Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Lunningsvagn och skrotkonst

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Småbrukaren (trådstartaren)

#1 » 18:52:03, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att skaffa min första svets. Jag har ingen som helst erfarenhet av svetsning och kommer inte att använda den så många gånger om året men vill ha något som funkar och som jag kan lära mig med. Jag vill svetsa ihop en liten lunningskärra till fyrhjulingen och i framtiden kunna laga lite redskap. Kanske bygga något eget ibland. Min dotter som är 13 är sugen på att lära sig svetsa för att göra konst av skrot. Så det behöver vara hyfsat enkla och begrpliga grejer, som vi har en chans att lära oss att använda!

Jag var nästan på väg att beställa en Migatronic Rallymig 161i, men så hittade jag Telwin Maxima 160 Synergic hos Clas Ohlson, som är rätt mycket billigare. Kan en sån duga utifrån våra behov, eller är det bara dumsnålt att köpa en sån?

Ett vanligt tips är att köpa något ännu bättre begagnat för pengarna, men jag kan för lite för att våga ge mig in i det.

Tack på förhand!
Småbrukaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802



Ivar Risslén

#2 » 22:40:04, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du säger att du är nybörjare så har jag ett tips. Försök att få någon svetskunnig person att instruera dig hur du ska ställa in maskinen och hålla svetshandtaget. Det blir mycket roligare om man får lite hjälp i början av en som kan visa vad man gör för fel.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Småbrukaren (trådstartaren)

#3 » 22:55:40, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tipset tackar jag för och tar med mig. Jag vet vem jag ska fråga. Har du någon tanke om de två svetsmaskinerna?
Småbrukaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802

Ivar Risslén

#4 » 23:11:57, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig prövat de här nya synergi svetsarna bara kört med gamla saker. Det som är största begränsningen är nog att man tror att den ska klara tjockare material än vad den gör. Jag har en gammal 220 volts MIG/MAG svets och den klarar bara ungefär 2 mm kanske lite mer med lämplig fogberedning. Oftast då jag ska svetsa lite tjockare saker så tar jag fram pinnsvetsen, MMA i modernt tal.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

marcusw

#5 » 07:12:08, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta vettigt att börja med en vanlig MIG/MAG-svets som klarar att ge 185A så att den vanligaste svetstråden 0,8mm solidtråd kan användas fullt ut.
Synergisvets har vissa fördelar, men om man vill lära sig svetsa på riktigt så måste man förstå parametrarna ström/spänning/trådmatning/trådtjocklek/materialtjocklek och en vanlig MIG/MAG-svets med transformator som ger 185A är ett bra val och innehåller ett minimum av elektronik som kan gå sönder. Om man vill svetsa och endast förstå ett minimum av vad man håller på med är synergi ett måste, finns mycket att välja på.

Finns inget som slår en bra bok för att utforska något så komplext som svetsning, finns många bra och jag brukar rekommendera :
https://en.calameo.com/books/0009023489fb21d5a6b92
De sista ca 20 sidorna som visar rent praktiskt är bra att förstå. En bok man kan återkomma till vartefter man utvecklas.

Att en 13 årig tjej skall börja svetsa.... Det ser jag som olämpligt ur hälsosynpynkt och det kan min egen dotter fetglömma tills hon är minst 18, prova enstaka halvtimmar nån gång i veckan möjligtvis innan 18 års ålder, men då gäller utsug, utsug och framförallt utsug ! Och all slipning sker utomhus med mask, hörselskydd och mask, samt mask.
TIG är den process som avger minst mängd partiklar till luften, olika metaller avger olika mängder farliga ämnen, ex. rostfritt ger mycket 6-värt krom.

Om någon inte vill förstå hälsoriskerna med all typ av vanlig svetsning, så brukar man i alla fall förstå att när svetstråden smälter och förångas så försvinner 5% av vikten ut till luften, och de 5% tar vägen någonstans. Är ganska mycket partiklar som sprids och förångas från en vanlig 5 kilos rulle med svetstråd.

