Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

digital / analog Tig ?

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Toost (trådstartaren)

#16 » 10:25:09, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har bara 16A...
Jag har en rallymig 161 som funkar bra på 16A så jag har inte funderat över frågan, antog att det borde funka. Min Migatronic LTE200 skjuter ibland säkringen då man slår på maskinen men aldrig under svetsning.
LTE200 går att koppla om /köra på både enfas och trefas ( samt naturligtvis byta kontakt) Min har en enfas kontakt.
( jag har 16A trefas uttag med ett schuko på översidan. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... g-400708/)
Jag hade Migatronics maskin högt på önskelistan men bara pedalen kostar nästan fem lappar, plus maskin...

Jag återkommer med info då maskinen är hemma.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Verktygsmakaren

#17 » 11:11:48, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska nog fungera som tänkt.

Min erfarenhet är att handtaget på dessa maskiner är onödigt grovt och stabbigt men det är inga problem att byta till något mindre. Som vanligt är det plånboken som sätter gränserna.
Har själv aldrig använt pedal men är lite sugen på att testa, väntar med spänning på en utvärdering.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Patrik Stenbäck

#18 » 00:26:04, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

spännande
jag tycker pedal är riktigt trevligt, lite ovant i början men efter ett tag vill man inte vara utan.
hoppas den funkar bra :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Toost (trådstartaren)

#19 » 23:07:00, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen har anlänt. Jag har testat att lägga sådär 2-3 cm DC tig. - Den kan köra pinne med men inte testat detta. Inte heller testat AC tig ännu.
Några korta noteringar.
Handtaget är som nämnt rätt klunsigt, framförallt brännarhuvudet. Kanske kan man byta bara brännarhuvudet ( ? ) nåt i stil med detta : https://www.sodermalmsmaskin.se/product ... rhuvud-tig
Komplett handtag verkar vara en mer komplicerad och framförallt dyrare fråga.
Strömkablarna är grova och tunga, man får passa sig för koppartjuvarna...
Fläkten ylar högt från att man slår på maskinen till man stänger av. Ingen temperaturstyrning.
Menyn / manöverpanelen/hanteringen tycker jag är logisk och har de optioner jag förväntar mig. - den har rätt många variabler som jag inte har nån susning om hur jag skall sätta..
tex start amps och end amps, alltså startström och slutström.
När man kopplar in pedalen tar den över ljusbågen helt, knappen på handtaget bortkopplad. Man ställer en start ampere och kan sen med pedalen öka från detta.
- tror det kan vara användbart även på småjobb i vanligt stål då man ju slipper justera strömmen på panelen till en vettig smälta .
Pedalen till denna maskin ser tämligen vettig /robust ut i jämförelse med övriga "kina pedaler".

Beskrivningen av pedalen på expondos webbsida stämmer inte eller så saknas det i leveransen , enligt beskrivningen skulle det medfölja 2 kablar och bruksanvisning. En fast kabel och ingen bruksanvisning. Å andra sidan funkade den på första försöket. Displayen har en markering för att pedal är ansluten.

Maskinen kom i en mycket seriös låda. Pedalen separat i en simpel kartong som inte ens var tejpad.

Bild
Senast redigerad av Toost 11:10:19, 27-08-2021, redigerad totalt 2 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost (trådstartaren)

#20 » 10:03:13, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på tigbrännaren. "klunsigheten" är svår att fånga på bild.
Den svarta är en Migatronic , kanske 30 år gammal. Brännarhuvudet på den byttes några år sen till en böjbar variant.
Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#21 » 10:17:14, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brännarhuvet ska väl hålla för maxström så det blir lite klumpigt, det kan vara fint att ha ett smidigare för finjobb men som då inte tål så höga Amps.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Patrik Stenbäck

#22 » 22:03:04, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

en av sakerna jag uppskattar med pedal är att man inte längre är tvungen att hålla i handtaget som det är tänkt, utan man kan flytta fram handen och hålla hur man vill för att få ett bra och stadigt grepp.
jag brukar hålla unjefär som man håller en penna och ofta sträcker jag ut lillfingret för att få en referenspunkt mot materialet jag svetsar.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Toost (trådstartaren)

