Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

ESAB A10 MVC 30 matar inte tråd

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Rooster265 (trådstartaren)

#16 » 15:36:31, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Här matas ju bryggan med 42 V AC, så vilket som helst bör hålla bra.

Toleransen på elektrolytkondensatorn spelar ingen roll i det här sammanhanget.


Okej vad bra, då beställer jag lite saker så får vi se hur det blir. Uppdaterar här med resultaten. Tack för hjälpen, alla som varit inblandade! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Rooster265
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:28, 01-05-2017
Ort: Jämtland, Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200
ASJ Parca 854
Fordon Super Major - Traktorgrävare
Ursus C385



Rooster265 (trådstartaren)

#17 » 10:46:08, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag tillbaka med en uppdatering.
Jag fick komonenterna för ett tag sedan och efter byte av bryggan, dioderna och någon kondensator på kortet så fungerar matningen nu igen.

Bild

Tusen tack till alla som hjälpt till! Förhoppningsvis är det någon annan som stöter på samma problem i framtiden och kan dra nytta av allt ni lärt mig här.
På återseende!

3 personer gillar det här inlägget.
Rooster265
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:28, 01-05-2017
Ort: Jämtland, Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200
ASJ Parca 854
Fordon Super Major - Traktorgrävare
Ursus C385

Rooster265 (trådstartaren)

#18 » 11:08:11, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått ett nytt problem nu. Helt plötsligt stannade inte trådmatningen när jag släppte avtryckaren utan den matar tills jag vrider av strömmen. Det visade sig att relä nummer 4 i elschemat inte släpper som det ska. Har mätt spänningen till spolen och där fungerar allt som det ska men det verkar som att vipparmen fastnar i "på-läget". Är det någon som vet vart man kan få tag på ett dånt relä nuförtiden?

EP371 Z04AA 42V 50Hz Tc1 Står det på märkbrickan.
Rooster265
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:28, 01-05-2017
Ort: Jämtland, Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200
ASJ Parca 854
Fordon Super Major - Traktorgrävare
Ursus C385

torbjorn_forsman

#19 » 21:16:46, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir reläspolen helt spänningslös då du släpper knappen? Några bilder på pinningen på undersidan av relät kan underlätta identifiering av det.
Annars är det väl inte omöjligt att det går att reparera relät. Troliga fel kan vara t ex brännmärken på kontakter som gör att de vill haka fast i varandra, eller någon returfjäder som har gått av eller är utmattad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rooster265 (trådstartaren)

#20 » 12:12:10, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Blir reläspolen helt spänningslös då du släpper knappen? Några bilder på pinningen på undersidan av relät kan underlätta identifiering av det.
Annars är det väl inte omöjligt att det går att reparera relät. Troliga fel kan vara t ex brännmärken på kontakter som gör att de vill haka fast i varandra, eller någon returfjäder som har gått av eller är utmattad.


Ja den blir spänningslös när jag släpper avtryckaren. Jag plockade isär relät och precis som du sa var vissa kontakter brända och ojämna. Hur reparerar man dem bäst? Jag testade att lägga lite lödtenn och sedan fila ner till rätt dimension men det blev brännmärken och samma symptom efter bara någon minut.


Bild
Bild
Rooster265
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:28, 01-05-2017
Ort: Jämtland, Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200
ASJ Parca 854
Fordon Super Major - Traktorgrävare
Ursus C385

torbjorn_forsman

#21 » 13:18:31, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lödtenn är högst olämpligt material för reläkontakter. Kolla vilken kontakt det är som blir mest bränd och vad den har för funktion i svetsen. Det kanske är någon otrevlig induktiv last som ger ljusbågar vid varje brytning pga att någon gnistsläckarkomponent (RC-nät, varistor, zenerdiod etc) är trasig, i så fall bör ju det åtgärdas.

För att ersätta relät så föreslår jag att du ägnar en stund åt att söka hos de stora elektronikdistributörerna (Farnell, Mouser, RS Components, TME m fl), använd deras sökverktyg för att gränsa in sökningen till kretskortsmonterade reläer med rätt antal poler, manöverspänning osv, och kolla om det finns något med hålbild som passar på kretskortet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se