Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Bygga egen MC-tank, svetsning, hårdlödning

91 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera svetsning här

marcusw

#76 » 01:13:40, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsatt offtopic : Här i stan har vi Samhall som åker 4 gubbar i bil med släpvagn och hämtar bortsprungna kundvagnar i "utsatta" förorter tillbaka till köpladorna.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



busse (trådstartaren)

#77 » 11:05:47, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I detta fall är det ju små summor det rör dig om då det är när tveksamt om det är värt besväret att lägga ner allt gör mycket jobb. Kollade skatteverkets hemsida och om jag fattat rätt så ska momsen dras av av säljaren vid köpet och sen ska köparen redovisa och betala in svensk moms. Vet att detta utnyttjades förr vid köp i Finland då det ofta räckte med att säga ett svenskt vat nr så fort dom bort momsen. Då jag uppgav mitt vat nr på Stahlwerk sidan i kassan räknades priset om till utan tysk moms.

Man kan ju malla Finnarna och begära en kvitto kopia men så mycket mer arbete vet jag inte om jag lägger ner, vagnen är ändå runt 500 kr billigare än på andra ställen däran kan hittade för runt 1600 kr.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

QV_

#78 » 11:22:53, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har ju köpt några "småsaker" från utlandet men eftersom jag inte ids att särredovisa utlandsköp i momsdeklarationen så sätter jag upp hela summan som inköp utan moms.
Hurvida detta är ett lagligt förfarande har jag ingen aning om, men för 200 kr (som det var i mitt fall) så blir det så. Man följer den breda vägen...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#79 » 20:20:41, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För lite pengar att ... om, men... "rätt ska vara rätt"...
De har ju helt klart satt i system att inte ha en fungerande ekonomiavdelning... att medvetet och systematiskt... Köper man ändå av sådan så stödjer man deras "verksamhet"... protesterar man... så kommer de ihåg en o det har ju sina konsekvenser...

100kr frakt (hem till dörren?) - taget!
Momsen är... det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#80 » 15:18:51, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom idag! (26/12-2021).

Om du inte redan köpt, så kan kanske denna vara ett alternativ?
...hur får man den från Lidl Tyskland till Svedala Socken?...


https://www.lidl.de/p/gude-schweisswage ... 5056ae4067

Güde Schweißwagen GSW200
Maße (LxBxH): 705x385x775 mm
Ablageflächen: 3 Ebenen
Räder: 2 Lenkräder hinten

-16%
UVP: 59.90
49.99 inkl. MwSt. zzgl.

Artikelnummer:
100275594
Bild

Beschreibung
Mobiler Schweißgerätewagen mit leichtlaufenden Lenkrädern

Der Güde GSW 200 ist ein praktischer, mobiler Schweißwagen, der immer schnell an Ort und Stelle ist. Durch die angebrachten Räder können Sie den Schweißwagen dort aufstellen, wo Sie ihn gerade benötigen, so haben Sie stets alles griffbereit. Mit den 3-stufigen Ablageflächen steht Ihr Schweißgerät auf ptimaler Arbeitshöhe und bietet zudem ausreichend Platz, um Schweißhelm, Werkzeug und Co. zu lagern. Die Gasflasche stellen Sie hinten auf das Gerät und befestigen sie sicher mit zwei verstellbaren Ketten.
•3 Ebenen zur praktischen Ablage
•Leichtlaufende Lenkräder und Bockrollen für müheloses Bewegen
•Flaschenhalterung mit 2 verstellbaren Ketten zur sicheren Befestigung
•Zwei seitliche Aufhängungen für Schweißkabel u.a.
•Genügend Platz für Schweißgerät, Zubehör und Gasflasche
•Tragkraft: 40 kg (Anm: :klia:... Totalvikt :!: https://de.wikipedia.org/wiki/Tragkraft :thumme: )
•Gewichtsbelastung: max. 27 kg (Anm:... :klia: ... men... här översätts tragkraft med max last... https://www.collinsdictionary.com/dicti ... /tragkraft ... :klia: )
•Lieferung erfolgt ohne Schweißgerät und Zubehör

Material
Metall

Maße
•Länge: 705 mm
•Breite: 385 mm
•Höhe: 775 mm

Gewicht
Bruttogewicht: 12 kg


https://www.lidl.de/q/brand/guede/b2541
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#81 » 06:09:05, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lidl vagnen ser ju ut väldigt likt Biltemas vagn. Har redan beställt vagnen från Puuilos, beställde den efter att jag fått reda på måtten på hyllan och den är skickad från Finland. 500 kr extra mot Biltema men då fick man istället fyra lådor.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Göran Ekman

