Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa skopa

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Göran Ekman

#16 » 08:40:05, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggskopa !
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



silverryggen

#17 » 21:12:16, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ianews skrev:Välj iaf en rörtråd som man kan köra i alla lägen. 15.14 finns inte längre i Esabs svetshanbok. Det är tydligen en rutil rörtråd. 1,2 mm brukar vara bäst á ca 190 ampere och ca 30 V för att få en fin ljusbåge, man får laborera. Argon + 20% CO2 skyddsgas.


Go kväll
Jag sökte precis på Tubrod 15.14 och den finns fortfarande på Esab:s hemsida i alla fall.
Det är säker en bra rörtråd att svetsa läge med.
Själv har jag hittat en ny favorit nämligen Esab:s Tubrod 15.17 ,denna tråd är inte billig,jag vet men står helt i en
egen klass jämfört med Nittetsu SF3 A, Oerlikon Fluxofil 20HD ,Elga DWA 50 är rörtrådar som jag har svetsat
mycket med.
Esab:s Tubrod 15.17 är helt underbar att svetsa läge med ,parameterboxen börjar vid 21 volt & 110 ampere ,jämfört med
Nittetsu SF3 A 21 volt & 180 ampere vilket är en enorm skillnad att svetsa stigande läge ( PF läge)
Det finns ju ett ordspråk "du får vad du betalar för" och detta tycker jag stämmer bra på denna rörtråd.
Oerlikon Fluxofil 20 HD var också bra,men så kursade Oerlikon nere i Malmö tyvärr...

Med vänlig hälsning
Silverryggen
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Oskar H och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se