Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kemppi 163s

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Hundidioten (trådstartaren)

#1 » 13:55:44, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, ny på forumet men här verkar finnas mycket hjälp. Jag köpte mig en gammal Kemppi 163s som stått länge men verkar vara i gott skick. Hur som helst så startar den inte, går ej att trycka in säkringen. Utlöst hela tiden, trycker man in den så hör man ett svagt brummande. Även jordfelsbrytaren har löst ut om man håller in säkringen. Nåt tips var man kan börja?
Mvh Hundidioten
Hundidioten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:20, 18-04-2022
Sverige



Michael Meier

#2 » 16:40:10, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förklara lite mera,

Vad är det för säkring, som inte går att trycka in?

Börja med att rensa anslutningarna så gott det går, minimera anslutna positioner, när du nått dit (JFB inte bryter) återmontera och provkör varje inkopplad del in den mån det går, det kan vara CEE kontakten, skarvkabeln, kylfläkten.

Det räcker med att kablarna till maskinen inte passar ditt vägguttag, så börja enkelt med felsökningen.

Vad menas att det inte går att starta ?
Vad brummar och närdå ?
exakt när bryter JFB ?
Är det när du stoppar in stickkontakten i vägguttaget eller när du flyttar vredet från 0 till 1 ?
eller när du trycker på avtryckaren i svetspistolen.

JFB bryter när ingående ström tar villovägar på den totalt anslutna utrustningen efter denna JFB, (oftast via skyddsjord) även nollan kan ta villovägar via skyddsjord, och glöm inte bort att det kan vara droppen som får bägaren att rinna över, 30mA i buffert, nyttjar du 25mA av bufferten på annat som läcker över har du enbart 5mA kvar till svetsen.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hundidioten (trådstartaren)

#3 » 17:48:00, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Nu har jag hämtat den, frågade ägaren om säkringen men han menade nog kontaktorn. Han höll den intryckt så gick jfl. Jag provade att dra igång den nu men helt tyst, testade lite snabbt att trycka på kontaktorn och då brummar det till lite svagt. Hände inget med min jordfelsbrytare i mitt hus. Vet ej hur han gjorde iofs. Det är ström på alla faserna dit i alla fall. Menar du att faserna ligger olika i cee kontakten? Funkade med förra svetsen. Hur som helst den är helt död i alla fall när man vrider på startvredet.
Hundidioten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:20, 18-04-2022
Sverige

Michael Meier

#4 » 19:12:51, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska någon överhuvudtaget trycka på kontaktorn manuellt? anledningen till att den brummar är ofta att den är sämre än ny, ungefär som sämre anliggning av en kastrull på induktionsplatta.. Brummandet kommer från magnetfältet som "håller ihop" kontaktorn, finns bot men det kostar pengar.
Det är ingen poäng att trycka på kontaktorn för hand, du bränner kontaktytorna och skapar ingenting i slutledning om vad som är fel.
Kontaktorn ska dra när knappen på pistolhandtaget aktiveras, finns diverse knappar och en ratt på fronten som interagerar med knappen på pistolhandtaget och "automatiserar" pulssvetsning..

Om du börjar med att ta bort slangpaketet och bygla lågspänningsstiften (fejka knapptryckning) du kan titta på svetssidan om det är en eller två tunna sladdar till snabbkopplingen.

Förbered dei på att det är komponenter på kretskortet som har gett upp, ofta huvudanledningen till att dessa svetsar säljs..

Kan du med elektronik eller känner någon som kan felsöka? (det är ett förhållandevis simpelt kort om du jämför med någon ny svets.

Angående faser /nolla/skyddsjord i CEE-kontakten, nei, jag menade att innan man börjar mer avancerad felsökning kan det vara tillrådligt att öppna svets och Cee-kontakten och se till att det är rätt kopplat eftersom du inte har den blekaste aning om hur någon annan har kopplat, typ att bekräfta korrekt och oskadade kopplingar, kontroll för kontrollens skull (bra för självkänslan) : )

För varje sak du kan bekräfta OK, så minskar du förhoppningsvis antalet möjliga felpositioner.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 19:33:17, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se