Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Krånglande MIG, Race micro 102

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

joakim72

#16 » 17:12:42, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du börjar närma dej.. Lyft trådmatarrullen så det inte matar tråd och håll in knappen ungefär lika länge som det går att svetsa. Då skall inte dioderna få bli varma.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC



t0gge (trådstartaren)

#17 » 20:49:12, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Du börjar närma dej.. Lyft trådmatarrullen så det inte matar tråd och håll in knappen ungefär lika länge som det går att svetsa. Då skall inte dioderna få bli varma.
Inget händer då. Dem blir inte varm
När jag däremot provade svets igen så blev den så pass varm att det fräste när jag tog lite spott på fingret. Ingen specifik dioder värmen kommer ifrån. Men jag tror att det kommer ifrån aluminiumanslutningen till sekundärspolen. Själva spolen också varm, men inte lika varm som bryggan

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#18 » 23:23:21, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

t0gge skrev: .... Är det i så fall där spänningstappet sker?



Nei, tänker mei att om du börjar med att mäta spänningen obelastat innan tillslag, så ska det i rimligaste mån vara "rätt" oavsett var du kontrollmäter dock så slipper du ett antal öppningar av mer eller mindre jobbigt åtkomliga kapslingar eftersom det inte sker någon större förbrukning.

Att du sedan flyttar mätprob till andra sidan (efter aktivering OCH under belastning) så inkluderar du själva kontaktorn i testet av spänningsfallet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

t0gge (trådstartaren)

#19 » 12:15:33, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom över en precis lika svets som min egen för 300:- den hade trasigt slangpaket så tänkte jag kunde använda den ena som reservdelssvets. Men nu när jag plockat ihop allt och skulle testa så ger svetsen i från sig konstant spänning. Den slåt inte av/från när jag trycker på knappen på handtaget. Trådmatningen går av/på men spänningen i tråden ligger konstant på. Så den beter sig som en pinnsvets, att så fort tråden nuddar så kortsluter den. Vart sitter relät som styr det? Ut från sekundärspolen så kommer det ca 20-30 V, beroende på vilket läge den står i. Vart kan jag mäta sen, vart skall strömmen brytas?
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#20 » 12:53:10, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det relät bör rimligtvis sitta i serie med nätspänning till transformatorns primärlindning, bör vara lätt att hitta genom att följa kablar i svetsen. Kanske det stora relät i genomskinlig plastkåpa som sitter på kretskortet? En annan möjlighet (dock mindre trolig på en sådan här svets) är att det inte finns något relä utan svetsströmmen styrs av tyristorer i likriktarbryggan istället.

Äldre, riktigt billiga MIG-svetsar har ofta ständig spänning på tråden, där har man snålat in på möjligheten att bryta svetsströmmen när man släpper knappen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

t0gge (trådstartaren)

#21 » 13:47:51, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så den bör alltså slå av och på redan innan transformatorn? ut från transformatorn så är det konstantspänning oberoende om jag trycker på knappen eller ej. Hur tester jag ett relä på bästa sett? Dom två olika svetsarna är i princip lika. Den ena har sålt av "Race" och den andra saluförts av micro-mig. Dom är identiska på många det absolut mesta. Näst intill samma uppbyggnad invändigt och utvändigt, lika kaross, lika knappar på samma ställen, lika slangpaket samt handtag. Det finns egentligen bara två saker som skiljer sig. På micro-migen är kretskortet mycket mindra, samt den har en kraftigare motor för trådmatningen. Jag bifogar bilder på dom både svetsarna utifall det finns någon som mekat med nån av dom tidigare. Jag gissar att det finns någon skillnad dom emellan som jag inte riktigt förstår. Tillexempel heter ju Micro-race "102" och den andra "100" finns någon logisk förklaring till det?



Bild
Bild
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#22 » 13:55:23, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När relät är så öppet konstruerat som det där är, så är enklaste sättet att avsyna det och kolla att inte kontakterna är hopsvetsade i tillslaget läge, och att ankaret rör sig då spolen får manöverström.

Jag har haft två enfas Telwin-svetsar, som var identiskt lika förutom att kretskortet hade stora skillnader mellan dem. Den nyare av dem hade tydligen en mer avancerad styrning av trådmatningsmotorn för att ge mer stabilt varvtal.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#23 » 14:02:29, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"lilla" transformatorn ska ha ström via maskinens huvudbrytare.
Primärlindningen till "stora" svetsströmtransformatorn lär matas via ett relä som ska säga "klick" när du trycker in knappen i handtaget, från det reläet ska även gasventilen och kretsen som styr trådmatningen komma.