#82 » 08:17:12, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och skulle vagnen från Finland vara för vinglig har du resurser på svets sidan att förstärka den. Med det jag sett på bilderna känner jag att du har valt rätt vagn.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busse (trådstartaren)

#83 » 10:00:08, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vagnen från Finland med lådhurts borde ju vara något stadigare än biltema Vagnen som bara har ett hyllplan då hurtsen i sig borde styva uppnått mer än ett hyllplan. Som du säger borde man kunna förstärka den om den är vinglig då man har tillgång till, pinne, gas, mig och nu även tigsvets

Vagnen ska levereras hemma f.d kungliga trumpetverket idag men tyvärr befinner jag mig nästan 70 mil bort, en argonflaska är också reserverad på järnaffären och svetsen skulle levereras 23:e men då var jag på väg bort jag sa att dom kan ta den den 3:e. Om inget strular ska jag kunna vara igång efter nyår. Dock har jag lovat att fixa sovrummet och trapphuset för husfridens skull men det är ju inte omöjligt att man måste tigsvetsa fästen till en custombyggd sänggavel eller nåt annat smått och gått :wink:

En fråga om rotgas, funkar argonmix som man har till miggen (eller det är väl mag då?) som rotgas om man tex ska svetsa nytt snyggt insugsrör till kompressor Hondan i aluminium eller rostfritt? Jag har ju redan nu två flaskor och ska man köpa den där dubbelutgången till Airliquide flaskan kostar den ju nästan lika mycket som en till flaska fördelen är bäl kanske att man harböttre flödesmätare i den mot ratten på flaskan. Längre fram lär det ju bli mer rörsvetsning då det ska byggas CB250N turbo.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#84 » 23:17:44, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vagnen monterad och klar, med tanke på priset så får man väl vara nöjd och var ungefär som förväntat. Lite dåligt packad så lite sprapmärken var det på några grejer men inget man tänker på och jag var inställd på att det skulle vara så efter att läst om liknande vagnar på nätet. 1089 kr tycker jag den är värd men på Amazon kostar dom uppåt 1600-1700 kr och det tycker jag nog inte att den är värd, då skulle jag nog hellre köpa Stahlwerks vagn för 200 euro.

Den är lite vek vilket ju inte var oväntat men själva lådhurtsen och hyllorna binder ihop det hela så skulle bara bottenplattan vara styvare skulle den nog bli bra mycket bättre. Hörnen på bottenplattan och hyllorna är inte ihopsvetsad så bara det skulle nog göra lite men några vinkeljärn på undersidan skulle nog göra susen.

Lådorna är väl också okej och funkar hyfsat bra men nån större kvalitets känsla har dom inte och skenorna ser ut lite klena men skenorna är gjorda så att hela lådan går att dra ut. Skulle nu lådorna ge upp så är det bara att lossa lådhurtsen och då får man en vagn liknande Biltemas med bara en hylla.


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#85 » 22:23:51, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två kvadratmeter plåt är inhandlat, ett tanklock kom idag och så är tigsvetsen och argonflaskan på plats. Alltså nu finns det förutsättningar för att bygga en ny tank nu hänger det nog mest på handhavandet att kunna forma plåt och svetsa som är den stora haken :wink:

Har bara ställt upp grejerna då jag snöröjt hela kvällen ska röja i garaget så jag vågar svetsa sen blir det att böra testa sig fram. Får verkligen se hur detta går om man kan lära sig svetsa så man får ihop en tank.

Får återkommande då jag testat svetsen.


Bild

6 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#86 » 22:26:21, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att försöka lära mig detta med tigsvetsning och det går väl bättre, mindre och mindre doppningar av elektroden och ibland funkar det okej och ibland blir det skit. Tycker det äf lite halvsvårt att ställa in svetsen men det kommer väl förhoppningsvis det med. Har bara svetsat 1 mm svart plåt och har konstaterat att runt 30A med puls och 4 takt är det som funkar hyfsat då men jag har insett att nån bensintank blir det inte denna vinter, möjligen ett rostfria avgassystem till Hondan och ny nedredel och slut på GSX:ens 4-1 systemen.

Funderingar ok flödesmätare till gasen skulle det funka med att montera tex en sån här mätare https://duab.se/garage-verkstad/svetsar ... ig-16l-min på vagnen eller svetsen och bara köpa slangnipplar och ha den på slangen mellan flaskan och svetsen? Finns ju riktigt billiga flödesmätare på Amazon https://www.amazon.se/dp/B07VNF8DW9/?co ... _lig_dp_it men undra hur tillförlitlig dom är?

