Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gastuber

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

freppa93 (trådstartaren)

#1 » 14:09:43, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare allihopa!

Finns det någon som vet hur detta med gastuber fungerar?

Vi har 3 tomma tuber vi skulle vilja fylla, 1 mison 1 acetylen och 1 oxygen, dock så har samtliga tuber följt med när vi köpt både mig svets och gas svets begagnat

Hur funkar det att fylla dessa? Man lär väll äga tuberna om man skall fylla dessa? Eller hur funkar det??

Nån som har någon erfarenhet av detta eventuella bekymmer som kan ge lite tips?? :grin:

Mvh Fredrik
freppa93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:40, 16-06-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor



Bengt Erik Eriksson

#2 » 14:15:07, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är de större än 5 Liter eller nyare 10 liter är de antagligen sålda olovandes ety det inte finns några såna tuber som ägs av kunder.
Minsta strulet är att låta dem stå i ett hörn och hyra andra. eller kolla tråden "dyr svetsgas" och fundera på någon av de lösningar som diskuteras där.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#3 » 14:31:27, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på vilken gasleverantör det är också. Aga, Linde osv. Det är inte som med gasoltuber att man t ex kan byta en P11 var som helst oavsett var man har köpt den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Toost

#4 » 14:36:09, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jula säljer /byter 5 och 8 liters ( den senare nog bara Julas variant) Argon och "argonmix" ( motsv Mison)
5 liters Acetylen och Syre kan du byta på tex Flinks om du bor i Stockholmsregionen. Större flaskor är som BEE nämner knepigare, känner du nån företagare som har stora flaskor kan du kanske växla dem där.
Däremot kan de vara lite kinkiga med att flaskan måste vara från rätt leverantör.
Google lär hitta leverantörer i din region.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

freppa93 (trådstartaren)

#5 » 14:37:04, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, det va nog det jag trodde, får bli att hyra tuber då :smile:

Tack för snabba svar :eek:
freppa93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:40, 16-06-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor

roddjer

#6 » 15:31:57, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Kan man lämna in tomma tuber utan krav på återfyllning någonstans utan att "åka på" något?

Farsans granne ... "hittade" ' :vissla: 'ett par tuber i samband med att firman han jobbade på gick i kk i slutet på 80-talet nån gång. När grannen fick för sig att flytta sådär kanske 10 år senare undrade han om inte fader kunde överta hittegodset. Det kunde han. Sen dess har det använts för husbehov till lite lödning men främst värmning för lossnande av diverse trilskandes metalliska ting. De är två såna här lite större tuber, lite drygt metern höga plus manometrar och kranar, hur många liter de nu är på. Acetylen och syre. Sista syret puffade ut häromveckan när far och farbror brottades med en inittih*lv*te fastrostad kraftaxel till ett gammalt timmerspel. Båda tuber är tomma enligt manometrarna.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Iznogoud

#7 » 15:41:57, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Är de större än 5 Liter eller nyare 10 liter är de antagligen sålda olovandes ety det inte finns några såna tuber som ägs av kunder.
Minsta strulet är att låta dem stå i ett hörn och hyra andra. eller kolla tråden "dyr svetsgas" och fundera på någon av de lösningar som diskuteras där.

Mjo, det är ändrat sedan något År faktiskt. ( om du inte menade större än 10/11L i ditt inlägg :klia: )
Har själv en 10L Mison till svetsen, och även Acetylen och Odorox kan köpas och ägas själv idag.

Ex, nedan.
https://www.sodermalmsmaskin.se/product ... aga-unicyl

Bild

UNICYL® exchange cylinder är en gasflaska framtagen för kunder vars behov av gas varierar. UNICYL är en perfekt lösning för såväl hobbysvetsare, hemmafixare, lantbrukare och mindre verkstäder som vill ha tillgång till gas men slippa hyreskostnaderna för en gasflaska som bara används ibland.

Fördelen med UNICYL är att kunden köper och äger flaskan. Det betyder att kunden enbart betalar för påfyllningen av gasen och slipper hyreskostnaderna.

Följande gaser finns tillgängliga :

Acetylen 10 L
ODOROX® luktsatt oxygen 11 L
MISON® 18 skyddsgas 11 L
Argon 11L
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stefan1972

#8 » 07:48:18, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Kan man lämna in tomma tuber utan krav på återfyllning någonstans utan att "åka på" något?

Farsans granne ... "hittade" ' :vissla: 'ett par tuber i samband med att firman han jobbade på gick i kk i slutet på 80-talet nån gång. När grannen fick för sig att flytta sådär kanske 10 år senare undrade han om inte fader kunde överta hittegodset. Det kunde han. Sen dess har det använts för husbehov till lite lödning men främst värmning för lossnande av diverse trilskandes metalliska ting. De är två såna här lite större tuber, lite drygt metern höga plus manometrar och kranar, hur många liter de nu är på. Acetylen och syre. Sista syret puffade ut häromveckan när far och farbror brottades med en inittih*lv*te fastrostad kraftaxel till ett gammalt timmerspel. Båda tuber är tomma enligt manometrarna.


nä man åker inte på nåt, de är glada att få tillbaks tuberna bara. Förut kunde man faktiskt få nåt för dem och det var inte ovanligt att man tex fick kontrakt några år gratis, det fick jag på mina mygeltyber. Nu är det dock slitochsläng åldern så det är nog borta nu och särskilt med de nya unicyl cylindrarna. Är liksom inte lönt att ha kontraktstuber längre för enskilda som förbrukar lite gas.
Har de nå år på nacken så anses de som skrot iallafall.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#9 » 14:46:36, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud: det var precis det jag ville få fram men det gick väl sådär..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

DennisCA

#10 » 09:58:20, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här i Finland går det att äga hur stort som helst igen verkar det som. Jag äger en 20 liters flaska, Woikoski fyller ägarflaskor, AGA sitter fast i 90 talet. Undrar hur det ligger till i Sverige.

