Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tig-svetsning aluminium med äldre transformatorsvets

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

tortap

#16 » 19:34:52, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan bli lite mer slitage och stänk på gaslinsen och nätet när man kör AC. Jag fick rådet att iaf inte köra AC när man kör pyrex gaslins för den tål inte så mycket så man vill inte behöva rensa den.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



Verktygsmakaren

#17 » 22:02:07, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickedemuz skrev:Verktygsmakaren, tack för utförlig beskrivning. Jag har nog snålat med både gasflöde och ström. Ska bli väldigt intressant att prova tipsen och se hur mycket som förbättras :)


Missade att skriva att med små plåtbitar kan det vara lämpligt att sänka amperen till 25-30 amp/mm, det funkar med 40 amp/mm men det blir rätt varmt fort om bitarna är små.

Vet inte om det är rätt men jag uppfattar det som att gasen har en annan roll när man svetsar AC, på DC är det ljusbågen som smälter men med AC känns det mer som att gasflödet är det som håller värmen och smälter. Håller du elektroden 90° mot det du svetsar blir det bättre värmeflöde än om man försöker vinkla i svetsriktningen som det är vanligt med DC. Det känns som jag förvärmer lite med ljusbågen när jag svetsar DC men det funkar inte på AC.

Det är förmodligen fel enligt läroboken men jag har aldrig haft någon att fråga så det har blivit mest trial and error för min del.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se