Funkar det så skulle ju ett två flödesmätare, ett T-rör och tre slangnipplar bli ett hyfsat billigt system för att även svetsa med rotgas. Har i alla fall beställ en sån där flödesmätare man blåser igenom, elektroder och tillsatsmaterial från svets.pro. Köpte även gaslinser och gaskåpor til dessa där.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

marcusw

#87 » 04:24:44, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Diskuteras det svetsning av tunnplåt och någon inte diskuterar utifrån termen "CuSi3" så är min starkaste rekommendation att googla det samt att söka inne på YouTube efter samma term - garanterat kunskapslyft och tillbakatransformering från 80-talet fram till nutid !

CuSi3 som 0,6/0,8mm tråd ger exceptionellt låg sträckenegi och det kan man inte tävla mot med TIG, inte ens genom att labba med puls och frekvenser. Starkt blir det också samt att man kan göra saker i konstruktionen som är omöjligt med vanlig mig/mag utan att det slår sig som en vändåtta, att blanda olika materialtyper av stålplåtar, olika tjocklek samt blanda rostfritt och vanlig plåt fungerar utmärkt med CuSi3.


Ok, men om man nu verkligen inte vill gå den enkla vägen och köra tunnplåt med mig/mag och CuSi3 då ? Är det sant att man kan köpa CuSi3 som 1,6mm pinnar till TIG och då faktiskt få ett bra resultat något enklare än med vanlig tråd ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Verktygsmakaren

#88 » 10:30:47, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt svar men när du väl kan det är det inte lika svårt :smile:

När väl den liggande kant i kant fogen börjar fungera kan du testa med stående hörnsvetsar, det är rätt enkelt och du behöver bara följa smältan efterhand som den "rinner"
Använder du inte tillsatstråd och bara ska smälta ihop plåten måste du ha så liten spalt som möjligt, det räcker med någon tiondels spalt för att det ska smälta isär. Ju tjockare plåt desto större marginal. Har inga problem med 0,5mm spalt på hörnsvets när jag svetsar 3mm aluplåt, får mata på med mer tillsatstråd bara.
Har bara kört 4 takt när jag svetsat långa sträckor men det har jag slutat med, varför vet jag faktiskt inte.

marcusw skrev:Ok, men om man nu verkligen inte vill gå den enkla vägen och köra tunnplåt med mig/mag och CuSi3 då ? Är det sant att man kan köpa CuSi3 som 1,6mm pinnar till TIG och då faktiskt få ett bra resultat något enklare än med vanlig tråd ?


Svetsar en del med Mig/mag men jag har ingen känsla av att ha någon större kontroll, inte om man jämför med tig. Funkar i bitar som är för tjocka för tig men för tunna för pinne. Sikta, tryck och se, kolla hur det blev och justera därefter :smile:
CuSi3 är betydligt enklare att använda om det är tunn plåt, jo det finns som tillsatstråd till tig.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

busse (trådstartaren)

#89 » 10:35:41, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:
marcusw skrev:Diskuteras det svetsning av tunnplåt och någon inte diskuterar utifrån termen "CuSi3" så är min starkaste rekommendation att googla det samt att söka inne på YouTube efter samma term - garanterat kunskapslyft och tillbakatransformering från 80-talet fram till nutid !

CuSi3 som 0,6/0,8mm tråd ger exceptionellt låg sträckenegi och det kan man inte tävla mot med TIG, inte ens genom att labba med puls och frekvenser. Starkt blir det också samt att man kan göra saker i konstruktionen som är omöjligt med vanlig mig/mag utan att det slår sig som en vändåtta, att blanda olika materialtyper av stålplåtar, olika tjocklek samt blanda rostfritt och vanlig plåt fungerar utmärkt med CuSi3.


Ok, men om man nu verkligen inte vill gå den enkla vägen och köra tunnplåt med mig/mag och CuSi3 då ? Är det sant att man kan köpa CuSi3 som 1,6mm pinnar till TIG och då faktiskt få ett bra resultat något enklare än med vanlig tråd ?


Visst är det såna här trådar du söker https://www.svets.pro/tillsatsmaterial/ ... /tig-cusi3
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#90 » 10:55:36, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att nu får det vara slut på att bara svesta på blåtbitar så jag funderade på ett lämpligt projekt som tål att misslyckas. Första "produktionssvetsningen" med tigsvets fick bli en lös 4-1 kollektor till GSX:en, delarna verkar i alla fall sitta ihop. Nästa fördel är att den sitter under hojen så den syns inte så mycket.

Bild

Så här kan jag ungefär få till det om det inte är lite spalt, säg mellan 0,5-1 mm spalt. Inte så snyggt men faktiskt inte mycket sämre än svetsarna på 4-1 systemet som sitter på GSX:en.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se