Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Lincoln Invertec STT - hur hitta rätta inställningar?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

magnusk750 (trådstartaren)

#1 » 23:19:48, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har äntligen fått igång min svets som jag köpte för ganska länge sedan. Enligt vad jag läst mig till så är dom väldigt bra när man får in rätta knycket, men innan dess blir många tokiga på en svetsen som inte liknar något annat, och ungefär där är jag nog nu. Det finns tabeller med grundinställningar i manualen men jag får det inte att bli bra ändå. Fyra olika parametrar som ska ställas in vilket känns som två för mycket. Jag har svetsat en hel del, mest bilplåt med liten ESAB Miggy men det är länge sedan. Den blev stulen ca 2005 och sen har jag knappt svetsat något förrän nu. Grunderna, hålla rent, parera ström ström och trådmatning osv hoppas jag att jag kan fortfarande. Har ny 0,8 tråd, nytt trådmunstycke, blandgas. Testat både på tunnplåt och grövre material, lagt strängar på en 16 mm rundstång t ex, men det är tunnplåt som krånglar mest, men också det jag kommer att svetsa mest.

Det som händer är att jag får kräma mer ström än vad tabellerna säger för att det ska bränna och bli mer än fågelskit. Ibland får jag det att svetsa hyfsat på det sättet, men då vill det vill det samtidigt lätt bränna hål i tunnplåt. Väldigt litet fönster mellan fågelskit och bränna hål.

Finns det något bra system för hur man ställer in den? Fyra parametrar att ställa in, bakgrundström, maxström, trådmatning och hot-start. Jag är med på att man utgår från rekomendationer i manualen, men när dom inte blir bra, hur hittar jag bäst de rätta inställningarna?

Skiljer det i handlaget jämfört med den lilla svetsen jag är van vid? Måste man vara snabbare med den här?

Den ser ut att ha levt ett ganska skyddat liv och det gick inte att se något bränt eller annat misstänkt när jag lyfte på kåpan. Troligare att det är mitt handlag än svetsen det är fel på.
Bild
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



PeterA

#2 » 17:34:08, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du svetsglas så du verkligen ser vad som händer när du startar svetssträngen? Smälter det för fort, matar tråden med rätt hastighet, etc.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

magnusk750 (trådstartaren)

#3 » 18:40:59, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gammal svetshjälm med mörkt glas, lite för mörkt egentligen så jag ser lite halvdåligt. Borde förstås skaffa autmatisk men det får bli på nästa löning, typ. Hittills mest kört strängar på lösa bitar utan att foga samman något, inte lika noga hur mycket man ser då så länge man håller sig på rätt avstånd. Man kan väl säga att det antingen smälter för fort, eller för långsamt, dvs inte smälter utan fågelskiter.

Med en konventionell migsvets där man bara kan reglera trådmatning och ström så hade det varit lättare att hitta rätta inställningarna. Här det ju tre inställningar, fyra om man räknar in hot-start, även om den inte verkar göra så stor skillnad. Därför jag tänkte att det kanske finns någon som använt den här typen svets och har något bra att säga om hur man hittar rätt?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se