Fördelar
-Ingen hyra
-Påfyllning är billigare än byte av pantflaska
-Man kan få större storlekar än pantflaskor som maxar vid 11l

Nackdelar
-vart 10:e år ska den inspekteras, kostar 300€ i dagsläget och nästa gång (2030) lär det säkert va dyrare.
-Du är utan flaska medan den ska fyllas, med pantsystem får du en ny flaska direkt.

Jag är osäker om jag bör köpa en ägarflaska för acetylenen också eller köra på pantsystemet, då maxar man ut vid 11l men jag tror till en 20 liters syretub så är 11 liter acetylen en bra storlek.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stefan1972

#11 » 10:29:20, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo man kan ju tycka vad man vill om systemet som sådant men poängen är väl att flaskorna ska vara i cirkulation hela tiden så att besiktning sker automatiskt. Nån sån extrakostnad finns ju inte i sverige. Jag har tidigare haft mygeltuber och sedermera kontrakt men använde för lite gas så det vart så dyrt och sen köpte jag nya 10l unicyl. Sur startkostnad men det är bara en engångsgrej och efter nån månad har man slutat gräma sig över det.........Värt att poängtera med AGA är att man kan byta in 5liters och få betydligt billigare 10liters.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA

#12 » 10:33:29, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du slipper den extra kostnaden om du kör på pantflaskor (det system som ni och vi har med 5/11l flaskor) det gäller bara ägarflaskor som är friköpta på riktigt alltså, och det vet jag inte om det finns i Sverige?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Hansborg

#13 » 11:21:39, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Du slipper den extra kostnaden om du kör på pantflaskor (det system som ni och vi har med 5/11l flaskor) det gäller bara ägarflaskor som är friköpta på riktigt alltså, och det vet jag inte om det finns i Sverige?

Nej dom har int na sånt i Sverige!
AGA började rensa ut ägoflaskorna redan på 70-talet i Finland.
Woikoski fortsätter med ägoflaskorna fortfarande.. hur länge??
Där har nog hänt en hel del omställningar med gasdepåerna senaste tiden...
Det tar tid numera att fylla tuberna.. vad de nu beror på?? kanske lite olika kockar..

Angående besiktning har man samma pris på alla tuber .. åtminstone syre /acetylen.
Förr kostade en besiktning av syretub en spottstyver, privatstation i Vasa.. Jag vet nu inte var.. säker källa har jag iallafall! :lmao:

Asetylentuben är en kompliserad sak som är dyrare att besikta har jag för mig.. fast de hör väl till historia nu... å nya kockar rör i grytan.. :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Toost

#14 » 12:03:11, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Acetylen är en mer komplicerad historia, jag mindes från verkstadssskolan att tuberna är fyllda med nån "massa", och , -var det verkligen aceton ?!
Jag googlade "Acetylen" och blev återigen överraskad över hur lite man vet om saker i ens omgivning. :-)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Etyn
https://fyr.org/wiki/index.php/Acetylen
https://fyr.org/wiki/index.php/Erholmen
https://fyr.org/wiki/index.php/AGA-massa
https://linde-stories.com/se/acetylenso ... r-man-det/

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA

#15 » 12:42:56, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
DennisCA skrev:Du slipper den extra kostnaden om du kör på pantflaskor (det system som ni och vi har med 5/11l flaskor) det gäller bara ägarflaskor som är friköpta på riktigt alltså, och det vet jag inte om det finns i Sverige?

Nej dom har int na sånt i Sverige!
AGA började rensa ut ägoflaskorna redan på 70-talet i Finland.
Woikoski fortsätter med ägoflaskorna fortfarande.. hur länge??
Där har nog hänt en hel del omställningar med gasdepåerna senaste tiden...
Det tar tid numera att fylla tuberna.. vad de nu beror på?? kanske lite olika kockar..

Angående besiktning har man samma pris på alla tuber .. åtminstone syre /acetylen.
Förr kostade en besiktning av syretub en spottstyver, privatstation i Vasa.. Jag vet nu inte var.. säker källa har jag iallafall! :lmao:

Asetylentuben är en kompliserad sak som är dyrare att besikta har jag för mig.. fast de hör väl till historia nu... å nya kockar rör i grytan.. :razz:


Iallafall i 2020 sade nu hitsman i Vasa att dom fyllde flaskor åt mig då jag frågade, via woikoski. Hoppas nu det fortgår tills 2030 åtminstone... Den här flaskan köptes av ett företag i brahestad annars, dom finns på Tori.fi och säljer ägarflaskor för diverse svetsgaser, dom sålde också acetylenflaskor i 2020 men ser inga längre.

Jag gissade det var billigare förr jo, gissar det är dyrt nu för man kan.

Pantflaska blir nog bäst för acetylenet.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se