska användas. En grov tumregel är att ha större induktans (alltså en större del av spolen inkopplad) ju lägre svetsströmmen är. Enklast är väl att göra några försök medan man svetsar på provbitar.
På billiga enfasmatade MIG/MAG-svetsar behövs den där spolen även för att glätta den annars starkt pulserande svetsströmmen, och det gör att på en sådan svets måste den alltid ha högre induktans än vad som egentligen vore bra för svetsegenskaperna. Har man däremot en trefasbrygga för att leverera likströmmen, bortfaller det problemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Burträskarn

#5 » 16:09:14, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingsschemat bör sitta på insidan av nån av sidoplåtarna. Vad gäller de olika jorduttagen så gjorde jag och min bror några tappra försök att räkna ut vad som var skillnaden. Vi lyckades inte. Om man då å andra sidan mest svetsar i okända material som inte är det minsta fria från rost och skit, så kanske det inte är så viktigt... För övrigt en jädrans bra svets!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

QV_

#6 » 20:07:26, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Nu har jag ingen sådan maskin men denna är väl din befintliga minus.
Den skall bytas med plus.

Det "enda" som kan ställa till det är om "plus" används till knappen i handtaget.

I min värld så bryr sig inte elektronerna om de går via svetshandtaget eller jordkabel. De vill bara gå runt och komma tillbaka.
Om man svetsar massor så kan man säkert få andra typer av förslitningar i kontaktröret i svetshandtaget men det är bara en fundering. Om det händer så kommer det ta tid.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Jirido (trådstartaren)

#7 » 16:48:05, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Right. Tack. Det verkar ju då som att allt skall gå bra. :thumme: Jag har börjat riva lite i den och skaffat delar.. Så DC- skall säkert gå att ordna. :hurra:
Har någon elschemat till den här maskinen?
Jirido
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:02, 12-09-2015
Ort: östra och västra nyland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Litet fartyg med en 34 liter SKL 6NVD 24 diesel.

Burträskarn

#8 » 00:47:36, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska utmana minnet...håll tummarna!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se