Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Stahlwerk svetsmaskiner

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Raijin (trådstartaren)

#1 » 12:50:57, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har erfarenhet av Stahlwerks nyare maskiner - tänker mest på deras AC/DC-TIGar.

Läser man recensioner på nätet så verkar de missnöjda kunderna vara från ca 2015-2017, efter det blir kunderna bara mer o mer nöjda.
Nu har de garanti i 7år på svetsmaskiner (gäller även retroaktivt ett antal år tillbaka) vilket ger ett väldigt lovande intryck.
Är intresserad av deras AC/DC 200 TIG med fotpedal - kostar ca 7000:-. Visst, alla nordiska proffs förordar Kemppi o ESAB, men om man bara kör som hobby så känns det orimligt att lägga 35000:- + handtag o kablage för 20 minuters svets varje vecka (högt räknat).
Frågan är - vad kan en hyfsad Kina-svets INTE göra som Kemppin kan??
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman



Verktygsmakaren

#2 » 19:57:02, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 2 st Stahlwerk, en 3fas 330amp AC/DC och en 1fas 200amp AC/DC. Handtagen som följer med är bedrövliga men det är lätt att få tag på bättre.
Den stora har jag haft sen 2015-16 och den lilla köpte jag 2017 för att kunna bli mer mobil.

Köpte till vattenkylning på den stora vilket gjort att jag kan svetsa med det lilla Linde handtaget trots att jag ibland svetsar aluminium hela dagar.

Som glad amatör vad det gäller svetsning har jag inte lärt mig att varken svetsa med pulsfunktionen eller gasa med pedal, leker lite då och då när jag har tid men det är tyvärr för sällan, har därför inte använt/provat alla finesser ännu.

Man får oftast vad man betalar för men hitintills är jag nöjd.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Tom N

#3 » 20:58:41, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också börjat snegla lite på kina-tigarna. Jag har haft ögonen öppna ett bra tag efter en begagnad märkesmaskin. Men dom som dyker upp på blocket eller på auktionssidor tycker jag är orimligt dyra för vad det är. Ofta gamla rostiga lik med trasiga rattar och liknande för uppåt 10-15. Och det är som sagt lite svårt att rättfärdiga en ny för lite sporadiskt hobbyanvändande.

Jag antar att Stahlwerken du syftade på köps utomlands ifrån? Får man fråga från vilken sida?
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Raijin (trådstartaren)

#4 » 21:09:49, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från deras egen hemsida - denna maskin m. fotpedal är jag nyfiken på. Priset är löjligt lågt i förhållande till vad den påstås klara, men som jag sa i inledningen så är stora flertalet nöjda och de som haft problem får god service med betald frakt tur o retur.
De europeiska märkesmaskiner jag sneglat på är Migatronic för ca 25', Kemppi o Esab för kanske 37-40' med slangpaket och det kan jag inte riktigt motivera. Kör nu med en pytteliten Kina-svets med DC-TIG-funktion, och det har gått suveränt bra på stål - lite svårare att få snyggt på rostfritt, men det kommer.
Så suget efter en maskin med inställningsmöjligheter och AC börjar bli svårt......

https://www.stahlwerk-schweissgeraete.d ... T-IGBThtml
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

Tom N

#5 » 21:47:40, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns ju helt klart som en intressant maskin. Jag har också hört talas om lite ojämn kvalitet och kundservice hos Stahlwerk tidigare, men man har kanske blivit bättre. Väldigt billigt är det iaf. Givetvis lär man ju inte få samma prestanda som i en svets för 4 ggr pengarna, men funkar det tillfredställande för hobbybruk och som ”läromaskin” så är det ju en bra deal som jag ser det.

Jag har ingen tig själv sen tidigare och har inte vart främmande för DC-maskiner heller när jag tittat runt. Men ska man ändå skaffa sig en maskin och en ren argonflaska så hade det ju varit trevligt med möjlighet att svetsa alu med.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Raijin (trådstartaren)

#6 » 21:53:32, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag slår till så kanske jag lägger ut lite recension av den här på forumet - står o vacklar just nu
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

Raijin (trådstartaren)

#7 » 22:17:01, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygsmakaren skrev:Handtagen som följer med är bedrövliga men det är lätt att få tag på bättre.

