Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

[TRASIG] Super kempomat: dålig svetsström

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera svetsning här

Andand

#31 » 18:40:55, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även att trådmatningen fungerar som den ska med potten om du inte gjort det. Är den trasig ger den fullt hela tiden och svetsen får problem även om du kör på högsta spänningen. Ännu värre blir det om du kör med 0,8mm tråd eller grövre. Mät antal meter den matar ut på tex 5sek på min och max. Har du en kombination av dålig kräm och full trådmatning som jag hade ett tag så blir det kaka på kaka :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil



bjornos (trådstartaren)

#32 » 21:13:05, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Efter mer noggrann felsökning av kretskortet har jag äntligen lyckats laga svetsen!
Det visade sig vara en zenerdiod på 15V som spökade, se rallejohansson @ Kemppi mig svets ger dålig ström REPARERAT!! för tydligare råd från kemppi-reparatörer. Jag bifogar bild ifall någon annan skulle hamna i samma sits som mig.

Det tog tid, men ack så skönt det känns när man fått igång den! :hurra:

Tack så jättemycket allesammans för alla råd. Stort tack till Torbjörn för alla metodiska råd! :buga:

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
bjornos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:38, 18-08-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: svets, kempi, super kempomat

DennisCA

#33 » 06:24:37, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har många komponenter utmärkta på bilden, bytte du alla eller bara zenerdioden?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Volvot24

#34 » 09:29:54, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Se inlägg 1.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

bjornos (trådstartaren)

#35 » 12:51:13, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Du har många komponenter utmärkta på bilden, bytte du alla eller bara zenerdioden?


De komponenter som är markerade rött är de jag tidigare bytt, medan jag markerade den senast bytta zenerdioden rosa. :smile:
bjornos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:38, 18-08-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: svets, kempi, super kempomat

maukku

#36 » 19:59:36, 13-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd, men eftersom det finns duktiga Kemppi-reparatörer här tänkte jag fråga om någon känner till problemet jag har:
Köpte en trasig Superkempomat (230V). som jag försöker reparera som hobby och möjligtvis lära mig något nyt:
Felet:
Tomgångsspänning är 73V men faller ner till noll sofort migtåden träffar plåten som skulle svetsas. Släpper man avtryckaren höjs spänningen till 73V men samma sak händer när man försöker igen. Tråden hinner knappt smälta, bara en svag gnista.
Beställde nya tyristorer från Bulgarien. Dioder är ok. Kollat slangpaketet och jordkabeln. Har bytt alla transistorer, tyristorer, 2 st. IC kretsar, motstånd, nästan allt som kan gå sönder som jag läst här på sajten. Har också bytt flera zenerdioder, men är inte säker om alla skall vara 15V. Kanske felet ligger här?
Frågade en service firma på komponentvärden, men ingen hjälp. Dom reparerar kortet, men ger inga råd.
Undrar om någon skulle ha en komponentlista särskillt på zenerdioder med rätt spänning? Jag har en komponent lay-out på kretskortet, men inga värden.
Tackar på förhand.
maukku
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:22, 12-01-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#37 » 21:48:20, 13-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningen brukar stå på zenerdioder, även om man kan behöva löda loss dom för att läsa rätt sida. Lossar man ena änden kan man förvisso testa om dom fungerar också. Onödigt att byta friska delar.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

maukku

#38 » 22:05:11, 13-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är närmast omöjligt att se beteckningar på många glaszeners, dom är så små. Vet inte heller, om zenerspänningen har påverkats, för kortet hade skadats av kortslutning på slangstrumpan. Zenerspänning kan väl inte mätas på plats?
maukku
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:22, 12-01-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#39 » 22:20:29, 13-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löder man loss (minst) ena änden kan strömmen inte gå via andra komponenter, så man kan testa zenerspänning. Multimeter, serieresistor och lämplig spänningskälla behövs.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#40 » 09:06:28, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man schema för kortet så brukar det gå att avgöra om det går utan vidare att mäta zenerspänningen på plats.

I ett sånt här fall så skulle jag föreslå att börja med att kontrollmäta alla utbytta komponenter och sätta tillbaks de som inte uppenbart är felaktiga. Om det finns flera likadana komponenter, var noga med att sätta tillbaks var och en på den plats där den satt ursprungligen.
Därefter kan man börja mäta under belastning och se vad som händer - kolla om det kommer triggpuls till alla tyristorer/triacar, om det blir stort spänningsfall i några kraftdioder under belastning (de kan verka hela vid den låga strömmen en multimeter ger vid diodprovning men ändå bete sig som "nästan avbrott" vid högre strömmar). Ev kan man prova dioderna lösa genom att lägga på några A i framriktningen (t ex bilbatteri i serie med en H4-lampa) och mäta spänningsfallet vid den strömmen.
Lasta ner likriktaren lagom mycket med ett motstånd istället för svetstråden och då kolla med oscilloskop om man kan påvisa stort spänningsfall över någon komponent.
Osv osv.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

maukku

#41 » 14:16:00, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för era goda råd.
Efter jag bytte komponenter tidigare, fick jag gasventilen och trådmatningen att fungera. Maskinen var helt död när jag köpte den. Så lite framgång har det varit.
Jag har mätt nu gatespänningen till tyristorer: 73V. Samma till dioderna. Tomgångspänning lika väl.
Det konstiga är, att när man kortsluter kopparmunstycket med jord, brummar maskinen och tångampermätaren visar 172A så länge proppen på 16A går i tavlan. Så ork finns där, men med svetstråd på 0,8mm går det inte alls. En gnista och spänningen till tyristorerna och dioderna faller ner till nära noll. Slangpaketet och kopparstrumpan har jag kollat, och det ser bra ut. Samt kabeln till matarhjulet/-enheten är ok.

edit: mätfel, tomgångsspänningen 73V men ingenting till tyristor gatena...
maukku
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:22, 12-01-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Ej angivet

maukku

#42 » 23:16:06, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderingar: När triggersignalen fattas helt och hållet, blir resultatet som jag skrev ovan, alltså en ynklig gnista på tomgångsspänningen, som sedan faller till 0 utan trigger signal.
På en fungerande maskin triggas tyristorer sofort ljusbågen har tänts och då har man 20-40V svetsspänning och drygt 120A till godo.
Är det så som Kemppin borde fungera, eller har jag fel?
maukku
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:22, 12-01-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#43 » 23:34:34, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rimligtvis borde man inte ens få någon spänning i tomgång om tyristorerna inte triggas alls. Har du möjlighet att kolla med oscilloskop om det kommer triggpuls till dem?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

joakim72

#44 » 07:09:18, 16-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någonstans på maskinisten finns servicemanual med kopplingsschema på kretskortet...
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

maukku

#45 » 12:01:53, 16-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försökte mäta triggpulsen med digital multimeter, men det bara flaxade och kunde inte läsa nånting.
Fråga: Kommer triggpulsen sofort man trycker på kolvbrytaren i luften eller måste man försöka svetsa och sen mäta?
Triggerpulsen är väl DC-spänning på några tio volt, och bara en kortvarig puls?
Jag har en gammal oskilloskop, som skall grävas fram och se hur den fungerar och lärä mig att använda den. You Tube lär hjälpa mig.
Kopplingsscheman och servicemanualen har jag nerladdat här på sajten, mycket värdefullt. Där finns allt utom komponentlista. Bara man skulle förstå allt...
Tyristorer är nya och dioder har jag kollat med multimetern. Skall testa dioderna under belastning, som Torbjörn skrev.
Bild
kemppi_super-kempomat-150_el_sec_wat.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
maukku
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:22, 12-01-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se