Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Bygga egen MC-tank, svetsning, hårdlödning

91 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera svetsning här

Toost

#61 » 18:32:37, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaja, men då är de ju gratis, butiksägaren ger bort alla kundvagnar som står utomhus, det vet ju alla !
( åtminstone verkar en del människor tro att det är så...)

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Göran Ekman

#62 » 19:05:08, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om dom som har köpt in kundvagnarna har något utpris på kundvagnarna om man villköpa en kundvagn vet jag inte .
Men skulle man leta efter något är det nog den kraftigare varianten typ de som finns på IKEA som man lastar prylarna från tag själv lagret på.
Var man kan köpa begagnade kund vagnar vet jag inte.
Att stjäla en kundvagn känns lite darrigt . Själv har jag köpt hjul till mina byggnationer på jula eller Biltema.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busse (trådstartaren)

#63 » 20:39:18, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte Puulio vagnen nu, efter bastu och två starköl efter att gått av jouren idag :wink:

Fick svar av Puulio att hyllan för svetsen är 45X28 cm så då passar den till Stahlwerk svetsen, vet ju helt klart att denna vagn inte kommer att vara så stabil så jag räknar kallt med att vissa förstärkningar kommer att krävas.

Känns dock som att bygga en svetsvagn kommer en bit ner på min prislista, få dit digitaler och finmatning på fräsen känns mer prioriterat och sen börja med vad denna tråd handlar om, att börja bygga tanken på GSX:en

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#64 » 20:42:50, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: De kastas "vida omkring".
Butikerna tycks inte bry sig om att hämta dem.
De samlas upp av andra markägare, o eftersom butikskedjorna inte hämtar sina vagnar åker de på tippen.
I detta skiljeläge mellan markägaren, vars mark dessa vagnar dumpats på, och transporten till tippen, så kan man förhandla med markägaren.

Förr, då -hämtades- , vagnarna och de betraktades som butikens egendom. Polisen var butikerna behjälplig ock. Sedan Sthlms polisen beslutade att värden under 10 000kr kommer inte att leda till polisär aktivitet, så har kundvagnar blivit "värdelösa"...

Kundvagnar hittas precis över allt ute i vår natur. De har en unik förmåga att resa vitt och brett omkring.

Hör med ex., Stena Metall om de kan tänka sig att skiljas från skrotade vagnar, mot en rimlig ersättning.
Dräller formligen av dem hos dem.
:back_to:

Den GS850G fick en -stor- tank genom breddning. Deben gjorde jobbet på en svetsfirma i Upplands-Väsby. Han berättade att det var -långt- mycket svårare att få tätt än han trodde det skulle vara!... Tackvare de 35L han fick den till (från 20) så blev resan till Indien "lätt"; körde hela vägen, genom EU, Turkiet, Iran, Afghanistan, Pakistan, och sedan Indien :-) Generatorn höll hela vägen. Sålde sedan cykeln några år efter hemkomsten - generatorn gick som en klocka och tanken, den höll tätt!
dc_lindberg @ BMW, BMW /7, R60, R69, R75, R80, R100, generator, bilgenerator
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#65 » 21:42:23, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hitta kundvagnar i Överkalix utan att stjäla lär vara svårt, bara två butiker Ica och Coop så då känns det bättre att köpa en vagn från Finland:wink: Är väl inte omöjligt att jag bygger en bättre vagn i framtiden om nu Puulio vagnen visar sig vara alldeles för klen och inte går att förstäkra.

Finns en lokal kille som garanterat klarar av att svetsa en tank och det lutar nog att jag punktar ihop tanken och sen får han svetsa den, även om jag köper en tig så tror jag att inte att en bensintank till en hoj är det bästa objektet att börja med. Ska åka om och tala med honom om hur jag vill att man ska passa ihop grejerna som ska svetsas ihop.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#66 » 23:09:50, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag höll på att svetsa tankar så använde jag gassvets eller mag. När man hade slipat och putsat svetsarna så provtryckte jag med tryckluft och såpvatten. Då såg jag var jag hade fått porer som jag fick köra en till punkt på. Ibland var det som själva tusan att få tätt på vissa ställen men skam den som ger sig. De höll tätt för bensin av den gamla typen åtminstone över en sommar på en Triumph Twin
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

braha

#67 » 09:09:56, 21-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Om dom som har köpt in kundvagnarna har något utpris på kundvagnarna om man villköpa en kundvagn vet jag inte .

Var man kan köpa begagnade kund vagnar vet jag inte.

Jag antar att när en kundvagn går sönder hos butiken, har dom inte resurser att reparera, utan kastar den.
Prata med butiksansvarig att du kan köpa/ta hand om deras objekt (löpande?) - win-win...
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

BM425

#68 » 11:00:53, 21-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dc_lindberg

#69 » 12:07:10, 21-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm...nu tolkades saker FEL...

Överkalix... skulle förvåna mig om de handlarna är så... ointresserade... av sin kundvagnar som de större butikerna här i Fjollträsk.

Lidl i Jakbosberg blev av med -samtliga- kundvagnar en natt i 2021. Måste varit ett beställningsjobb.
Nu talar jag om vagnar som "skrotas".
När annan dumpar annans egendom på annans mark => då kontaktar man polisen, som skiter i det..."får du lösa själv"... men att rör annans egendom som dumpats på ens mark är ett brott, egenmäktigande... så då kontaktar man trolig ägare som i bästa fall svarar att den drabbade får själv transportera egendomen till ägaren (?!)... å då inträffar förverkan! Ägaren får då på sig begränsad tid att hämta, gör den inte det, så förverkas egendomen. (exakta gränser vet jag inte - men föremål inlämnat till verkstad som inte hämtas inom 3 mån från det att kunden meddelats om att den skall hämta produkten anses då förverkad).

