Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Bygga egen MC-tank, svetsning, hårdlödning

91 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera svetsning här

busse (trådstartaren)

#1 » 21:39:51, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planerar på att bygga en egen tank till min GSX750ES som är tänkt att bli en tank som är lite classic race inspirerad av Suzuki XR69.

Tanken är att göra den av 1 mm stålplåt och jag har gassvets att svetsa eller hårdlöda med, frågan är om jag är nog duktig att svetsa så det blir tätt, sen är frågan hur det går att löda, kan man löda kant i kant?

Vad ska man tänka på vid gassvetsning och hårdlödning, alla tips på vad hur man ska göra, slipning, förberedelser mm innan svetsing, lödning är intressant.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Orsa

#2 » 21:52:36, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löda kant i kant med 1 mm går inte.

Kör på. Nån gång ska ju vara första gången.
Men det kommer vara äventyrligt. Ska tanken ha mest välvda ytor håller det emot bäst mot dragningar och krympning. Hade du tänkt planare sjok utan förstyvning och lägger värme där så lär det bli att rikta, glidhamra och tenna en del.
Det blir säkert bra bara det blir spacklat och lackat men om du känner dig nöjd själv, du som sen vet allt fix och plåstrande som gjorts är upp till dej.
Kör på och visa bilder så vi får lära oss hur man gör en tank.
Har du kollat vad som kan finnas på youtube?
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

G-son

#3 » 21:54:47, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såvitt jag vet är lödning kant i kant något man helst vill undvika, man vill ha större fogyta (t.ex. överlapp) för att få en stark fog.

Jag har läst att det finns tre viktiga saker att tänka på när man hårdlöder:
1: Metallen ska vara ren.
2: Metallen ska vara djävligt ren.
3: Metallen ska vara förbannat ren.

Ett skämt givetvis, men inte helt utan sanning. Förarbetet är som vanligt det viktigaste.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

PerÖ83

#4 » 21:59:19, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen svetsare men jag har tillverkat div bränsletankar genom åren! och då har jag valt att gas svetsa, för att då är det lättast att få det tätt efter några försök och svetsfogen blir mer lik grund materialet, så då går det bättre att efterbearbeta plåten.
Om du löder är det stor risk att det spricker om du behöver efterbearbeta.

När du sedan är "färdig" men har ett litet hål, då kan det vara värt att löda.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

busse (trådstartaren)

#5 » 00:22:57, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna tank kommer att vara hyfsat enkel med motorcykel mått mätt, en ganska kantig historia. Att forma till plåten tror jag ska gå hyfsat även om jag inte är nån superplåtslagare så har jag ju i alla fall lyckats hyfsat med att få till en sadel och sidokåpa till en Honda och göra en bakskärm till en Triumph Thruxton, bakskärmen klarade sig från spackel så när som på några märken från krym och sträckmaskinen.

Då kanske det är att försöka ge sig på det hela med gassvetsen och svetsa, har försökt hitta nåt på Youtube men det svetsas ju uteslutande tig i dess klipp.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

magnusk750

#6 » 01:30:07, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man lödde ihop tankar för länge sedan, före ww2, gjordes man som tungor i ena plåten, bildar karaktäristiskt snyggt zick-zackmönster och gick att forma till runda former. Vet inget om hur det gjordes i detalj, men det kanske går att hitta om man letar, eller kan få titta på en sådan tank.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#7 » 18:58:31, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mässinglod hade jag kört med. Mindre risk att plåten slår sig oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#8 » 19:23:56, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har följt dina byggen gillar det jag ser.
Ju mer jag ser av det du jobbar med, ju mer får jag känslan av att en TIG svets skulle passa in i din verksamhet. Och du kommer väldigt långt med en enkel enfas likströmsmaskin. Du får då även möjlighet till TIG lödning .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Verktygsmakaren

#9 » 19:29:41, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsade ihop ett nytt expansionskärl till en Caterham 7 med TIG:en och kiselbronstråd som tillsats för ett tag sedan. Som att löda fast med tigsvetsen.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

busse (trådstartaren)

#10 » 19:38:52, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina erfarenheter av hårdlödning så borde det gå att hårdlöda vissa delar på en tank, men jag hade ju väldiga problem på vissa bitar på Honda insuget, medan andra gick som smort och blev snygga och täta direkt. Det är ju att jag kommer att måsta svetsa kant i kan som jag tror ställer till det. Låter man sidorna gå ner runt botten som ett liggande T så borde man kunna löda ihop plåtarna med mässing i den 90 graders v7nkel som då skapas.