Brukar rekommendera att skumma igenom :
https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2013-5.pdf
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Mattias Petterson

#6 » 09:47:06, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att dottern vill lära sig, jag började själv i 7:an i skolan på tillvals tekniken, då var det svetsning och svarvning i skolan och man blev fast...
Försök få tag i en 3 fas mig om du har möjlighet
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

v702

#7 » 11:29:36, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var 13 när jag började i yrkesskolan, rep, smed och svets. Snart 70 och visst kommer jag dö inom en inte allt för avlägsen tid enl. läkarna men inte av svetstrådsföroreningar. Det jag upplevde som värst var alla gaser som olika rostskyddsfärger gav ifrån sig, det blev man illamående av. Att försöka slipa bort eländet gav ungefär samma resultat som att svetsa i det. Det var ju sällan verkstadsförhållanden rådde så man var oftast tämligen utsatt, bäst var det med pinnsvetsning och lite vind som förde bort gaserna.
Bara en parameter till att tänka på.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#8 » 12:30:27, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag slår ett slag för stahlwerk. Har en plasma från dom och den verkar riktigt bra. Några andra här på forat har handlat av dom med. Har funnits någon oseriös svensk ÅF men köp direkt från tyskland.

Det är tyska kinamaskiner med 7 års garanti. Du kan köpa med lite tråd o deras svetshjälm som är helt ok. Fick med en sån till plasman.

https://www.welding-machines.com/MIG-175-ST-Welder

Men gasklockan får du nog köpa i sverige så den passar svenska tuber. Köp en 5l svensk gastub med Atal eller Mison 18 eller vad blandgasen heter.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fuskmek

#9 » 13:06:47, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag tittar på Clas Ohlsons Telwin så ser den misstänkt lika ut som en Biltema mig jag köpte för några år sedan. Om inte annat så är det samma slangpaket och det jag har är ganska värdelöst, fel vinkel på munstycket för att kunna svetsa bekvämt och med inbyggd gasventil i handtaget. Går att svetsa med men inget roligt då handen får hållas i konstig ställning. Sen är det inte lätt att vid behov byta trådledare vilket kan behövas efter ett tags användning då slangpaketet är fast monterat.
Håller fullständigt med Magloman då det gäller Stahlwerk svetsen, ser betydligt bättre ut även i matarmotorn och framför allt utbytbart slangpaket med standard fäste.
Har inte den svetsen men köpte en tidigare TIG från Tyskland och inga problem med vare sig svets eller köp. Men den svenska sidan hade visst stora problem.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Iznogoud

#10 » 14:39:12, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger en billig Kemmpi Minarc 220V på lantbruksnet nu, om annonsen är ärlig vill säga.
Den svetsen har jag bara hört gott om trots 220V

Gällande tub skulle jag säga köp en 10L istället, räcker längre och kostar lika att fylla vad jag förstod hos min agabutik.
Nog lättare att sälja igen om man tröttnar på svetsande också än en 5L
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

ord bind

#11 » 02:05:23, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrotkonst är kul men det är viktigt med matrealet man svetsar ihop.Drev från växellådor tex är inte svetsbart för det mesta. Det blir snabbt vikt när skulpturer byggs upp så det vill till att svetsarna håller. Så jag rekomenderar 3-fas svets och en svetskurs kan vara en bra pappa dotter grej när båda är på samma nivå,då får ni prova olika svetsar också.
Vi var fem som ville ta en ny börjar kurs men abf ville ha minst åtta för att starta kursen vi anmälde åtta och betalade sedan delade vi på kostnaden när tre fick "förhinder"
det var perfekt med många svetsar och mycket tid med kursledaren värt varje krona :thumme: .
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Simnil

#12 » 09:20:33, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den effektiva svetstiden man kommer upp i då man punktar ihop konstverk är inte stor, och varför det skulle vara värre för en tjej än en kille begriper jag inte.

