Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Krånglande MIG, Race micro 102

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

t0gge (trådstartaren)

#1 » 17:38:53, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
vill börja med att börja att jag är riktig nybörjare på området. Så när ni ger förklaringar, så gör det på riktigt låg nivå:)

Jag har en gammal MIG-svets som jag har haft i ca: ett år. Den har alltid fungerat relativt bra och jag har lyckats utifrån mina krav få till hyffsade fogar.

Svetsen är av modell Race micro 102. Nu har den helt plötsligt börjat krångla, jag har försökt hitta lite information genom att googla. Men inte riktigt lyckas hitta något som passar in helt på mina symptom.

När jag börjar svetsa så bränner den på hyffsat, inte som förrut men ändå hyffsat. Men bara efter en liten stund. 30 sekunder- 1 minut. Så börjar den bli "trött" det är precis som att den inte har tillräckligt med drag för att orka smäla ordentligt. Tråden matas ut i en jämn och bra takt, men den smälter inte. Tråden börjar bara glöda och liksom korvar ihop sig på stycket jag svetsar. Jag hr genom googling kunna utesluta några problem.

1, Jag har inte bytt gas. Så det är inte där skon klämmer, jag kommer inte ihåg på rak arm vilken gas jag har, men det är samma som jag haft tidigare då den har fungerat bra. (vilken gas bör jag för övrigt?)
¨
2, Jorden, jag har bytt jordklämma. Så det bär inte vara det, jag har i och för sig inte kollat inne i maskinen om det finns slitage där. Kan jag mäta detta med multimeter på något vis? Och vad skall jag i så fall ställa multimeterna på?

På den här maskinen ställer man ju in strömstyrkan (tror det är strömstyrkan va?) genom två stycken knappar. En som stå Min/Max på. och en som det står 1 / 2 på. Misstänker att det kanske är något fel där? Hur kan jag i så fall mäta det?

Finns det något annat jag kan mäta med hjälp av multmetern för att felsöka? Och i så fall, vart skall jag mäta emellan, och vad skall multimetern stå inställd på? Läste nånstans om att "diodrarna kunde gå sönder" Hur kan jag mäta det? Och kan jag i så fall byta dom?

Som ni märker så är jag riktig nybörjare på området, men jag tycker det är kul att försöka lära mig och felsöka själv. Så guida mig gärna!

Och snälla, jag ber er att inte svara i stil med. "bara skit, bara att släna och köpa nytt" eller "släng och köp en 3-fas) eller liknande. Jag planerar att byta upp mig såsmåning om, men skulle gärna få den här att funka just nu. Givetvis, misstänker ni att något är fel som gör att det faktiskt är slänga som gäller. Då ska ni så klart skriva det, men inga spydiga, dryga kommentarer som inte leder någon vart. :)
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 17:48:44, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Race MIG-svets är förmodligen tillverkad av någon av de stora italienska firmorna (Telwin, CEM/Cemont, Cebora etc), och samma svets har säkert sålts under många andra namn av andra återförsäljarkedjor också. Ta några bilder på den, med och utan kåpor, så får vi se om man känner igen den. Det är mycket möjligt att det finns ett elschema antingen fastklistrat på insidan av någon kåpa eller hopvikt och inkilat någonstans i svetsen, i så fall kan det vara bra med en tydlig bild på det också.

Förmodligen sker svetsströminställningen helt enkelt genom olika uttag på transformatorns primärlindning, som man väljer med de två omkopplarna.
Dioder kan gå sönder, en totaltrasig diod (antingen avbrott eller kortslutning) är lätt att upptäcka med en multimeter ställd i diodprovningsläge. Tänk dock på att om svetsen har bara två likriktardioder och ett mittuttag på transformatorns sekundärlindning, så måste man lossa en kabel från minst en av dioderna för att kunna felsöka dem säkert. Avbrott i en diod upptäcker man inte när allt är hopkopplat, och om det är kortslutning i någon diod så vet man inte vilken av dem som har kortslutning förrän man har kopplat isär.
Men i det här fallet är det kanske mer troligt att den ena dioden får högt framspänningsfall när den börjar bli varm. Ett sätt att felsöka detta är att kolla om den ena är mycket varmare än den andra just då svetsen har börjat fungera dåligt. Ett annat sätt är att lägga på en relativt hög likström (t ex 5-10 A) i framriktningen genom en diod i taget, och mäta spänningsfallet över den med multimetern. Lämplig likström kan man få fram med t ex ett bilbatteri i serie med en bilstrålkastarlampa.
Givetvis kan det också vara frågan om dålig kontakt någonstans, det kan vara värt att avsyna noga efter kontaktställen som verkar lösa eller varmgångna. Om transformatorn är lindad med aluminiumtråd, bör man speciellt se upp med övergångarna mellan aluminium och annat ledarmaterial.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga

#3 » 18:04:53, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du börjat att ansluta maskinen till ett vägguttag som du inte använt förut ?
Varför jag undrar så, är att du kanske använder en lång förlängningskabel/sladdvinda och då kan du få spänningsfall på 230 sidan
Då lägger svetsen av när det blir för stort spänningsfall

Jag märkte det tydligt när jag använder en sladdvinda till min mig.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

t0gge (trådstartaren)

#4 » 23:10:27, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset @valberga! Det verkar definitivt vara en del av problemet. Blev väldigt mycket bättre när jag tog bort sladdvindan jag använde innan. Tror dock inte att det löste problemet helt.nu "svetsar" den I alla fall, men tycker jag får dålig genomträngning i plåten (3 mm fyrkantsrör). Så jag tänker nog att jag ska ge den en liten genomgång med.

@torbjorn_forsman. Fantastiskt bra svar, precis sånna svar man vill ha när man ställer en fråga. Tack för det!

Jag tog ett par bilder invändigt i svetsen, vad är bäst att börja med? Vart skall jag mäta?


Bild
Bild
Bild
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 08:22:40, 29-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå som sagt igenom sakerna jag beskrev förut. Det är ju huvudströmskretsen - transformatorns sekundärlindning, dioder, seriedrossel mm, hela vägen från transformator till jordklämma respektive slangpaketets handtag - som måste avsynas för ev dålig kontakt och varmgång. Kolla att alla skruvförbindningar är ordentligt åtdragna. Kontrollmät dioderna som tidigare beskrivet.

Ett sätt att avslöja diodfel utan att behöva koppla isär saker för mätning är att titta med oscilloskop på utspänningen från svetsen då den är belastad (antingen under svetsning eller om du belastar den med lämpligt motstånd). Om alla dioder är hela ska det ju bli en helvågslikriktad sinus som kurvform, om en diod är trasig kommer varannan topp i spänningen att saknas eller ligga lägre.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#6 » 10:09:00, 29-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för gas, det brukar ju stå på flaskan högt upp?
Är det ren argon för TIG och MIG blir det dålig genombränning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#7 » 10:45:29, 29-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det nu blev märkbar skillnad med att ta bort sladdvinda(!), kan du fortsätta på matarsidan om svetsen tycker jag.

Beskriv ledningen från proppskåpet, uttag, skarvsladd, hur ser matningen ut till proppskåpet?

Har du varmgång i anslutningar? (Öppna kåpan till proppskåpet/dosor/uttag) eftersom du slutar svetsa när tråden korvar sei får du aldrig nå definitiv ljusbåge som oftast blir till smält metall, rök eller sot (som lätt syns)

Beskriv vad du har innan maskinens stickkontakt.

Har du nå trefasuttag tillgängligt?

Någon form av kontaktor har du i maskinen, som aktiveras när du trycker in knappen på handtaget, den kan du gott inspektera i kontaktytorna, den ska inte vara slut men det behöver avfärdas.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

t0gge (trådstartaren)

#8 » 14:04:29, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

@michael meter. Tack för svaret och tankarna. Jag har entt trefasuttag 16A. Är inte det uttaget jag använder dock. Kan faktiskt vara så att uttaget jag använder bara är avspärrat med 10A propp. Är det bättre att jag slänger in en byggcentral kopplar in svetsen i ett av 230v uttagen där?

Jag gjorde en liten felsökning i går. Men kom ingen vart alls. Jag hittade inget alls som jag kan dra nytta av.men jag lyckades inte alls felsöka dioder, fick ingen genomströmning åt nått håll alls på dom.. misstänker att jag kanske måste göra som @torbjorn_forsman nämner, att jag måste lossa nån av kablarna som som sitter i dioderna.

Om det är som @torbjorn_forsman nämner, att det finns flera påkopplingar på primärspolen i transformatorn. Är det då så att volten som matas ut från swkundärsidan bestämma av antalet varv tråden är lindat på primärspolen från den valda påkopplingen? Hur många volt bör jag få ut på sekundärspolen vid varje steg (1/0 min/max)?
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 14:10:34, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bekymrar dig över spänningsfall på 230 V-sidan så är ju ett enkelt sätt att mäta nätspänningen medan du svetsar och se hur mycket den sjunker.