Låter positivt, men vad är kass med handtagen? Tittat lite på Stahlwerks filmer på youtube, och handtaget "ser" i alla fall bra ut - kulled i slanginloppet och huvud som kan vinklas i olika vinklar.
Tittade lite på olika slangpaket efter vad du skrev och de är ganska dyra, men det kanske går att byta bara själva handtaget - hur gjorde du?
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

magloman

#8 » 22:39:34, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte nyss plasma från dom. Har inte hunnit göra mer än testa men känns ok för att vara kinamaskin.
Handtaget på den känns rejäl i vart fall.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Verktygsmakaren

#9 » 23:51:21, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raijin skrev:
Verktygsmakaren skrev:Handtagen som följer med är bedrövliga men det är lätt att få tag på bättre.

Låter positivt, men vad är kass med handtagen? Tittat lite på Stahlwerks filmer på youtube, och handtaget "ser" i alla fall bra ut - kulled i slanginloppet och huvud som kan vinklas i olika vinklar.
Tittade lite på olika slangpaket efter vad du skrev och de är ganska dyra, men det kanske går att byta bara själva handtaget - hur gjorde du?


Dom har kanske bättre handtag nu men du kan få dom jag fick med svetsarna om du vill. Stora och klumpiga.
Handtagen som följde med har bl a brytaren buntbandad på handtaget och är rätt stora.
jag köpte svetsarna på expondo.se våren 2017 har jag hittat nu, handtaget till enfasaren köpte jag på verktygsboden och det vattenkylda till den stora är från den förra tigsvetsen jag hade. En 300 amp vattenkyld Miller som krävde 63amp säkringar för ens starta!

3-fasmaskinen ser ut som denna
https://www.expondo.se/stamos-selection ... s-10020038
1-fasmaskinen var något liknande som denna, fast jag fick inte med någon pedal. (Kostade också motsvarande mindre)
https://www.expondo.se/stamos-pro-serie ... l-10020001
och handtaget jag köpte är detta
https://verktygsboden.se/slangpaket/sla ... -tig-wp-9v

Är lite såld på flexhandtag, känns bra att kunna bocka till det om behovet finns.
8m slangpaket är inte heller fel, svetsen står på ett ställe men slangen når runt svetsbordet utan problem.

Det har blivit en hel del alusvets den senaste tiden, rostfritt har varit vanligast innan men nu är det nog hugget som stucket. men som jag skrev innan, jag är nöjd trots att det är lågprismaskiner.

Volvot24 köpte en 1-fas AC/DC på min rek som han fick fixa lite med för att få den att fungera, men sen verkar han vara nöjd.
Skaffa mig en TIG till mitt garage
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

DennisCA

#10 » 06:18:22, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raijin skrev:Någon som har erfarenhet av Stahlwerks nyare maskiner - tänker mest på deras AC/DC-TIGar.

Läser man recensioner på nätet så verkar de missnöjda kunderna vara från ca 2015-2017, efter det blir kunderna bara mer o mer nöjda.
Nu har de garanti i 7år på svetsmaskiner (gäller även retroaktivt ett antal år tillbaka) vilket ger ett väldigt lovande intryck.
Är intresserad av deras AC/DC 200 TIG med fotpedal - kostar ca 7000:-. Visst, alla nordiska proffs förordar Kemppi o ESAB, men om man bara kör som hobby så känns det orimligt att lägga 35000:- + handtag o kablage för 20 minuters svets varje vecka (högt räknat).
Frågan är - vad kan en hyfsad Kina-svets INTE göra som Kemppin kan??


Hålla lika länge, det är vad den inte gör. Jag har en Stahlwerk plasma men jag lurar mig inte själv att den kommer hålla mycket längre än garantitiden. Min äldsta kemppisvets är 35 år och håller 35 år till.

