Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

En till tråd om köpråd av MAG/MIG svets

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

marcusw

#16 » 22:35:18, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, 0.6mm tråd matar hur bra och starkt som helst såvida inte slangpaket med trådledare är väldigt slitet/smutsigt. Att blåsa ur trådledaren 2 gånger om året med tryckluft är vettigt, tar ca 3 minuter att göra. Tänk på att de flesta nya svetsar har 4 drivrullar för tråden, det matar extremt stadigt. Att behöva ha ett rakt slangpaket för att köra 0.6mm tråd har jag aldrig vare sig hört talas om eller sett, däremot kan det vara vettigt att välja bort 5meters slangpaketen till 0.6mm tråd. 2.5-4meters vet jag av egen erfarenhet fungerar helt perfekt.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



toker

#17 » 08:47:21, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sist jag körde med 0,6 tråd var i en miggy 125 och tråden var inget problem men svetsen i övrigt var inte på topp. Tror inte 0,6 tråd är nått problem även med enkla matarrullar det är alu eller flusstråd som behöver 4 rullar. Ska man ha en svets med 4 rullar av känt märke hamnar man nog runt 20000 kr billigare modeller kör med 2 rullar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

mrlynx

#18 » 14:31:15, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips är att hitta en begagnad esab C280 mig. Jag har en tillsammans med en kompis och den har fungerat utmärkt under de 15 år vi ägt den.
Med den har jag svetsat allt från bilplåt till skopfästen.
Förra veckan köpte jag en kombinerad DC TIG/MMA/Plasma skärare från expondo för att ha när esab inte är i mitt garage. Jag återkommer med en recension när jag testat den ordentligt.
mrlynx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:20, 10-01-2010
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#19 » 14:48:47, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ont om fina begade svetsar, och dom som finns är långt bort. Finns ingen Origomig 280/340 Pro på blocket vad jag sett och bara en en Kemppi 253 men då är den sisådär 100 mil bort så det var i längsta laget åka och kolla...
Billigaste nya Esab C280 4WD jag hittat nu kostar 22300: ink den förhatliga momsen. Sen tillkommer en trådrulle och en regulator. Ska gruva mig några dagar till och se vad jag tänker ut.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

BM425

#20 » 22:17:03, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sedan den var ny en Esab Smashweld 180. Köpte en gång 0,6 tråd o munstycke 0,8 för den, till ingen nytta. Kör 0,8 tråd med pulserande svets så klarar du allt som är värt att svetsas.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Simnil (trådstartaren)

#21 » 13:15:41, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Jag har sedan den var ny en Esab Smashweld 180. Köpte en gång 0,6 tråd o munstycke 0,8 för den, till ingen nytta. Kör 0,8 tråd med pulserande svets så klarar du allt som är värt att svetsas.


Har Smashweld pulsfuntkion?

Det trodde jag man var tvungen att gå upp flera steg till innan dom fick??
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

BM425

#22 » 15:18:38, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns andra trådar om Smashweld 180 men frågan kom upp här så....

När Esab tog fram "Smashweld" i början på 80-talet så var det en av de första MAG/MIG svetsar med inriktning på tunnplåt o karosser, en riktigt kvalitetssvets.

Story:
När jag var i North Dakota 1984 o kom till en karosseriverkstad i Grand Forks stod där en precis likadan svets som jag själv hade hemma Smashweld 180. Gissa vem som blev glad :grin:
De tog tillfället i akt o sa att: - Håller det inte så skyller vi på den svenska svetsen.

Pulseringen består i trådmatning med fast paus o ställbar matningstid samt tid för punktsvets.

Den är inte till för att strängsvetsa mer än 2mm plåt, låg intermittens på hög amp.
Finns inga reservdelar kvar på hyllan men är byggd så att den går att reparera.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Toost

#23 » 14:08:08, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#24 » 15:33:25, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått ett "bra" pris på en ny Origomig 280 Pro 4wd. Så nu velar jag lite fram och tillbaks mellan antingen och eller... =)

Köpa svets eller betala hela nyskotern kontant när den kommer om någon månad är frågan.
Brukar hursomhelst vara klokt att låta några dagar gå så man hinner känna efter ordentligt och inte "handlar i affekt" :smile:

Funderar också på om jag inte skulle gjort slag i saken och skaffat en FA-skatt, jag har ju i princip en komplett liten verkstad och det vore väl bra kunna ta på sig lite jobb och få slippa lite moms framgent.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

tortap

#25 » 16:27:38, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig lån på leksaker. Jag är hellre utan.

