Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Stahlwerk svetsmaskiner

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Raijin (trådstartaren)

#16 » 23:09:33, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en Stahlwerk AC/DC TIG 200 puls ST IGBT - deras mellanmodell (med en j-kla massa rattar). Gjorde ett par test med DC på järn - inga konstigheter, fungerar som den skall och blir varken bättre eller sämre svetsar än med min enkla DC-maskin (svetskvaliteten sitter nog mest i handlaget).
Hittade lite alu durkplåt 4mm och körde AC bara för att se om jag kunde kontrollera smältan (baksida durkplåt, den "sneda" strängen) - inga problem där heller. Hur AC-balansen skall ställas in för att få rätt balans mellan oxidbrytning och smälta är säkert något man får mer erfarenhet av efter mycket svetsande, men jag ställde den ungefär i mitten och det verkade funka.
Satte sedan ihop två bitar durkplåt och svetsade en stumfog utan tillsatsmaterial (skall köpa imorgon) - alldeles utmärkt, kände mig som ett proffs (baksida durkplåt). Vände på biten och ställde svetsen i långpulsläge 80A i ca 2sek och 30A i 1 sek, gick bra det också - pulsen gjorde att jag kunde flytta elektroden en bit för att sedan smälta ihop och sedan flytta igen (löpande svets - inga mellanrum).
Denna svets blev lite porig, kan bero på lite olja från kapningen som låg i spalten och sedan bubblade upp (framsida durkplåt). Så sammantaget tror jag det är en bra svets - men det finns massor av inställningar att göra, nästa steg blir att svetsa med kortare pulser, sedan köra 4-takt och ställa in up-slope/down-slope och därefter testa den medföljande fotpedalen.
Negativt??? Tja, möjligen att fläkten är lite högljudd och att det är en transparent plastslang för gasen (inte gummi som i Sverige) - men va f-n, kostade 7 papp, och för de pengarna får man inte en ESAB eller Kemppi precis
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman



Tom N

#17 » 20:49:47, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul att den verkar motsvara förväntningarna. Det känns ju som en väldigt prisvärd maskin.

Det är nog ganska troligt att det blir en sån för mig med vad det lider. Tack för att du tog dig tid för en liten recension :thumme:
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Raijin (trådstartaren)

#18 » 21:10:46, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte tillsatsmaterial idag och körde några stumsvetsar och kälsvetsar. Kälsvets är lite lurigt, ljusbågen vandrar lite mellan bitarna, skulle tro att minimala spalter mellan bitarna gör det lite enklare. Hursomhelst - svetsarna blev hyfsade, inte vackra men det är på rätt väg. Använde återigen långpuls vilket gjorde det lättare att reglera smälta och tillsats. Svetsavslut i kanten på ett arbetsstycke blir inte riktigt bra, tror att pedal skulle vara bättre, då kan man sänka värmen när man kommer närmare kanten - undviker därigenom att kanten "rasar ihop" pga för mycket värme
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

Tom N

#19 » 21:55:32, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tycker du svetsen funkat nu när du haft den ett tag?

Jag är lite inne på en sån i julklapp till mig själv. Det är tillomed så att det är 20 procent på dom nu, så man kanske skulle snabba på med beställningen. Dock verkar inte pedal ingå längre så det får man köpa separat.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

nimrod_pro

#20 » 10:12:10, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du svetsar aluminium så ska du köra med pedal, dels är det bra att kunna elda på lite extra för att bilda smältan och sedan kunna backa av på värmen när materialet har blivit varmt. För att smalna av ljusbågen kan du köra högre Hertz och om det är rent aluminium kan du dra ner på av balance med en bit för att spara elektroden.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

PerÖ83

#21 » 17:17:33, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om man inte har pedal, kan man köra på 2T och ganska lång tid på slope down, för då släpper man knappen tills man har kontroll på smältan igen och trycker in knappen för att fortsätta. (slope down så var inställd på tillräckligt lång tid att ljusbågen inte slocknar!
Och på så sätt kan man pulsa, för att få mer kontroll.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Tom N

#22 » 22:40:53, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är en beställning lagd iaf, på svets och pedal. Förhoppningsvis ska det funka även om priset är misstänkt lågt. Lite snabba internetforskningar verkar peka på att folk är ganska nöjda med Stahlwerkmaskinerna ändå. Fast just pedalerna kan nog vara lite ojämna i kvaliteten enligt ett snabbt googlerace.