Hade du multimetern ställd i diodprovningsläge när du försökte mäta på dioderna? Det brukar inte fungera med det vanliga resistans- eller summermätområdet, eftersom det oftast mäter med så låg spänning att det inte räcker för att övervinna framspänningsfallet i en kiseldiod. Kolla vad som står i manualen för din multimeter, vissa modeller utan särskilt diodprovningsläge har istället högre spänning på ett av resistansområdena för att man ska kunna prova dioder med det. Exempel på sådana är äldre Fluke i 8000-serien (och billiga kloner av dem).

Det stämmer, sekundärspänningen bestäms av primärspänningen gånger transformatorns omsättningstal (förhållandet mellan antalet inkopplade varv i sekundär- resp primärlindning). Svårt att säga vad det borde bli för tomgångsspänning, men en tumregel är att ljusbågsspänningen under svetsning brukar ligga omkring 20 V för en MIG/MAG. Det bör finnas en ruta med uppgifter om den saken vid svetsens typskylt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#10 » 22:39:25, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du mäter spänningen efter kontaktorn inuti svetsen efter tillslag och belastning och före kontaktorn innan tillslag ?

Så kan man därefter klassa matningen färdigfunderad..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

joakim72

#11 » 09:41:04, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med anslutningen ut ur svetsen? Nere till vänster? Det ser ut som man inte vill hålla i den efter att svetsen stannat...
Eller är det en plastholk?
Du har plastbobin till tråden?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

t0gge (trådstartaren)

#12 » 11:18:41, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

@joakim72 tack för engagemang! Är dock inte riktigt med på vad du menar? Måste erkänna att jag var lite osäker på vad "bobin" är färdig något. Så jag googlade det. Och ja, den är av plast. Frågar du för att det skulle kunna bli någon kortslutning om den var i metall? Att strömmen skulle gå bakåt i tråden och i i chassit på svetsen? Hur som så är den i plast så fallet är inte så

Jag är inte med riktigt på vad det är du syftar till när du skriver något om "att man inte vill hålla där efter man svetsat" tänkte du att det ser ut som det är lite sot/bränt på väggen bakom? Det är en synvilla, är bara nått gammalt märke på väggen. Svetsen står inte där när den har använts, har bara ställt den där nu när jag skruvar med den.

Ursäkta om jag är lite trög och inte kopplar vad du menar, så om Jag inte har varit inne på rätt spår med dom ovanstående förklaringarna jag skrivit så får du gärna förtydliga för mig:)
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

t0gge (trådstartaren)

#13 » 11:20:45, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Om du mäter spänningen efter kontaktorn inuti svetsen efter tillslag och belastning och före kontaktorn innan tillslag ?

Så kan man därefter klassa matningen färdigfunderad..
Det skall jag prova. Är det i så fall där spänningstappet sker?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

joakim72

#14 » 14:33:06, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

t0gge skrev:Jag är inte med riktigt på vad det är du syftar till när du skriver något om "att man inte vill hålla där efter man svetsat" tänkte du att det ser ut som det är lite sot/bränt på väggen bakom? Det är en synvilla, är bara nått gammalt märke på väggen. Svetsen står inte där när den har använts, har bara ställt den där nu när jag skruvar med den.

Nej inte märket på väggen, jag menar inne i svetsen, längst ner till vänster där svetskabeln går ut, det ser lite mystiskt ut. Stämmer bilden så är den platsen så varm att den inte går att hålla i när svetsen slutar fungera. Det kan även vara något i plast som gör att det ser uppvärmt ut.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

t0gge (trådstartaren)

#15 » 17:00:44, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag felsöka hela dagen och försökt komma fram till vad som är fel. Det står på svetsen att den skall ge 14-30 volt i de olika stegen. Men I själva verket är spänningen 21-28 mellan tråden och återledaren. Låter det rimligt.

Jag provade att svets med den nu, och precis som innan så går den fin till en början innan den börjar "hacka" eller vad man ska säga. Inte trådmatningeb utan smältningen av tråden. Smattrar ändrar helt ljud samt det börjar lukta bränt. Jag öppnade svetsen för att känna av någon av dioderna kändes varma. Jag felsökte dom i morse och hittade ingen som var trasig. Däremot va hela likriktarbryggan rejält het. Så pass att jag inte kunde hålla kvar fingrarna på den. (Och då är jag ändå gammal kock ) detta efter kanske 1 minuts svetsning. Misstänker att det inte är normalt? Eller?



Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se