5 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

toker

#26 » 18:01:49, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Jag har fått ett "bra" pris på en ny Origomig 280 Pro 4wd. Så nu velar jag lite fram och tillbaks mellan antingen och eller... =)

Köpa svets eller betala hela nyskotern kontant när den kommer om någon månad är frågan.
Brukar hursomhelst vara klokt att låta några dagar gå så man hinner känna efter ordentligt och inte "handlar i affekt" :smile:

Funderar också på om jag inte skulle gjort slag i saken och skaffat en FA-skatt, jag har ju i princip en komplett liten verkstad och det vore väl bra kunna ta på sig lite jobb och få slippa lite moms framgent.

Om du skaffar f skatt så måste du ha moms deklaration och redovisning kostar en del om du inte fixar det själv.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#27 » 08:11:24, 08-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Aldrig lån på leksaker. Jag är hellre utan.


OT så det sjunger om det men det är ju "min tråd" så :smile:

Utan TV, ja! Utan några av bössorna, Ja. Utan skoter, ALDRIG! Köra skoter är det överlägset roligaste jag vet, det går före i princip allt annat.
Om jag räknat rätt blir det den 8:e sprillansnya skotern jag köper, jag har haft lån på varenda en. Jag har hittills däremot alltid betalt den gamla innan det ska bytas så jag har lånat till mellanskillnaden.
Jag har istället väldigt lite andra lån, bilen är betald, båten likaså och på huset är jag skyldig under 200k.

Åter till F-skatten, att det är lite bök med en F-skatt vet jag, men det kan fort vara värt det. Jag antar att jag skulle kunna lära mig sköta redovisningen själv tämligen enkelt, synd bara det är så j*vla tråkigt.... Och det är denna punkten som är största frågetecknet och primära anledningen att jag inte gjort det för länge sen.

OT 2: Vem är det förresten som varit in och ändrat titeln på tråden? Om någon tror att jag skrivit det själv och därför får för sig att jag är särskrivare så blir jag kränkt!!
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magloman

#28 » 08:43:46, 08-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är mig som är skyldig

Är ju svetsmaskin som avses inte svetstråd som förbrukas i densamme. Så måste ju vara lite luft mellan

Funderade ett tag med bindestreck mellan orden. Kunde nog funka också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#29 » 12:05:24, 08-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
tortap skrev:Aldrig lån på leksaker. Jag är hellre utan.


OT så det sjunger om det men det är ju "min tråd" så :smile:

Utan TV, ja! Utan några av bössorna, Ja. Utan skoter, ALDRIG! Köra skoter är det överlägset roligaste jag vet, det går före i princip allt annat.
Om jag räknat rätt blir det den 8:e sprillansnya skotern jag köper, jag har haft lån på varenda en. Jag har hittills däremot alltid betalt den gamla innan det ska bytas så jag har lånat till mellanskillnaden.
Jag har istället väldigt lite andra lån, bilen är betald, båten likaså och på huset är jag skyldig under 200k.

Åter till F-skatten, att det är lite bök med en F-skatt vet jag, men det kan fort vara värt det. Jag antar att jag skulle kunna lära mig sköta redovisningen själv tämligen enkelt, synd bara det är så j*vla tråkigt.... Och det är denna punkten som är största frågetecknet och primära anledningen att jag inte gjort det för länge sen.

OT 2: Vem är det förresten som varit in och ändrat titeln på tråden? Om någon tror att jag skrivit det själv och därför får för sig att jag är särskrivare så blir jag kränkt!!

Om du redan har ganska komplett verkstad är det inte så mycket kommande maskiner och moms avdrag det ger men tänker du göra lite mera jobb så är det klart du ska ha f skatt men annars skulle jag nog hoppa över just på grund av redovisnings biten men borde inte vara allt för svårt att lära sig själv. Jag lejer bort allt runt redovisning deklaration och det kostade mig 5000 kr för 2020 så lite snurr vill man ju ha om det ska löna sig.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#30 » 09:15:20, 10-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är mig som är skyldig

Är ju svetsmaskin som avses inte svetstråd som förbrukas i densamme. Så måste ju vara lite luft mellan

Funderade ett tag med bindestreck mellan orden. Kunde nog funka också.


Sägs det som ett ord skrivs det som ett :mrgreen:

"väljasvetstråd" är ett ord, vill man ha flera får man skriva exempelvis "tråd om svetsval" :razz:
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se