Du får inte samma byggkvalité helt enkelt. Och desto modernare teknik desto känsligare och kortare tider håller dom. Garantitiden på 7 år känns förtroendeingivande, men har ju aldrig behövt använda det så vem vet hur det funkar i praktiken då den dagen kommer. Har jag tur håller den några år om garantitiden. Sen är den skrot och inte värt att reparera, olikt kemppin som var värd att reparera vid 35 års ålder (nya kondensatorer). Och som faktiskt går att reparera, när röken far ur dessa nya maskiner är det adjöss, bara byta hela kretskort.

Jag har tre kemppi:
Kemppi 150A pinnsvets (35 år) 1000:-
Kemppi 300A DC TIG/pinnsvets (27 år) 5000:-
Kemppi 250A Migsvets (Yngling på 10 år) 7000:-

Jag hobbysvetsar bara. Skaffade mig dessa över en period på 10 år
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Raijin (trådstartaren)

#11 » 08:50:37, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygsmakaren skrev:Handtagen som följer med är bedrövliga men det är lätt att få tag på bättre.


Handtagen som följde med har bl a brytaren buntbandad på handtaget och är rätt stora.

Skaffa mig en TIG till mitt garage


OK - de nya maskinerna har handtag med inbyggd tryckknapp - den billiga Kina-maskinen jag har idag, har tryckknapp fastsatt med buntband - den är rätt så ohanterlig så snart man skall svetsa i olika vinklar.
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

Raijin (trådstartaren)

#12 » 08:59:43, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:
Raijin skrev:Någon som har erfarenhet av Stahlwerks nyare maskiner - tänker mest på deras AC/DC-TIGar.



Hålla lika länge, det är vad den inte gör. Jag har en Stahlwerk plasma men jag lurar mig inte själv att den kommer hålla mycket längre än garantitiden. Min äldsta kemppisvets är 35 år och håller 35 år till.

Du får inte samma byggkvalité helt enkelt. Och desto modernare teknik desto känsligare och kortare tider håller dom. Garantitiden på 7 år känns förtroendeingivande, men har ju aldrig behövt använda det så vem vet hur det funkar i praktiken då den dagen kommer. Har jag tur håller den några år om garantitiden. Sen är den skrot och inte värt att reparera, olikt kemppin som var värd att reparera vid 35 års ålder (nya kondensatorer). Och som faktiskt går att reparera, när röken far ur dessa nya maskiner är det adjöss, bara byta hela kretskort.

Jag har tre kemppi:
Kemppi 150A pinnsvets (35 år) 1000:-
Kemppi 300A DC TIG/pinnsvets (27 år) 5000:-
Kemppi 250A Migsvets (Yngling på 10 år) 7000:-

Jag hobbysvetsar bara. Skaffade mig dessa över en period på 10 år


Då tänker vi nog samma. Har en Kemppi MIG, liten och grymt välbyggd, men den används till lite grövre jobb (och kostade rimligt mycket i inköp)
En TIG blir för fin-lir, och måste dessutom vara liten för att få plats i garaget. Ibland kan man hitta en stor ESAB eller Kemppi AC/DC, men de är sällsynta, inga fyndpriser precis och ser oftast ut som de har stått ute i ökensanden hela sitt liv. Då tror jag det är hyfsat bra odds att en ny billig svets håller sina 7 år till hobbyarbete, så det närmar sig ett köp i dagarna
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

Verktygsmakaren

#13 » 11:10:09, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har noll koll vad det gäller kinamaskiner tydligen :smile:
Dom jag har är av märket Stamos, inte Stahlwerk. Men dom funkar ändå :thumme:
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Tom N

#14 » 20:15:59, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ifall du bestämmer dig för att köpa en så hade det varit intressant med en liten recension och tankar kring maskinen.

Det blir nog aktuellt för mig först i höst med ett ev köp. Jag ska både in med fiber och göra nytt avlopp här snart, så jag får se om det finns några pengar kvar efter såna nöjen är avklarade :grin:
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

QV_

#15 » 21:54:31, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på strömförbrukningen (400V) och plasmans AMP och vart lite fundersam.
Det skiljer en del mellan svarta och vita, samt 60, 70 och 100A. Dock inte som jag trodde...

Men så vet jag ju inte heller hur man konstruerar dessa maskiner.
Men dom svarta är tydligen inte bara ett färgbyte på plåten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se