#23 » 16:51:27, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag provat att svetsa Aluminium med pedal. Verkar funka.
jag har dock nollkoll på vad jag borde ha för växelströmsfrekvens ?
maskinen hade 40Hz som startvärde, jag labbade lite hit o dit och slutade på 130 utan att dessvärre dra några slutsatser. - ljusbågen är ganska högljudd, jag hade minnet att den snarare skulle vara ett vinande, nu är det snarare som en ilsken varningssummer.
AC balance testade jag mellan 30% och 70% , där det senare uppenbarligen flyttade värmen från arbetsstycket till Wolframelektroden. den smälte undan . Åter till 30%.
Pedalen upplever jag som vettig då man kan "gasa" sig till en lagom smältpool. Dessutom ger det som Patrik påpekar möjligheten att greppa annorlunda.
Resultatet ser ok ut.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#24 » 19:17:34, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låga hz ger mer värme i materialet. Höga hz ger mer kontroll på smältan. 100-120 nåt sånt brukar jag ha som amatör. Mer om du ska bygga upp en kant lägre om du ska foga ihop tjockt material.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

RoXa

#25 » 21:04:55, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en pedal till min esab, tror den kostade ca 5000 kr inkl moms, men den blir inte använd så ofta. Pedal är kanon så länge man sitter vid svetsbordet, men i mer komplicerade lägen så är det värdelöst. Med tiden lär man sig att jobba med upp och nerrampningstiderna och kan på så vis styra smältan oavsett hur krångligt läge man svetsar i. Svetsar både svart och alu. Hobbysvetsare, ska tilläggas.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

marcusw

#26 » 01:43:12, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

RoXa skrev:Jag köpte en pedal till min esab, tror den kostade ca 5000 kr inkl moms, men den blir inte använd så ofta. Pedal är kanon så länge man sitter vid svetsbordet, men i mer komplicerade lägen så är det värdelöst. Med tiden lär man sig att jobba med upp och nerrampningstiderna och kan på så vis styra smältan oavsett hur krångligt läge man svetsar i. Svetsar både svart och alu. Hobbysvetsare, ska tilläggas.


Ni talar som om TIG-brännare med olika typer av potentiometrar inte funnits i 20 år. :smile:
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw

#27 » 01:49:27, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Nu har jag provat att svetsa Aluminium med pedal. Verkar funka.
jag har dock nollkoll på vad jag borde ha för växelströmsfrekvens ?
maskinen hade 40Hz som startvärde, jag labbade lite hit o dit och slutade på 130 utan att dessvärre dra några slutsatser. - ljusbågen är ganska högljudd, jag hade minnet att den snarare skulle vara ett vinande, nu är det snarare som en ilsken varningssummer.
AC balance testade jag mellan 30% och 70% , där det senare uppenbarligen flyttade värmen från arbetsstycket till Wolframelektroden. den smälte undan . Åter till 30%.
Pedalen upplever jag som vettig då man kan "gasa" sig till en lagom smältpool. Dessutom ger det som Patrik påpekar möjligheten att greppa annorlunda.
Resultatet ser ok ut.


Olika vågform ger olika ljud och ljudnivå. Trekantsvåg uppfattar jag som relativt skonsam för öronen jämfört med vanlig fyrkantsvåg.

Du kan ofta gå under 30% AC-balans om ditt material är hyfsat rent, och definitiv om du senaste timmarna manuellt brutit upp oxiden på materialet med tex. stålborste, fil, sandpapper, scotchbrite osv. Lägre AC-balans ger en lite mindre etching-zone runt fogen...
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

znutt

#28 » 21:08:35, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
ville följa upp då jag fundera på att byta ut min skrap TIG
Fortfarande nöjd?
Hur fungerar pedalen? Om jag läser vad ni skriver så startar den med pedalen och inte knappen?
Hade vilat stata med knappen sedan bara reglera strömmen med pedalen. Tycker man måste minska stömmen efter ett tag i Al.
znutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:35, 07-07-2011
Ort: växjö
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga

Toost (trådstartaren)

#29 » 14:16:12, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är fortsatt nöjd, det har blivit väldigt lite aluminium svetsat men en hel del stål.
Sonen kör "alltid" med pedal och jag typ aldrig. Den låter som sagt högt hela tiden och brännaren är klunsig men det är väl det negativa.
Pedalen tar över hela manövreringen . ( jag har inte testat att byta till 4 takt med pedalen ansluten om det skulle kunna göra nån skillnad.)

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#30 » 15:03:25, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju en hel bunt tunnväggiga 1 tums RF rör som borde bli hylla i jordkällaren.
Vi får se om jag lejer bort jobbet eller som vanligt tar vatten över huvudet och köper mig en TIG för att göra jobbet själv!

Det är kul att försöka. Men det är lite för många "kul att prova" just nu så man måste väl hejda sig lite.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se