Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tips på TIG Brännare till min svets

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

jimmywest (trådstartaren)

#1 » 21:31:32, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allihopa!

EDIT: Har mekat lite med min gamla brännare och har insett jag kan ta loss själva brännarhuvudet. Se bild

Så jag skulle behöva få tag på en OKC-kontakt med gas-anslutning. Hittar enbart Hane/hona utan dock...

--------------

Jag införskaffade en Kombisvets Multi 130 för lite hobbyanvändning och den har fungerat superbra faktiskt. MIG fungerar klockrent och tycker även LIFT TIG fungerar bra, även fast jag är totalt novis på det.

Okej, så till problemet;
Till svetsen köpte jag ett slangpaket, "TIG Brännarset" och rent generellt så har den väl fungerat bra, men gasslangen läckte hela tiden så bestämde mig för att byta den till en armerad slang och då gick nippeln av vid OKC(?)-anslutningen och ja, jag får helt enkelt inte på någon slang där mera. Jag har haft lite småproblem med paketet att det är väldigt styft och det känns som jag hela tiden måste hålla emot så inte brännaren vrider sig, så är inte JÄTTELEDSEN över att den gått sönder.

Väljer i såna fall nu att köpa en ny brännare men har absolut ingen aning om vad som passar. Har förstått att min nuvarande brännare går under "Stora Linde", vad nu egentligen det innebär förutom storlek; Nummer 17. Jag har LIFTARC funktion på svetsen, så jag antar man behöver en brännare som passar för just det, så ja.. Jag eftersöker så klart lite hjälp här.

Om det är något som är oklart i det jag skriver så säg till så får jag försöka klargöra.
Är öppen till att köpa en "fri" slang och lägga till ett brännarhuvud, eftersom jag har några hylsor redan.
Tacksam för all hjälp!

MVH Jimmy
jimmywest
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:01, 07-05-2022
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



egil

#2 » 18:39:43, 30-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det noe sånt du tenker på, MYKING TIG Torch
Desinged to be used in combination with the MYKING 200 electrode holder.
egil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:12:40, 11-09-2007
Ort: soknedal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B 78mod 2219
Åkerman H7MC 85mod 1100
Scania L-80S50 71mod bakmontert Hiab 650
Scania LS110 S 74mod Tipp kranhylser
Scania 92H 86mod tipp og bakmontert palfinger PK 7000 AY
MB 711D 87mod (motorredskap ruthman steiger)
Bedford J3LC2 66mod
Volvo 61597 65mod (buss)
Volvo B57 71mod 72mod (buss)
Volvo 500 78mod
Inter 444 76mod
Inter B275 61mod
Clark c 500 tror ca 68 mod
Yanmar VIO 70 98mod
Manitou MT 1740 SL 2006MOD


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se