Eftersom det är en spole och öppna kontaktbleck så skyddar man gärna omgivande komponener med ett kapsling.

Vad menar du med att du har ström på hela tiden? nu efter diverse komponentbyten från reservdelssvetsen,

In i slangpaketet, har du en eller två RK kablar ?.. knappen behöver en krets, om det enbart är en fysisk kabel in till knappen så används svetsströmsledaren som den andra kabeln.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

t0gge (trådstartaren)

#24 » 16:57:49, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Primärsidan av den stora transformatorn matas från av/på-knappen i serie med min/max och 0/1-knapparna. Finns inget relä innan stora transformatorn. Nja, den lilla transformatorn ät kopplad från likriktarbryggan, sedan ut i klämman. Vad har den lilla transformatorn för funktion? Det är samma spänning innan och efter den transformator. Ligger hela tiden på 27,8 V.

Gasen styrs mekaniskt när man trycker i knappen på handtaget. Så i slangpaketet finn gasslang, en tjock RK-kabel som kommer direkt från likriktarbryggan samt en tunn RK som går till trådmatningen. Och den tunna kabeln sluter kretsen till trådmatningen när man trycker in knappen. Med "konstant" menar jag att det gör ingen skillnad om knappen är intryckt eller inte så får jag alltid 27,8 volt mellan återledningskabeln och svetsmunstycket eller den tjocka svarta kabeln i slangpaketet. Borde det inte vara 0 volt där när jag inte trycker in knappen på svetshandtaget? Och i så fall, är det på återledarsidan eller på matarsidan som det skall regleras?



Michael Meier skrev:"lilla" transformatorn ska ha ström via maskinens huvudbrytare.
Primärlindningen till "stora" svetsströmtransformatorn lär matas via ett relä som ska säga "klick" när du trycker in knappen i handtaget, från det reläet ska även gasventilen och kretsen som styr trådmatningen komma.

Eftersom det är en spole och öppna kontaktbleck så skyddar man gärna omgivande komponener med ett kapsling.

Vad menar du med att du har ström på hela tiden? nu efter diverse komponentbyten från reservdelssvetsen,

In i slangpaketet, har du en eller två RK kablar ?.. knappen behöver en krets, om det enbart är en fysisk kabel in till knappen så används svetsströmsledaren som den andra kabeln.
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#25 » 23:13:29, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådmatningen startar när du trycker in knappen i munstycket?

Pro 90 ska den heta, tycker jag, den har två knappar (100E har tre knappar.


Bild
Bild
Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

t0gge (trådstartaren)

#26 » 10:13:48, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DEn har totalt 3 knappar, där on/off är en av dom. Men jag tror faktiskt att infon jag hela tiden behövt finns i specen du bifogat. Duty cycle, enligt den så kan jag endast köra på fullt klös i 48 sekunder under 10 minuter. Tror faktiskt det förklarar mina problem. Är ungefär så länge jag skulle säga att den ger fina svetsfogar. Sen blir det problem. Så jag belastar helt enkelt den för hårt, trodde den skulle klara det bättre än så! Tack för hjälpen!
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

t0gge (trådstartaren)

#27 » 10:19:17, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittade du manualen/specsen?





t0gge skrev:DEn har totalt 3 knappar, där on/off är en av dom. Men jag tror faktiskt att infon jag hela tiden behövt finns i specen du bifogat. Duty cycle, enligt den så kan jag endast köra på fullt klös i 48 sekunder under 10 minuter. Tror faktiskt det förklarar mina problem. Är ungefär så länge jag skulle säga att den ger fina svetsfogar. Sen blir det problem. Så jag belastar helt enkelt den för hårt, trodde den skulle klara det bättre än så! Tack för hjälpen!
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#28 » 16:33:37, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag räknade enbart vita knappar, inte on-offknappen

Clarke mig pro 90 tror jag det blir bra i sökningen, en sida med deras manualer i pdf-format.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#29 » 20:51:36, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer du någon vart?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

t0gge (trådstartaren)

#30 » 19:38:57, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Kommer du någon vart?
Tjena, jag tror som sagt att det helt enkelt var så att jag överskred intermittensen. Var bara 8% på 100A. Så jag tror det var handhavande fel som var orsaken på slutet. Så jag skulle vilja säga att, ja. Jag kom någon vart:) Men nu har jag köpt en ny svets, med nya problem. Eller begagnad iaf. En migatronic rallymig. Men jag startar en ny tråd med problemen med den.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
t0gge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:01, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se