2 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Raijin (trådstartaren)

#23 » 09:51:44, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit lite frånvarande pga omständigheter..... men kan väl fylla på lite med mina erfarenheter
Svetsa i stål DC fungerar utmärkt - lätt att svetsa, blir ofta riktigt snyggt, går att efterjustera defekter
Svetsa rostfritt DC - går också bra, men provade att svetsa i en gammal diskbänk ca 2mm tjock - då blev baksidan ful, oxid som trängde ut
Svetsa aluminium AC - har kört lite tjockare bitar (reparationssvets på en pressgjuten detalj ca 5mm tjock) - utmärkt resultat
Provat med pedalen, men blir inte riktigt vän med den - mekaniskt är den väldigt simpel, pedalen är kopplad till ett kuggsegment i plast som i sin tur påverkar ett kugghjul på potentiometern. Kan ha varit att den kuggat över när jag provkörde - har haft isär den och justerat spel o ingrepp men inte provkört efter det.
Allt som allt är jag helt nöjd med köpet (beställde också gaslins, "trådhandtag", elektrodslip o läderförkläde - allt av bra kvalitet för hemmapularen)

1 person gillar det här inlägget.
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

magloman

#24 » 10:24:32, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där baksidan(haha) med att svetsa rostfritt. Vid genomträngning krävs skyddsgas även på baksidan; rotgas.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tom N

#25 » 19:55:49, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ett tag sen jag fick hem svetsen och första intrycket är positivt. Jag har bara provkört en eftermiddag i svart för att se så det är liv i grejerna. Jag har prioriterat lite annat pyssel på lediga stunder där MAG har vart ett mer rationellt val. Men förhoppningsvis ska jag hinna prova AC inom en snar framtid, har lånat hem några pinnar tillsats för alu iaf.

Sen så skickade dom en dyrare maskin än den jag beställt. Det är nog ungefär samma maskin i grunden men denna har plasma inbyggt med. Jag hade ju beställt till pedal och troligtvis så var väl antingen svetsen eller pedalen slut på hyllan så dom skickade väl detta kit istället där pedal ingick.

Så jag fick svets, pedal, slangpaket för tig, pinne och plasma för nånstans i krokarna 6500 ink frakt om jag inte minns fel då jag passade på när dom hade 20 %. Det ska man väl inte klaga på. :grin:
Grejerna känns också mer gedigna än jag förväntat mig, fast pedalen är inget väloljat instrument direkt. Men den går säkert att snygga till lite mekaniskt så den löper lite bättre.
Tigbrännaren är lite som ett basebollträ jämfört med den enda jag provat tidigare som var vattenkyld. Men jag tror inte jag kan skylla risiga svetsar på det :skratta3:

Så får jag bara provat att AC och plasma fungerar lika bra som DC verkar göra så är jag väldigt nöjd!
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

magloman

#26 » 20:10:22, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt :thumme:

Vet ej vad stor maskin du köpt, men är den på högre ström än 150Ah och luftkyld, så blir det automatiskt "stora linde" handtaget, som är väldigt klumpigt. Kan rekommendera att skaffa ett lilla o köra med primärt, sen montera det grövre vid behov bara. Man blir bra trött i handleden med det stora efter ett tag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tom N

#27 » 21:29:01, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är jag med på att det är därför den brännaren sitter på :thumme:

Men jag tänker lite som så att om jag lär mig hantera detta med hygglig reda så bör det ju bli ett härligt lyft med lite nättare grejer när man har lite fler timmar under västen.

Det är denna maskin jag fick hem
https://www.welding-machines.com/acdc-t ... asma-200st

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Tom N

#28 » 22:04:57, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man åtagit sig ansvaret att äga Tig-svets så måste den ju ha en vagn att bo på :grin:

Bild

Bild

Det känns ju på något vis lite fel att braka ihop en vagn med Mag:en när den är till Tig:en. Så allt är Tig:at ihop.

Vilken tid det tar som nybörjare!!! Det tog nästan hela helgen.
Man blir helt klart än mer imponerad över dom som verkligen kan svetsa Tig. Det är ju en sak att svetsa något på bänken framför sig, även om det är en viss utmaning för en novis.

Men när man ska ha ihop en konstruktion. Kommer man åt med brännaren så kommer man knappt åt med tillsatsen (det är tvunget för mig, iaf i nuläget att ha nån form av stöd för handled eller underarm, åtminstone i brännarhanden). Kommer man åt med tillsatsen så skymmer man istället så man inte ser vad man gör. Ett jäkla trixande blir det, men det är ju roligt iaf :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

magloman

#29 » 07:47:01, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt :thumme:

Håller med till fullo; skolsvetsning på bänk med perfekta förutsättningar, är nåt helt annat än svetsning på plats på nån konstruktion. Men lärorikt.

Min vagn är inte klar efter flera år men den funkar ändå. Man får ta lite då o då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se