Jättekul jäntan vill svetsa, good for her!!

En sak man ska tänka på är att då man svetsar med skyddsgas så är det till att hålla till inomhus. Ska du svetsa utomhus är det pinsvets eller MIG med flusstråd, (aldrig provat flusstråd, och har aldrig hört något bra om den metoden), som gäller.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Småbrukaren (trådstartaren)

#13 » 11:40:17, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så roligt att läsa alla svar! Bra länkar, säkerhetsaspekter och tips om svetsmodeller - tack!

Det viktiga i det här läget är inte att ta sikte mot en yrkeskarriär för vare sig mig eller dottern, så kan vi hitta genvägar för att få delar av metall att sitta ihop kommer vi nog gärna att ta dem. Jag hade/har inte riktigt fattat det där med automatik ("Synergic") i vissa svetsmodeller, men om det tänker jag (i alla fall nu) att det låter som en mycket lockande genväg, även om vi missar viss förståelse för själva processerna till en början.

Telwin-svetsen går bort från listan, även om vi inte kommer att svetsa många timmar. Stahlwerk, som ni tipsar om ser ju väldigt fin och prisvärd ut, men Tyskland är rätt långt bort om det skulle bli någon garantifråga, så jag tittar hellre på det svenska utbudet. Frågan är om steget till 3-fas är värt att ta eller om det är vettigt att börja med en hyfsad 230V-maskin tills vi ser vilka behoven faktiskt är. I så fall kanske det blir Migatronic Rallymig 161i ändå...?

1 person gillar det här inlägget.
Småbrukaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802

Toost

#14 » 16:00:21, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger Migatronic rallymig.
jag har en själv och är därför partisk, men , jag är även utbildad svetsare och har jobbat som svetsare ett par år.
Rallymigen har flera fördelar som talar för den även om den är dyrare än vissa konkurrenter.
Service. alla seriösa serviceleverantörer tar Migatronic men tveksamt stahlverk (?), kanske Telvin.
Den har "synergistic" vilket är mycket bra om man inte har så stor erfarenhet och viktigare, om man vill att det skall bli ok på första försöket.
Många svetsjobb är mycket korta, kanske bara 2 loppor för att hålla en mutter på plats.
Klassiska MIG/MAG maskiner kräver att man justerar det som Marcus beskriver ovan, men då behöver man också svetsa ett par provsträngar för att hamna rätt.
Och ha kunskapen om vad som är / blir rätt vilket är svårare för den ovane.
Med en synergistisk maskin ställer man bara tjocklek på svetsgodset , därefter blir det "rätt ok" . -Är det tjockt gods ställer jag på max .
Rallymigen kan både svetsa "trådrulle" alltså mig/mag i stål / rostfritt, den kan även sk MIG Brazing även om det är lite ovanligare.
samt svetsa Pinne, MMA. ( det kan inte den länkade Telwin) Den har dessutom en tillräcklig tomgångsspänning för att tända pinnar av typen 48.00.

Jag har kört min med både "No gas " och med både ren argon i rostfritt och aluminium och blandgas för stål. Aluminium fick jag inte att funka som önskat men övrigt funkar bra.
Man ska dock ha i minnet att det är en 220V maskin och är jobbet att reparera spruckna grävskopor är det lite tamt. Då är 3 fas maskiner ett bättre val.
( den svetsar 3,2 mm pinne utan problem.)

Både MMA och Mig/MAG sprutar loppor och ryker. Jag svetsar alltid utomhus pga brandrisk och röken.
Det gäller bara att se till att ev skyddsgas inte blåser bort.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Småbrukaren (trådstartaren)

#15 » 22:34:59, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Toost, det var viktig input i frågan! Hur tjocka material anser du att Rallymigen klarar?
Småbrukaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se