Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Krånglande MIG, Race micro 102

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

t0gge (trådstartaren)

#1 » 17:38:53, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
vill börja med att börja att jag är riktig nybörjare på området. Så när ni ger förklaringar, så gör det på riktigt låg nivå:)

Jag har en gammal MIG-svets som jag har haft i ca: ett år. Den har alltid fungerat relativt bra och jag har lyckats utifrån mina krav få till hyffsade fogar.

Svetsen är av modell Race micro 102. Nu har den helt plötsligt börjat krångla, jag har försökt hitta lite information genom att googla. Men inte riktigt lyckas hitta något som passar in helt på mina symptom.

När jag börjar svetsa så bränner den på hyffsat, inte som förrut men ändå hyffsat. Men bara efter en liten stund. 30 sekunder- 1 minut. Så börjar den bli "trött" det är precis som att den inte har tillräckligt med drag för att orka smäla ordentligt. Tråden matas ut i en jämn och bra takt, men den smälter inte. Tråden börjar bara glöda och liksom korvar ihop sig på stycket jag svetsar. Jag hr genom googling kunna utesluta några problem.

1, Jag har inte bytt gas. Så det är inte där skon klämmer, jag kommer inte ihåg på rak arm vilken gas jag har, men det är samma som jag haft tidigare då den har fungerat bra. (vilken gas bör jag för övrigt?)
¨