Problemet här är att "igen" vill "städa", vilket gör att dumpade vagnar blir "förverkade" och körs till tippen.

Rent strikt enligt lagen så skall ägaren ombesörja prompt hämtning av sin egendom, men... här "skiter de sina vagnar"... viss kan man lämna in dem till polisen som hittegods... men -vem- ska ombesörja och betala för den -frakten- ?... finns ju inga polisstationer längre... o plitarna hämtar inte upphittat gods... så vida värdet inte överstiger 10 000kr förstås... (eller hur var det nu?...)

Gråzon på sätt och vis, men ändock helt klart på lagens rätta sida.
Detta med dumpade kundvagnar -är- ett problem i storstaden och dess omgivning.

Förr fanns det något företag som åkte runt om hämtade vagnarna åt butikerna, men det är nog mer än 15 år sedan jag sist hörde något om dem.

Och... jag påpekade faktiskt att höra med skrotuppköparna o här i området är Stena Metall en som jag sett högvis med kundvagnar hos. Att köpa av dem för en rimlig slant är helt enligt lagen.

Så, inget mer om att... :coffee:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#70 » 14:44:45, 21-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag är på affärn så brukar jag få betala en tia för dom, är den inte min då?
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#71 » 12:17:24, 22-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nog ganska övertygad att jag skulle kunna svetsa en tank med mig och gassvets men frågan är om det är värt det? På Hondan så har jag ju lyckats konststycket att göra ett gastätt insug med de grejer jag har hemma men det är tveksamt om det var värt tiden och resultatet hade säkert blivit snyggare om jag bara punktat ihop grejerna och lämnat bort det för svetsning.

Ny har jag köp Puuilo vagnen men har en fundering, visst äkans detta köpet som svenskt och det blir det svensk moms då sidan är svensk slutar på .se och fakturan kommer från klarna även om grejerna skickas från Finland? Momsen anges ju inte på Klarna fakturan.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Verktygsmakaren

#72 » 14:00:46, 22-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkar ut för det lite då och då och det är ett otyg, har dom ett svenskt organisationsnummer är det svensk moms som gäller. Kontakta säljstället och begär en kopia på fakturan.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

busse (trådstartaren)

#73 » 09:16:17, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade detta men väldigt luddigt skrivet men attfå dom att dra av momsen verkar nog inte så lät https://www.puuilo.se/kundservice

Är väl inte hela världen med momsen som är en dryg tvåhundring på denna vagn. Får väl malla och fråga om jag kan få deras org nr. Men drar dom inte momsen direkt så åkar man väl på dubbel moms, finsk plus svensk moms :idea: om jag fattar det rätt om man ska redovisa det i företaget.

Jag kan väl ändå redovisa svensk moms trots den finska momsen vilket om inte annat gör att jag slipper betala in motsvarande belopp svensk moms om jag haft högre inkomst än utgifter det året och på så sätt tjänar ca 200 kr. Hade jag köpt vagnen momsfritt från Finland hade jag annars hade sparat ca 200 kr på vagnen och sen 200 kr mindre moms att betala in efter momsdeklarationen.

Intressant tråd, kul då det spårar ur från att löda en tank, till svetsköp, svetskärreköp och nu skattetekniska saker :wink:
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#74 » 09:39:26, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae... det du åker på är att kräva Finland på momsen, eller så måste du komplettera din momsredovisning med tillägg av momsskillnaden och det finska företaget i sig riskerar att kontaktas av den svenska momsfogden genom dess finska motsvarighet... (EU till alla röra ger...)

Enklast för finnarna är att de lägger på den -svenska- momsen och redovisar den mot den svenska staten (EU norm); alternativt så drar de av hela den finska momsen o du deklarerar den svenska i din bokföring.

...en -bra- revisor fixar detta åt dig (det är för sådant man betalar dem så "hut löst" ;-) - deras uppgift är att "trolla" med siffror ju!)

Du kan bortse från detta:
https://www.puuilo.se/kundservice
Tillsvidare är vi en nätbutik för privatkunder. Vi utvecklar nätbutiken så att den kan betjäna företagskunder i framtiden, men för tillfället har vi inte möjlighet att erbjuda företagskunder t.ex. alla betaltjänster såsom betalning med faktura. Det enda alternativet för företag är att köpa produkterna som privatperson, med moms.

De vill inte driva den linje mot EU... ej heller mot Finska skatteverket... envisas de blir det -kostsamt- för dem!... Ska räcka med att du säger till att du köper som företagare och att Finland tillhör EU... Vill de inte följa lagstiftningen, så...
Personligen så hade jag inte ens övervägt att handla av ett företag som väljer att öppet meddela att de inte följer lagen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Verktygsmakaren

#75 » 12:15:25, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Momsen ska vara specificerad på kvittot/fakturan, sen är det upp till dig om du vill dra av den. Lägger det finska företaget på svensk moms är den redovisningsbar. Om du kan dra av finsk moms vet jag inte, har själv handlat en del på ebay med priser som varit betydligt lägre än om jag hade köpt motsvarande här i Sverige, då har jag inte brytt mig om ev moms.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se