En tig vore nog en väldigt bra och ha grej, hur funkar de enkla billiga maskinerna? Hur hög är inlärningströskeln för tig? Vissa säger att man man svetsa gas så lär man sig fort svetsa tig? Är väl ingen gasdvetsare av rang men vet ju på ett ungefär hur man ska göra och får ju ihop saker med gasen.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#11 » 23:39:28, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om Esab Rouge 200i Pro? Kan inte klistra in länken, ska ha HF tändnìng vilket väl är att man startar and knappen på handtaget? Denna svets verkar ligga på just under 10000 kr.

Jula säljer en variant som heter Rouge 150 vilken jag tror räcker till strömmässigt men den här väl lift för tändnìng till tig paketet. Jula verkar inte sälja Esab tig paketet men svetsen kostar ju 4000 kr och ett tigpaket kostar väl runt 3000 kr så det är något billigare.

Vad tror ni, det tråkiga är väl att man inte kan svetsa aluminium men svart och rostfritt går ju bra, sen är det ju ibland smidigt med en liten pinnsvets som enkelt kan tas med om det behövs.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#12 » 23:44:15, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du kollat med Stahlwerk i Tyskland om de har någon i lämplig prisklass för hobbybruk. Leveransen tog någon vecka när jag beställde en plasmaskärare från dom. https://www.welding-machines.com/kombi- ... sanlagen_1
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

marcusw

#13 » 00:21:40, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskuteras det svetsning av tunnplåt och någon inte diskuterar utifrån termen "CuSi3" så är min starkaste rekommendation att googla det samt att söka inne på YouTube efter samma term - garanterat kunskapslyft och tillbakatransformering från 80-talet fram till nutid !

CuSi3 som 0,6/0,8mm tråd ger exceptionellt låg sträckenegi och det kan man inte tävla mot med TIG, inte ens genom att labba med puls och frekvenser. Starkt blir det också samt att man kan göra saker i konstruktionen som är omöjligt med vanlig mig/mag utan att det slår sig som en vändåtta, att blanda olika materialtyper av stålplåtar, olika tjocklek samt blanda rostfritt och vanlig plåt fungerar utmärkt med CuSi3.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

busse (trådstartaren)

#14 » 01:14:57, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Diskuteras det svetsning av tunnplåt och någon inte diskuterar utifrån termen "CuSi3" så är min starkaste rekommendation att googla det samt att söka inne på YouTube efter samma term - garanterat kunskapslyft och tillbakatransformering från 80-talet fram till nutid !

CuSi3 som 0,6/0,8mm tråd ger exceptionellt låg sträckenegi och det kan man inte tävla mot med TIG, inte ens genom att labba med puls och frekvenser. Starkt blir det också samt att man kan göra saker i konstruktionen som är omöjligt med vanlig mig/mag utan att det slår sig som en vändåtta, att blanda olika materialtyper av stålplåtar, olika tjocklek samt blanda rostfritt och vanlig plåt fungerar utmärkt med CuSi3.


Tror en här i byn brukar, brukade (vet inte hur mycket han är igång nu) svetsa bilplåt med det, han brukar säga kopparsvets, men frågan är om man kan svetsa en tank så den blir tät med miggen och den tråden?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#15 » 01:19:22, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:har du kollat med Stahlwerk i Tyskland om de har någon i lämplig prisklass för hobbybruk. Leveransen tog någon vecka när jag beställde en plasmaskärare från dom. https://www.welding-machines.com/kombi- ... sanlagen_1


Nä dom var ju billiga dom maskinerna dom har, är ju halva priset mot Esab men hur är kvalitén på dessa? Denna kunde kanske vaea nåt, https://www.welding-machines.com/DC-TIG-200-PULSE-ST
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se